Kan Gud besegra terrorism? är en ny bok av Scott Solana. Det publicerades den 9/11/2017. Vilka är styrkorna och svagheterna i denna bok?

Friskrivningsklausul: Jag fick en gratis kopia av denna bok via Bookcrash i gengäld för en granskning.

Styrkorna i denna bok

Boken är kort och aktuell. Det är drygt hundra sidor.

Herr Salana s bok drar mestadels från Jobbs bok såväl som historien om Nahum för att göra sin poäng. Han drar dumt från historien och etablerade kristen teologi för att motivera sin inställning.

Boken är väl undersökt, oavsett om man citerar brottstatistik eller arkeologi.

Författaren tar den långa uppfattningen och tar upp det faktum att terrorism har funnits som en taktik i krig i årtusenden. Att hugga av huvuden och begå andra grymheter för att skrämma andra till underkastelse så att dessa saker inte händer med dem är inte ny i Mellanöstern, före eller efter Islamens introduktion.

Svagheterna i denna bok

Författaren misslyckas med att ge konstruktiva råd till andra läsare än att be och lita på Gud, även om det finns så många bibliskt godtagbara alternativ för kristna. Han säger att be för missionärer, men han ignorerar möjligheten att finansiera och på annat sätt stödja missionärer till den islamiska världen. Han ignorerar möjligheten att evangelisera till muslimer redan i den utvecklade världen. Han ignorerar behovet av att skydda och hjälpa kristna i den islamiska världen, vare sig det är i Egypten eller Syrien. Eller till och med något så enkelt som att skicka biblar tillsammans med mat till kristna flyktingar.

Han säger att lita på Ordet men ignorerar skyldigheten att säga sanningen till makten och varandra. Att ärligt diskutera kopplingen mellan ideologin som driver mest terrorism i världen, islam, skulle gå långt. Istället hänvisar han helt enkelt till terrorism av alla slag som ondska. ”Be bara och förtroende gud” riskerar att kristna faller in i det heliga martyrkomplexet som fångar många misshandlade kvinnor; att om hon bara sitter där och älskar och ber hårt nog, kommer han på mirakulöst sätt att ändra och sluta slå henne i processen. Författaren ignorerar fullständigt skyldigheten att stå upp och försvara oskyldiga och behovet av att utmana trossystemet som motiverar och stimulerar alla slags terrorism.

Kort sagt, genom att säga bara luta dig tillbaka och lita på Gud efter att ha be alla, förhindrar det de hårda diskussioner som krävs för att bestämma sätt att skydda oss från terrorism och utmana muslimer att reformera sin tro så att den faktiskt blir fredlig. Jag lämnar också öppen möjligheten att stödja måttliga muslimer som försöker reformera sin tro, som Maajid Nawaz eller Shireen Qudosi. Dessutom borde vi stödja människor som försöker föra liberala sekulära värderingar till den islamiska världen, som Ayan Hirsi Ali och andra ex-muslimer skulle göra underverk . I detta avseende håller jag inte med Ann Coulter's uppmaning att bara konvertera dem alla till kristendomen.

De inledande berättelserna för att engagera läsaren fungerar bra, även om han ibland upprepar sig för att försöka göra poängen.

Genom att fokusera på Nineve och Mellanöstern ignorerar författaren det faktum att islamisk terrorism är världen över. Det här är inte författarens fel. Du hör sällan om terroristattacker på Filippinerna eller Pakistan i väst eftersom vi fokuserar på oss själva.

Denna bok är bibliskt och historiskt korrekt. Det är svagt när det gäller att erbjuda lösningar utöver ”be och lita på Gud”, och i det avseendet kommer det inte att erbjuda verkliga sätt människor kan arbeta för att förbättra världen och besegra terrorism.