Det är att hoppas (kanske naivt att antas) att de flesta som läser stormarknader i stormarknaden när de var på sin kreativitet, insåg att berättelserna för det mesta var fiktion. Med rubriker som "Tvåhöjda man kör för borgmästare ... Mot sig själv", "Dammkaniner föder upp som kaniner" eller "Grottamålningar avslöjar förekomsten av en prehistorisk försäkringsförsäljare", måste den nu avtagna veckovisa världsnytten vara en stark utmanare för de galna.

Men vanliga tidningar lönade för länge sedan värdet av sensationalism. Enligt USA: s president Donald Trump är de fortfarande kvar, såvida de inte skriver något gratis om honom, i vilket fall det är fantastisk journalistik.

Inventerade berättelser har en lång historia

På sensommaren 1835 dök upp en serie häpnadsväckande berättelser i The New York Sun som hävdade att den berömda astronomen Sir John Herschel hade gjort en fantastisk upptäckt. Som relaterat till BBC History Magazine (Volym 11, nummer 4) hävdade artiklarna att ett kraftfullt nytt teleskop tränat på månen hade tagit upp många tecken på liv där. Getter, bison och bäver hade alla upptäckts ... ”

Enligt History.comNew York Sun, som grundades 1833, var en av de nya tidningarna” penny press ”som vädjade till en bredare publik med ett billigare pris och en mer berättande journalistisk stil. Från den dag den första månhaxartikeln släpptes, ökade försäljningen av papperet avsevärt. ”

Men den frodiga vegetationen och de bevingade humanoiderna som sägs ligga på månens yta var det kreativa arbetet för en brittisk journalist, Richard Locke, som nyligen anlände till Förenta staterna och var ute efter att ge sig ett namn. Historierna troddes allmänt tills de blottställdes som ett hoax i slutet av 1835.

Life on the Moon som "sett" av Sir John Herschel. |

Det indiska reptricket

Men en annan falsk nyhetsrapport från 120 år sedan tros fortfarande i vissa kretsar.

Den 8 augusti 1890 publicerade Chicago Tribune berättelsen om en extraordinär gata-magi. David Brown från The Independent (april 2001) rapporterade att berättelsen berättade om en pojke som klättrar i ett ostödet rep och försvann i toppen.

En magiker, beväpnad med ett svärd, skulle följa pojken upp repet. Han skulle också försvinna. Sedan skulle det finnas blodkornande skrik och kroppsdelar börjar falla till marken och landa i en stor korg. Toppens höjdpunkt var när trollkarlen kom tillbaka ner i repet och lyfte den helt friska pojken, i ett stycke, från korgen.

Artikeln är skriven av John Elbert Wilkie, men tidningen, genom att placera den under linjen av en Fred S. Ellmore, antog att allmänheten skulle fånga att det var tomfiske.

Men de misslyckades med att ta hänsyn till trögheten hos deras publik bland vilka mirakel och mystik var populära vid den tiden. Läsarna kom inte i samband med att öka abonnemangsförsäljningen och sellmore.

Det indiska repet trick men utan dismemberment

Invented Story Become an Urban Legend

Men berättelsen om Indian Rope Trick tog sitt eget liv och trycktes på nytt i papper över hela världen; få människor märkte att den lilla biten i The Tribune fyra månader senare avslöjade att allt var ett publicitetsstunt för att höja cirkulationen. Men nu trodde berättelsen så allmänt att det var svårt att förstöra dess trovärdighet.

En äldre brittisk tjänsteman i Indien sägs ha erbjudit 10 000 till den person som avslöjade tricket s hemlighet. En gentleman påstod sig ha upptäckt mysteriet genom att föreslå att identiska tvillingar användes och att en av dem faktiskt mördades under förfarandet.

Indian Rope Trick väcker intresse

Scenmagiker började utföra versioner av tricket, naturligtvis, att haka upp barnet och flera andra delar som är omöjliga att åstadkomma.

Ögonvittnen började dyka upp och hävdade att de verkligen hade bevittnat det trick som utfördes i Indien. Några av kontona var detaljerade och luriga. Till och med fotografier av den magiska föreställningen dök upp, senare avslöjade som falska med små tryck som begravdes på baksidan av papperet.

Illusionisten Teller, av Penn och Teller-berömmelse, skriver i The New York Times (februari 2005) att ”Medlemmar i Storbritanniens magikerallians, magiska cirkeln, jagade systematiskt ned och diskrediterade ögonvittnen och till och med erbjöd en belöning på 500 guinea för någon som faktiskt skulle utföra tricket. ”Belöningen hävdades aldrig.

The Global Warming Hoax

Nej, inte Donald Trumps funderingar om Kina som försöker undergräva den amerikanska ekonomin. Den här historien går mer än 150 år tillbaka.

Under 1850-talet lades de första transatlantiska telegrafkablarna, och detta, så berättelsen går, fick den italienska astronomen Giovanni Donati att få sina shorts i en knut. Han sa att kablarna agerade som gigantiska elektromagneter och att detta orsakade att jorden dras orörligt närmare solen. Så småningom skulle vår planet kasta ut i den eldiga kärnan och stekas till en skarp.

En gentleman som heter JB Legendre fick vind i den närmande apokalypsen och skrev ett brev till redaktören för The Kansas City Times i februari 1874. Redaktören måste veta att det var klapp, eller åtminstone otillförlitligt hämtat, för garnet snurrade av Mr Legendre citerade Giovanni Donati vid tredje eller fjärde handen.

Tidningar gillar att livnära sig på varandra när sensationella nyheter är på väg, så inom veckor hade historien om världsslutet kommit till de flesta hushåll i Amerika. Men den här berättelsen om överhängande katastrof fystrade ut på några månader. Varför?

Museum of Hoaxes har svaret: ”Tidningsredaktörer och läsare var vana vid dem (prank stories). Och denna speciella hoax verkade uppenbarligen inte ens övertygande för någon, förmodligen för att den var så långtgående. "

Badkarets historia

HL Mencken var en författare med en djävulsk humor. I en artikel i december 1917 i The New York Evening Mail gjorde han läsarna kammare över badkarets färgstarka historia i USA. Under titeln "En försummad årsdag" berättade han för sina medborgare för att han inte hade markerat 75-årsdagen till uppfinningen av det moderna badkaret i Cincinnati, Ohio.

Han skrev att amerikanerna var rädda för badkaret och ansåg det vara ett hot mot hälsan. Detta förändrades när president Millard Fillmore populariserade badkaret genom att installera ett i Vita huset 1851. Han puffade upp sitt stycke genom att citera falska auktoritativa klingande institutioner och falsk statistik.

Artikeln upprepades hundratals gånger och Mencken avslöjade inte att det var en fullständig tillverkning förrän åtta år senare. Till och med då trodde många att bekännelsen var ett hoax, inte den ursprungliga berättelsen. Mencken sa att han menade det som lite "bra, rent kul", men det var mer än det.

Wendy McElroy (Independent Institute) konstaterar att ”” Ett försummat jubileum ”var en handling av lycklig förakt riktad mot journalister som klodigt rapporterade fiktion som fakta och på läsare som var så trovärdiga att tro oklart falska rapporter utan ifrågasättande.”

Och en bra historia är svår att döda. Menckens fib att Millard Fillmore var den första presidenten som hade ett badkar citeras fortfarande idag, även om det var Andrew Jackson som installerade badkaret 1834.

Berättelsen ligger som nyheter inte har upphört

Bonusfaktoider

Edgar Allan Poe skrev en falsk berättelse för The New York Sun ; ja, det papperet igen. 1844 skrev Poe att en gentleman känd som Monck Mason korsade Atlanten i en ballong oon från öst till väster mot de rådande vindarna. Och det tog honom bara tre dagar. Den första Atlantkorsningen med ballong ägde rum inte förrän 1978.

Trots att Indian Rope Trick inte kan genomföras fortsätter förklaringar om hur det görs. I sin bok 2004 The Rise of the Indian Rope Trick, skotsk akademiker och tidigare president för Magic Circle i Edinburgh, utsätter Peter Lamont metodiskt hela saken som ett bedrägeri. Trots detta är det troligt att Indian Rope Trick-historien inte dör en fullständig död.

källor

  • Vad var The Great Moon Hoax? BBC History Magazine, bind 11, nummer 4
  • The Great Moon Hoax. History.com .
  • Sekretess för det indiska reptricket avslöjas äntligen: det sa Hoax. David Brown, The Independent, 14 april 2001.
  • The Grift of the Magi. Teller, New York Times, 13 februari 2005.
  • The Global Warming Hoax från 1874. Museum of Hoaxes, omaterad.
  • The Bathtub, Mencken and War. Wendy McElroy, Independent Institute, 1 augusti 1999.

Rupert Taylor 2017