“Solomon Bull: When the Machine has Its Friction” är en bok av Clayton Lindemuth. Titeln kommer från ett citat av Henry David Thoreau. Huvudpersonen i boken hänvisar människor från Camus till indianers ledare och kommer från en konflikt, komplex bakgrund och landar i en allt mer komplicerad situation - medan hans slutmål helt enkelt är att vinna det svåraste loppet i landet.

Författarens officiella bild från boken "Solomon Bull" |

Styrkorna av "Solomon Bull: När friktionen har sin maskin"

En bok som lyckas ha flera WTF-plottvridningar får poäng för att vara överraskande. Det involverar också flera plotlinjer med legitima skäl för människor som ljuger och gör vad de gör som gör att du gissar tills slutet. Och mer än en twist inträffar precis före slutet.

Den här boken är intressant för att ha en Blackfoot Indian som bokens huvudperson, varken romantiserad eller demoniserad. Du ser en genomsnittlig arbetarklass kille träna för ett vansinnigt svårt maraton för stoltheten över att ha åstadkommit det på egen hand. Det och han vill ta reda på vad som händer med människor som försvinner efter segern, för att ta reda på om rykten om att de är anmälda till en hemlig paramilitär grupp.

”Solomon Bull” är snört med humoristiska linjer som ”Väljarna kommer att följa mycket oärlighet och dumhet, men den övre gränsen kan inte brytas. Så fort en politiker ser ut som en gäst på Jerry Springer, blir han gäst på Jerry Springer. ”” Jag måste ha slumpmässigt tryckt på den frostiga tik-knappen. ”” Gör något meningslöst som att läsa en tidning. ”Du hittar rader som detta regelbundet att bryta upp spänningen och enstaka föreläsningar i boken.

Svagheterna med "Solomon Bull"

På ungefär 300 sidor tyckte jag att det kunde ha varit kortare på grund av volymerna med detaljer som inte läggs till i berättelsen. Många andra scener har flera meningar med extra beskrivande fraser som om det berikar berättelsen.

Boken faller för tropen att när du vill göra någon ond, måste de vara en barnmallare, som om korruption och tortyrning av kvinnor inte betraktas som riktigt dålig längre.

Det finns händelser i boken som händer snabbt för tempo och för att öka dramatiken. Att säga "Vi har tagit åldrar för att infiltrera detta, jag kommer att ta bort allt du håller kära på dagar om du inte uppnår det vi inte kunde" är inte bara otydligt orättvist, utan även för en regeringsagent, orimlig. Och om loppet är det troliga sättet att rekrytera människor, varför hota och trakassera istället för att låta honom vinna loppet och spendera tid på att komma på insidan? Detta förklaras i slutet, men det finns stunder som kräver avstängning av tron.

Könsscenerna och våldet i denna bok gör det definitivt till R.

Boken är skriven som en fristående berättelse men lämnar den öppen för en uppföljare. Författaren har skrivit flera andra böcker som "My Brother's Destroyer" och "Nothing Save the Bones Inside Her". Dessa böcker är mörkare än den här är tänkt att vara.

”Solomon Bull” presenterar flera konspirationer med inriktning på huvudpersonen och den personliga kampen för identiteten hos densamma. Jag skulle sammanfatta det när James Bond möter sydväst- och milits-konspirationsteorierna för att skapa en uppfinningsrik roman. Jag ger boken fem stjärnor om komplexitet och nyhet.