Inte det smaskaste omslaget det måste medges.

30 år och räknar: Språkpolitik i Europa eller brist på den

Även om denna bok skrevs för nästan 30 år sedan, under det åldrande och avlägsna året 1991, visar A Language Policy for the European Community Prospects and Quandaries att när det gäller EU: s formella språkpolitik och struktur har lite förändrats utom -nämnande av institutionen från föregående Europeiska gemenskapen. Denna bok redigerades av Florian Coulmas, med kapitel skriven av enskilda författare. Deras ämnesintervall varierar extremt, från situationen på det irländska språket, ett kapitel om juridiska frågor i en flerspråkig miljö, den allmänna europeiska identiteten och politiken vid de europeiska institutionerna när det gäller översättning, för att bara nämna några. Som en kombination av så många olika författare och med en så vidsträckt uppfattning är den här boken i sig mindre enhetlig och sammanhängande än en bok skriven av en enda författare, men den försöker i huvudsak visa den dåvarande positionen för europeisk språkpolitik, faktorer som påverkar det och använder olika exempel i hela Europa - främst på små eller minoritetsspråk - för att visa hur europeisk politik kan hanteras i samband med framväxten av engelska som världsspråk. I detta fortsätter det att vara relevant för idag: om man behöver en (dyr) bok för att veta att det är frågan.

En sammanfattning av 16 kapitel

Det finns ett stort antal kapitel i denna bok: följande avsnitt kommer att behandla dem individuellt.

Florian Coulmas, kapitel 1, "Europeisk integration och idén om det nationella språket"

Kapitel 1, "Europeisk integration och idén om det nationella språket" av Florian Coulmas, behandlar betydelsen av språk i Europa, deras ideal (särskilt konflikten mellan ett kommunikationsideal och en romantisk vision av dem som omsluter nationell identitet och tanke ), och några av de spänningar som produceras däri, liksom statusen för språk i Europeiska gemenskapen.

Babelens torn är en ofta citerad jämförelse för europeisk språkpolitik

Andrée Tabouret-Keller, kapitel 2, "Faktorer för begränsningar och frihet när det gäller att fastställa en språkpolitik för Europeiska gemenskapen: En sociolingvistisk strategi"

Kapitel 2, av Andrée Tabouret-Keller, med titeln "Faktorer för begränsningar och frihet när det gäller att fastställa en språkpolitik för Europeiska gemenskapen: En sociolingvistisk strategi" diskuterar tre aspekter av en språkpolitik för Europeiska gemenskapen, det vill säga vad nuvarande europeiska språkliga rättigheter är, några av de faktorer som någon politik måste ta hänsyn till (utbildningstyp, manus, laglighet och administrativa element).

Det är inte en lätt situation att göra en språkpolitik ur.

Peter Hans Neide, "Språkkonflikter i flerspråkigt Europa - utsikter för 1993" kapitel 3

Kapitel 3, "Språkkonflikter i flerspråkigt Europa - utsikterna för 1993" skriven av Peter Hans Neide rör tvister i språket i allmänhet och deras specifika tillämpning i Belgien, där ökande språklig konflikt mellan det flamländska och vallonska samfundet har utvecklats. Han verkade optimistisk när han skrev kapitlet om att dessa tvister skulle lösas ... trettio år senare verkar hans optimism förplacerad.

Richard J. Watts, kapitel 4, "Språkliga minoriteter och språkkonflikter i Europa: Att lära av den schweiziska erfarenheten *"

Kapitel 4 "Språkliga minoriteter och språkkonflikter i Europa: Att lära av den schweiziska erfarenheten *" av Richard J. Watts handlar om förhållanden mellan språkliga samhällen i Schweiz, som han ser som ett exempel på ett flerspråkigt samhälle, även om han varnar för villigheten att försöka tillämpa den i full skala på europeisk nivå: även om Schweiz har varit framgångsrik och har odlat en identitet utöver det som bara språk, noterar författaren många och till och med ökande förekomster av språklig konflikt. Men han noterar också att vi ofta gör misstaget att se dessa rent som språkliga konflikter, istället för som ett sätt att väcka klagomål om andra områden, till exempel koncentration av rikedom och makt.

Schweiz är ett bra exempel på ett framgångsrikt flerspråkigt samhälle, men det är mycket mer komplex än bara ett idylliskt porträtt och har en livlig men inte skadlig diskurs om språkpolitik. |

Harald Haarmann, kapitel 5, "Språkpolitik och den nya europeiska identiteten"

Kapitel 5, av Harald Haarmann, "Språkpolitik och den nya europeiska identiteten" ägnas åt ämnet för språkidentitetens historia och dess dåvarande inflytande på det europeiska projektet, och vad författaren ansåg att behöva ändras när det gäller det.

Roland Posner, kapitel 6, "Samhälle, civilisation, mentalitet: Prolegomena till en språkpolitik för Europa"

Kapitel 6, "Samhälle, civilisation, mentalitet: Prolegomena till en språkpolitik för Europa" av Roland Posner diskuterar önskvärdheten för ett system med kulturellt unika sektioner som utgör en helhet och föreslår att mycket av den europeiska civilisationens geni härrör från detta. Därför bör detta system försvaras med politik som samtidigt håller europeiska språk med en enspråkig kärna men också med polyglots.

Nick Roche, kapitel 7, "Flerspråkighet i Europeiska gemenskapens möten - en pragmatisk strategi"

Kapitel 7 "Flerspråkighet i Europeiska gemenskapens möten - en pragmatisk inställning" skriven av Nick Roche handlade om den faktiska översättningsprocessen som genomfördes i Europeiska kommissionen, särskilt i ministerrådets möten, influenser, reformer och om det fanns behov för en gemensam europeisk språkpolitik och några av de oundvikliga effekterna av detta.

Harold Koch, kapitel 8, "Juridiska aspekter av en språkpolitik för Europeiska gemenskaperna: Språkrisker, lika möjligheter och lagstiftning av ett språk"

Harold Koch bidrar med kapitel 8 "Juridiska aspekter av en språkpolitik för Europeiska gemenskaperna: Språkrisker, lika möjligheter och lagstiftning av ett språk" som diskuterar några av de problem som flera språk leder till när det gäller kontrakt, kommunikation med interna minoriteter, en liten mängd språkval i europeiska institutioner och några rekommendationer om skydd av språkliga rättigheter.

Bruno De Witte, kapitel 9, "Effekterna av Europeiska gemenskapens regler på medlemsstaternas språkliga politik"

Kapitel 9, av Bruno De Witte, "Effekterna av Europeiska gemenskapsreglerna på medlemsstaternas språkliga politik" avser förhållandet mellan Europeiska gemenskapens olika språk och både den gemensamma marknaden (i historisk betydelse av språkförhållandet till ekonomisk konsolidering och i den nuvarande meningen att den faktiska politiken genomförs) och Europeiska gemenskapen själv och hur dess lagar och förordningar har påverkat regeringarna i deras språkpolitik. Under alla dessa artiklar har fokus varit på de nationella språken, även om de konstant hänvisar till minoritetsspråk:

Även om Europa internationellt är relativt språkligt fattigt har det fortfarande ett mycket stort antal språk. Den här kartan underskattar den faktiskt. |

Hartmut Haberland, kapitel 10, "Reflektioner över minoritetsspråk i Europeiska gemenskapen *"

Kapitel 10 utvidgar detta i "Reflektioner om minoritetsspråk i Europeiska gemenskapen *", av Hartmut Haberland som talar om vad ett minoritetsspråk är (ett överraskande svårt ämne att undersöka), hur det konstituerar sig själv och dess förhållande till majoritetsspråk, särskilt i europeiskt sammanhang med gemensam europeisk politik för dem.

Konrad Ehlich, kapitel 11, "Språklig" integration "och" identitet "- situationen för migrerande arbetare i EG som en utmaning och möjlighet *"

Konrad Ehlich fortsätter i kapitel 11, "Språklig" integration "och" identitet "- situationen för migrerande arbetare i EG som en utmaning och möjlighet *" som handlar om minoriteternas historia och r le på språkmarknaden, främst intresserad av den tyska anslutningen till invandring.

Michael Stubbs, kapitel 12, "Pedagogisk språkplanering i England och" Wales: Multikulturell retorik och assimilationistiska antaganden "

"Utbildningsspråkplanering i England och" Wales: Multikulturell retorik och assimilationistiska antaganden "går med som kapitel 12 skriven av Michael Stubbs, som täcker brittiska beslut att införa ett obligatoriskt främmande språk i utbildning och att främja fördelarna med flerspråkighet: den konkreta utvecklingen var begränsad, författaren drog slutsatsen att de skulle ha liten inverkan, och att dessutom politiska förslagen tjänade mer för att motivera befintliga ojämlikheter och fördomar (till exempel genom att inte dra nytta av människor som redan var tvåspråkiga och därmed fortsätta höjningen av engelska som det normativa språket) än att faktiskt främja flerspråkig utveckling.

Ulrich Ammon, kapitel 13, Ulrich Ammon fortsätter i kapitel 13, "Status för tyska och andra språk i Europeiska gemenskapen"

Ulrich Ammon fortsätter i kapitel 13, "Status för tyska och andra språk i Europeiska gemenskapen", som verkligen jämför med styrkan hos olika europeiska gemenskaper. språk och deras grund för ekonomisk styrka och priser vid vilka de studeras i Europeiska gemenskapen.

Irländska reträttens reträtt |

Kapitel 14, Pádraig O Riagáin, "Nationella och internationella dimensioner av språkpolitiken när minoritetsspråket är ett nationellt språk: fallet med irländska på

P draig O Riag ins kapitel 14, ”Nationella och internationella dimensioner av språkpolitiken när minoritetsspråket är ett nationellt språk: fallet med irländska i Irland”, som handlar om det irländska språkets historiska bana, regeringens politik när det gäller det, statistik om studien av andra europeiska språk, och effekterna av och förhållandet till den allmänna utvecklingen och särskilt statliga program i Europeiska gemenskapen.

Theodossia Pavlidou, kapitel 15, "Språklig nationalism och europeisk enhet: fallet med Grekland"

Kapitel 15, "Språklig nationalism och europeisk enhet: fallet med Grekland", av Theodossia Pavlidou, handlar mest om den stora striden mellan demotiska och Katharevousa grekiska respektive låg- och höggrekiska - det sistnämnda är ett försök att återuppliva antikgrekiska, den förra varelsen det faktiska språket som talas av grekerna. Denna diglossia (där ett språk används i vissa funktioner, såsom prestigefylld administration, kultur, utbildning och affärsområden, medan det andra används i odlade och mindre prestigefyllda avsnitt) gjorde grekiska ganska unika i sin språkliga politik, och författaren skrev strax efter att denna kamp slutligen hade lösts till förmån för demotiska, men med fortfarande konstant inflytande av intresset för antika grekiska, som fortsatte att göra mycket för att påverka Greklands politik i språkfrågan i det bredare Europeiska gemenskapen.

Elisabetta Zuanelli, kapitel 16, "Italienska inom Europeiska gemenskapen: Ett pedagogiskt perspektiv på det nationella språket och nya minoritetsspråk"

Det sista kapitlet, kapitel 16, "Italienska i Europeiska gemenskapen: ett pedagogiskt perspektiv på nationella språket och nya minoritetsspråk", av Elisabetta Zuanelli som rör italienska, dess ställning gentemot minoritetsspråk och dess status inom det europeiska Gemenskapen och mot internationell språkutveckling.

Vad är bra och vad är dåligt?

För att utvärdera den här boken måste den verkligen göras på grundval av sina kapitel. Vissa av dessa är enligt min mening ganska användbara, och andra markant mindre. Kapitel 1 är en ganska bra men grundläggande introduktion, även om de olika sätten på vilka vi tolkar vad ett språk betyder och påverkan av flera språkbegrepp genom historien (en kommunikativ praktisk sak eller omvänt en romantisk själ i en nation som är de viktigaste), skapa goda påminnelser, förord ​​och tillhandahålla ett område att utvidga i tankar. Även om de inte är nya i teorin, och vi alla är medvetna om dem i deras grundläggande form, formuleras de ofta inte så tydligt och exakt, vilket uppmuntrar deras intellektuella användning som begrepp. Däremot är kapitel 2 ganska obemärkbart. Kapitel 3 är något användbart om Belgien, men totalt sett ganska medioker, kapitel 4 är ganska spännande i sin framställning av den schweiziska situationen och gör ett utmärkt jobb med att få fram sina element till ljus. Jag tror verkligen att det är en av de bästa som finns i boken: den visar att språkliga strider ofta är täckmantel för andra kampar i samhället, och att de ger ett sätt att legitimera och sändas klagomål. Detta är ett mycket användbart och lätt missat faktum, och i kombination med omfattande information om Schweiz och på annat sätt missade affärer - som den intensiva kontroversen om schweiziska Germanophones användning av schweizisk-tysk dialekt, och hur den ses annorlunda av olika identiteter - hjälper till att ge en mer realistisk bild av Schweiz. Schweiz presenteras ofta som en idyllisk plats utan språkkonflikt, och detta visar att det finns, även om den schweiziska nationen verkligen är en solid enhet med liten risk för att bryta upp, tack vare en gemensam mytologi om vilka beståndsdelar som är schweiziska som är spridda över hela världen alla schweiziska folket.

Kapitel 5 ger några positiva element men är mestadels ganska utopiska eller vaga och inte så användbara; i detta liknar det kapitel 6. Kapitel 7 Jag anser att det är till stor nytta för att förstå den faktiska översättningsprocessen som genomförts vid Europeiska kommissionens möten och när det gäller ändringar som gjorts i detta, är kapitel 8 av en viss begränsad men mestadels marginell användbarhet, kapitel 9, 10 och 11. Kapitel 12 om England är mycket mer fascinerande och komplicerat samtidigt som det är praktiskt. Det introducerar fascinerande tankar om diskurs och språk och effekterna av språkpolitiken, samt visar flerspråkigheten som ofta glömts bort i England.

Däremot är 13 ganska snäva i fokus och ger inte mycket större mat för tanken. Kapitel 14 ger en utmärkt skildring av Irlands språkliga historia och förhållande till EU: s politik, kapitel 15 ger också en bra historia om Greklands språkliga diglossia, och vissa men inte mycket om dess förhållande till Europeiska gemenskapen som helhet. Båda dessa kan ha bäst gjorts i en artikel separat från boken, även om Irland tyckte jag var mer relevant för Europeiska unionen som helhet när jag visade hur irländska har överlevt trots den överväldigande närvaron av engelska och visat ett unikt minoritetsspråk. Kapitel 16 Jag tyckte ganska värdelös. Sammantaget en samling av några positiva verk, några negativa och mest marginella: det handlar om vad man kan förvänta sig av en samling verk kombinerade till en bok. Det viktigaste som jag har är att jag inte känner att de passar ett enhetligt tema.

Tolkningsbås i Europaparlamentet. |

Målgrupp och fördelar

Vilken typ av fördelar ger denna bok? För att vara rättvis är det svårt att söka efter en enda illustrerad trend på grund av dess natur som en sammanställning som ett brett spektrum av källor. I viss mån kan detta ses som en svaghet - för en bok som kallar sig "En språkpolitik" är det verkligen mer som en utredning av språkpolitiken, och ofta inte ens det, men det betyder också att man får en bredare utbud av ämnen att täcka.

Personligen är jag dock inte övertygad om att detta var nödvändigt. Fokuset på specifika situationer nättade i allmänhet lite och behövdes inte så långt som en kollektiv europeisk politik passade. De flesta av dem hade varit bättre för dem som studerade ämnena som tidskriftsartiklar som skulle komma åt i det enskilda fallet snarare än att sammanställas i en bok; lika spännande som till exempel den grekiska diglossia-situationen, den behövde lite inkludering i en bok om europeisk språkpolitik: De europeiska språken riskerar att få en officiell diglossia när som helst snart, även om de i ett mer informellt sammanhang kan ha en sådan fara . Det fokuseras inte på vad en riktig europeisk språkpolitik bör vara, även om den ger en hel del information om förutsättningarna bakom den.

Kanske är detta bokens bästa gåva: den visar varför status quo-situationen, som till stor del har kvarstått sedan den skrevs, fortsätter att antas i Europa. Av denna anledning har det intresse för dem som studerar Europeiska unionens historia för att visa hur litet som har förändrats, för dem som är intresserade av utvecklingen och statusen för de europeiska språken i ett europeiskt sammanhang, särskilt mot bakgrund av uppgången av engelska, och med något begränsat intresse för de som är intresserade av de schweiziska, irländska och grekiska situationerna - även om dessa förmodligen skulle vara mer lönsamma på annat håll.

Det här är en smal publik som jag känner, och enligt min åsikt har den här boken inte i sig stor användning i sig, även om den enstaka utmärkta artikeln innebär att jag känner att det skulle vara ett misstag för alltför litet. Detta beror inte på att man inte har tålit tidens test - för många av de frågor som den tog upp är fortfarande helt relevanta idag - utan istället på grund av dess grundläggande begränsningar. Inte en bok att börja med om man är intresserad av att lära sig om den europeiska språkpolitiken.

Betygsätt mig! 1 2 3 4 5 2 stjärnor för En språkpolitik för Europeiska gemenskapen En språkpolitik för Europeiska gemenskapen (Bidrag till språkets sociologi [Csl]) En språkpolitik för Europeiska gemenskapen (Bidrag till språkets sociologi [Csl]) Köp nu