The Last Apprentice: Revenge of the Witch av Joseph Delaney

The Last Apprentice är en bok som jag fick ut av en Hastings bokförsäljning för nästan ett år sedan och satt på min hylla tillsammans med fyrtio andra böcker. För att vara mer specifik om boken är det den första i serien som heter The Last Apprentice: Revenge of the Witch av Joseph Delaney och här är min recension.

Så boken börjar på en gård där familjens pappa överlämnar sina sjunde söner till de jobb de kommer att göra resten av livet. Och boken fokuserar på den sjunde sonen Tom som tilldelas jobbet att vara Spook och ska vara lärling till den nuvarande Spook i länet. En spook är en jägare av häxor, ghouls och andra saker som stöter på natten. Ofta lever en Spook, även om en hjälte, ensamt, eftersom människor vet att det onda lockas till Spooks på grund av affären. En Spook kan bara vara en sjunde son till en sjunde son, vilket är Tom. Detta beror på att de som är födda på detta sätt är psykiska. De kan dessa dödsekon, spöken, eller som boken kallar dem, traumatiska fruktansvärda saker i historien, som är råa känslor som finns kvar av de som dör. Ett exempel är när Tom skulle bevittna dessa visioner om män som hänger till sin död från träd i det som tidigare var ett gammalt slagfält. Spooks har förmågan att bevittna andar i viss utsträckning och spår som finns kvar av det onda. Så det är ingen överraskning att dessa människor hamnar i handeln.

Och berättelsen fortsätter med Toms lärlingsutbildning med den här gubben. Han lär sig grunderna i hur man begraver häxor, hanterar Boggarts och kör ärenden för Spook. En dag kommer en flicka som heter Alice ut ur skogen för att rädda honom från mobbning och ber om en tjänst i framtiden. När Spook måste undersöka förloppet i en annan stad och lämnar Tom ensam, ber Alice Tom att ge dessa kakor till sin moster. Hennes moster visar sig vara Malkin, en häxa som fångas i en cell i Spooks trädgård. Hon ber om att Malkin svälter och hade varit där i åratal och att bara det minsta mellanmål inte förändrar någonting. Det är först senare när Tom finner att häxan hade rymt. Kakorna hade den hemliga ingrediensen i barnblod som gjorde henne tillräckligt stark för att fly och Tom måste göra allt han kan för att stoppa sitt mycket dumma misstag. Okej. Tillräckligt med utställning där. Låt oss gå över på det goda och det dåliga?

De goda? Det finns en stor användning av fantasi här. När jag först läste den sjunde sonen till en sjunde son trope, skrämde det mig lite för jag har sett den användas i några romaner tidigare och det betydde att de var avsedda att utöva magi. Här blev jag lättad över att se att de inte är superhjältar som utövar magi, men är de fördömda att vara de som ser det onda som ingen kan. Att ha ledningarna vara normala människor i en utsträckning var en mycket bra förändring. Jag måste också säga att detta är en av de få böckerna, fantasimässigt, som blandar linjen mellan gott och ont. Det finns en hel delplan där Alice utforskar ett koncept som jag tyckte fascinerande där moraliskt grå teman utforskas. Vanligtvis är det vanligt som dagen vem som är bra och vars dåliga är. Jag är glad att de gjorde det för att göra karaktärerna mer realistiska. Det finns också delar av den här boken som är verkligen läskiga.

Nu är det dåliga? En sak som boken gick emot, är att det är otroligt brist på detaljer. Om inte illustrationerna mellan kapitlen och omslagskonst, skulle jag inte ha kunnat dela ihop om detta hände i en medeltida eller nutid. Jag kunde lätt ha antagit att det var inställt i någon landsstad och någon kunde ha dragit en mobiltelefon ur fickan när som helst. Så författaren antog bara att läsaren automatiskt skulle förstå detta som en generisk klichéfantasvärld, bara för att det bara är en fantasi. Den andra frågan är de identitetskriser som boken har med ton. Den här boken har stora teckensnitt, ungefär två stycken på varje sida och har många illustrationer. Det riktar sig tydligt till barnen, men samtidigt hade det många skräckelement. Den onda mamman Malkin brukade ta in unga gravida kvinnor, äta sina barn när de föddes och dödade sedan mamman. Hon gjorde detta i flera år enligt boken. Det finns en scen där Tom går igenom slagfältet, och alla soldaterna hänger i träd som kämpar för att andas som dö. Det faktum som var en tjej i berättelsen som var som upprepade gånger skardes och blödde så att mor Malkin kan ha något att mata på tills hon kan hitta ett barn att äta. Denna författare går ett mycket snävt rep med den här boken och försöker hålla detta i barnens avsnitt. Jag är inte säker på om barnet äter häxor är något som en förälder vill läsa för sitt barn alls. Jag skulle gärna vilja säga att det var avsett för en äldre publik, men tempoet och hur det skrevs på så enkelt sätt kändes det som om det var avsett för tredje till femte klassare. Så boken lider säkert av en enorm identitetskris för att säga minst sagt.

Sammantaget är boken förvånansvärt mörk men en enkel läsning. Om du inte tror på det första kvartalet, så skyller jag inte på dig. Men fortsätt att läsa, jag lovade att det kommer att ta bort några saker du inte såg kommer att lägga till ett överraskande element av spänning. Jag kan dock inte rekommendera detta till yngre så mycket. Jag kan föreställa mig den här berättelsen som skrämmer min systerdotter. Jag tänkte ge henne det när jag var klar eftersom den klassificerades som en "barnroman", men nu är jag inte så säker på vad du ska göra med min kopia. Så om du inte har det bra med ditt barn som läser skräck, jag skulle inte rekommendera detta till ett litet barn. Men det är intressant för vuxna trots kiddie-skrivstil och pacering eftersom det blir så överraskande mörkt. På grund av identitetskriser ger jag det två och en halv stjärnor.

2 ½ smoothies av fyra.

Övergripande betyg: En mörk skrämmande saga som försöker så svårt att vara barnvänlig

Har du läst den här boken?