Det finns två typer av historiska källor: primära och sekundära källor. Primära källor skrivs av dem som är direkt involverade i historiska händelser, såsom dagböcker, medan sekundära källor är rapporter som har hörts om sådana rapporter, till exempel läroböcker. Naturligtvis är gränsen inte alltid strikt mellan de två, och i detta fall är den franska marinen under världskriget, även om den är en sekundär källa, skriven av flotttjänstemän som var intensivt involverade i själva kriget. I sådana hänsyn tillhandahåller de en bok som innehåller många primära historiska inslag, som återspeglar åsikter, attityder och övertygelser från franska sjöbefäl - en som inte nödvändigtvis alltid är korrekt om sig själva, men som åtminstone visar vad deras idealiserade självbild och idéer var. Boken organiserar sig med en kort allmän översikt över historien och traditionerna för den franska marinen och ägnar sig sedan uteslutande till sina militära operationer under andra världskriget. Boken är gammal, men världen verkar besatt av böcker som ger omfattande täckning av ämnet. Medan det finns spridda detaljer någon annanstans, hur gör boken det för att ge en fullständig förståelse av den franska marinens sammansättning, handlingar och prestanda under andra världskriget?

Slagordet, med dess andra hälften av Honneur et Patrie, pryder fortfarande franska fartyg: boken är ett försök att bevara den för den franska marinen under andra världskriget.

Även om det inte är avsikten med boken, gör den ett utmärkt jobb med att representera det som franska sjöbefäl försökte fastställa som deras syn på sig själva och deras politiska attityder före och under andra världskriget var, efter kriget. Den skildrar en separat kaste av officerare, kompetenta, alooof, ovanför politiets småbråk och som bara är intresserade av att tjäna nationen. Huruvida detta är sant - och faktiskt de officiella korpsens royalistiska sympati har ofta diskuterats - är inte viktigt bredvid den representation som de franska marinen presenterade för deras mellankrigs motsvarigheter. Även om jag inte vet något om författarens politiska åsikter, verkar samma troper fram: en uppdelad lagstiftare, mot vilken bara marinens bestämda beslutsamhet vann den sin respekt och livslängd: detta snubblar på det faktum att om det fanns ett element av Fransk politik mellan krigarna där lagstiftaren var solid i sitt stöd, det var i sitt ständiga godkännande av alla förslag som flottan lade fram. Ingen kredit ges till lagstiftaren här, för dess ständiga stöd och hjälp för marinen, utan i stället höjde flottan i sina dygder. Naturligtvis kommer alla medlemmar i en institution naturligtvis att kreditera den med sina triumfer, men den visar kontinuiteten i politiska dispositioner som författaren försöker förneka inom nästan men samma kapitel. Detsamma gäller för nedspelning av angofobisk känsla i flottan. Klyftan mellan Vichy och gaullisterna är för minskad i den personliga kampen: berättelsen om Jacques Mordal och de la Porte de Vaux, den förra en Vichyite och den senare en Gaullist, men goda vänner ändå, både motiverade av mod och disciplin, som är förenade efter kriget och glömmer konflikten, som vidarebefordras på sid. 80 är ett utmärkt exempel på detta. Patrie, ära, tapperhet, disciplin, de fyra orden som är emblazonerade på fartygen i den franska marinen: från sidorna i boken kommer en berättelse som försöker föra dem samman, att passa in i sina linjer en konflikt som delade vänner och avbröt allianser, för det skulle rehabilitera flottans vision av sig själv. Enbart för detta skapar boken en fascinerande primärkälla som antyder utsikterna och åsikter från franska officerare som bildats tidigare men fungerar mot bakgrund av andra världskriget. Om ibland detta fel på vad som är vanligt, och nu avvisas av vetenskaplig åsikt, Vichyist propaganda - idén att Fritt Frankrike var "svärd" i Frankrike, medan Vichy Frankrike var dess "sköld", hålla Frankrike skyddad från tyska slag och ständigt försöker att arbeta för varje fördel för att minska det tyska inflytandet - då ses det bäst som en återspegling av åsikten från dagens officerare. Sådana politiska strider måste naturligtvis tas med i beräkningen, men de är användbara för primära källutredningar.

I sin faktiska historiska skildring av den franska marinen gör boken ett superlativt arbete med att täcka många operationer och att hantera personligheter hos viktiga figurer som Admiral Darlan. Medan de stora striderna för den franska marinen vid Dakar, Mers el-Kébir eller i Torch är välkända, finns det mycket mindre information som ägnas enbart åt den franska flottans operationer i de norska kampanjerna, eller i Dunkirk, och inte heller om dess logistikinsatser, handelsfartyg, strider i Syrien. Dessa aspekter av handel och handel är enligt min mening särskilt användbara och ger en viktig förståelse för den franska ekonomins natur och den franska flottans syfte i krig. När det gäller den avgörande perioden med förhandlingar och missförstånd som rör attackerna på den franska marinen, diskuteras också svårigheterna med att befalla kommandot och den ständiga uppdelningen i förbindelserna mellan franska och engelska. Även om det inte innehåller så mycket om alternativ och alternativ som rör flottan i Toulon, är de anekdoter som beskrivs och sammanfattningen av händelser användbara, även om det här konkurrerar med den omfattande mängd information som redan finns tillgänglig online om Toulon . Bokens verkliga styrka är, som nämnts, att binda detta till en bredare berättelse om franska marinoperationer och därmed inte försumma en marins "normala" operationer i krig i handels- och handelsskydd, samt olika mindre anmärkningar vid operationer från Syrien till Afrika. Detta inkluderar det administrativa och operativa arbetet som genomfördes tillbaka i Frankrike, där marinens arbete fungerade även om det inte hade några fartyg till sjöss, något som försummas någon annanstans. Detta sträcker sig utöver denna period av vapenvården och ockupationen, till efter kriget, med detaljer av de rättsliga prövningarna och effekterna av befrielsens kommande. Medan partisan i sina synpunkter presenteras, finns användbara detaljer och information fortfarande.

Om det finns ett exempel på bokens styrkor och svagheter är det den franska flottans flotta i Toulon: operationen täcks fantastiskt, politiska aspekter mycket mindre.

Till en början, utifrån den första introduktionen, tänkte jag att bokens stil hade huggats för att vara en enkel transkription av det franska motsvarigheten, utan att ändras till att vara skriven i engelska prosa. Även om det kanske är en liten svårighet är översättningen från franska till engelska mycket synlig. Efter att ha gjort sådant arbete själv är det lätt att se hur fransk stil övergår till den engelska texten. Personligen föredrar jag att målspråkets stil används snarare än originalspråket, och i detta fall använde boken de små styckena som inte är vogue på engelska, och spänningen ibland matchade inte riktigt vad som skulle vara engelska standard. Men mitt kanske oskärpa klagomål i sådana avseenden tyckte jag mycket kort grundlöst, för i själva boken är översättningen väl gjord, vilket lämnar lite tanke från läsaren om att detta är en "enkel" översättning av det som ursprungligen skrevs. I själva verket, även om boken verkligen inte är en livlig skönlitteratur, tyckte jag att skrivstilen var smidig och lätt att läsa för en historisk tome som annars kan vara väldigt torr. Det kan naturligtvis helt enkelt vara min åsikt.

Som något som jag känner är mer saknad, skulle en brist på en översikt över marinens allmänna tillstånd och dess baser innan andra världskriget ha varit värdefull. Även om det nämns den marinflygning som fanns, med 350 flygplan, noteras inte vilken typ av flygplan som används. I liknande natur inkluderar flottan som helhet inte nämnden av dess enskilda fartygs egenskaper, även om fartygens modernitet påpekas. En tabell i slutet noterar den franska marinens styrka den 1 januari 1939, men detta avviker inte utöver klassstyrkan. Det finns ingen anmärkning om de slutliga målen för flottan, även om den tack och lov noterar de marinfartyg som håller på att byggas. Idag finns några av dessa frågor tillgängliga i form av listor på internet för den franska flottflottan, men dessa är spridda, och deras representation i boken gör verkligen ont att kunna ha en fast uppskattning av den franska flottans marinstyrka. Bristen på information om baser är ännu mer pivitol: marinbaser är ett utomordentligt viktigt element i marinens krigföring, för säkerheten och försvaret för en marinbas bestämmer flexibiliteten och kan för oberoende operationer av de marinfartyg som finns där. Och ändå är det helt otillräckligt att notera tillståndet i franska marinbaser när det gäller deras underhållskapacitet, försvar, befästningar, dockningsanläggningar, brackutrymmen, militära enheter som försvarar dem eller till och med en allmän karta över deras plats. Kombinationen av dessa detaljer är att lämna en uttalad brist på en djupare förståelse för den franska marinen, utöver dess stridsåtgärder. Även om det är föråldrat av tiderna och nyare publikationer, tillhandahöll kriget i Medelhavet 1803-1810 en hel del information om samspelet mellan marinbaser och marinkrigföring och en ständig utvecklande situation för marinförsvar på Sicilien.

Den mest felaktiga delen av boken är dess politiska aspekter, som försöker ursäkta Vichy-regimen, minimera samarbetet med tyskarna, och som enligt franska historiska artiklar som G. Schmitts recension från 1960 har omfattande brister i den politiska utforskning av Operation Torch och den franska flottan i Toulon. Som nämnts någon annanstans måste denna politiska inställning som boken antar beakta av läsaren, och förutsatt att man vet var författarnas perspektiv kommer från kan det faktiskt vara något som styrker volymen.

Den här boken är inte perfekt. Dess presentation av Vichy Frankrike i synnerhet rankas ibland och bör inte tas till nominellt värde. Det fördärvar anti-republikanismen i den franska marinen och minimerar samarbetarnas känslor. Om man letar efter politisk analys av den franska marinen, rekommenderas man bäst att gå någon annanstans. Men samtidigt med att säga detta, har det stor nytta som en primär källa genom att visa vad författarna, franska marinoffiser, försökte föreställa och framställa Vichy-regimen och den franska marinen som. Boken måste läsas med skepsis, men den utgör fortfarande en användbar, om felaktig, politisk historia av flottan.

Till sjöss blir bilden bättre med sin starka historia av franska marinoperationer, som är tillräckligt breda i omfattning för att bara gå utöver de berömda striderna. Det finns saker som det lämnar ut, och jag skulle kära ha önskat att se en allmän översikt över marinens styrka, baser, doktrin, utbildning, produktion och andra element som redovisades tidigt men så långt som marinens operativa historia, det är fortfarande ganska stark. Från en kombination av dessa faktorer, och det faktum att det finns chockerande få ekvivalenta böcker på den marina nationale, framstår den franska marinen under andra världskriget som en mycket användbar och utmärkt resurs för flottans operationer under andra världskriget. ... även om en gång avgår från vågorna är dess förståelse mindre uppskattad.

Betygsätt mig! 1 2 3 4 5 4 stjärnor för den franska marinen under andra världskriget Den franska marinen i andra världskriget Den franska marinen i andra världskriget Köp nu