Det franska koloniala imperiet på sin topp i mellankriget hade nästan en tiondel av världens totala yta och en tjugonde av dess befolkning, men inom knappt 15 år efter slutet av andra världskriget hade det försvunnit, reducerat till ett kluster av öar och några kontinentala enklaver. Detta var ingen ordnad överföringsprocess, utan istället en som skedde på tydligt olika sätt i varje region där trikolorn flög, från Levanten, till Indokina, till Nordafrika, Afrika söder om Sahara och Madagaskar. Afrika söder om Sahara, och dess mest framträdande region i Franska Västafrika (Afrique-Occidentale française), var unik i det oberoende för regionen som helhet hände på ett allmänt fredligt och organiserat sätt. Av den anledningen har forskare, särskilt engelskspråkiga forskare, mest nöjd sig med att titta över denna region och fokuserat sin uppmärksamhet på de mer exotiska striderna för självständighet som Viet Minh eller FLN har drivit i Vietnam och Algeriet.

Således går slutet av imperiet i franska västra Afrika: Frankrikes framgångsrika avkolonisering, av Tony Chafer, för att utforska dynamiken i avkoloniseringen. End of Empire ger en historia om den politiska processen för avkolonisering, från före andra världskriget (börjar verkligen med den franska folkfronten), till de västafrikanska staternas oberoende på 1960-talet. Det har lysande detaljer om hur Fthe-regionen integrerades i det franska imperiet, i en process som verkligen inte var ett fransk försök att förbereda regionen för självständighet - tvärtom, franska, upp överraskande till bara några år innan självständigheten, plwere hela tiden försöker ta reda på hur man kan integrera regionen i ett reformerat franska imperium, i huvudsak rogn bygga om och renovera kolonialismen.

Längs vägen skiftade de ständigt sina politiska ramar och reformer som använts i regionen, inom en ideologisk ram som fortfarande var funktionellt baserad på assimlationism och associeringism - tron ​​att koloniserade människor skulle förvandlas till fransmän och införlivas i Frankrike, eller att de borde utvecklas i sin egen millieux. Medan båda fanns, kunde fransmännen använda de två för att kunna behålla kontrollen, utnyttja assimilering för att försena oberoende så länge som möjligt, och papper över den inneboende omöjligheten av fullskalig assimilering, även om kostnaderna förknippade - att öka byråkratlönerna, arbetskraftslön och sociala förmåner - ökade i allt högre grad kolonialismens kostnader och uppmuntrade i slutändan självständighet för Västafrika. Detta var ett politiskt spel som fransmännen engagerade sig med eliterna i landet, som samarbetade med franska som samtalar med afrikansk nationalism, begränsa och begränsa de alternativa grupperna - studenter, byråkrater och fackföreningar - samtidigt som de utnyttjar dem ibland i sin egen agenda. Utbytet mellan dessa grupper är väl täckt, motiven från den franska regeringen och de olika andra fraktionerna kärleksfullt detaljerade. De speciella effekterna av det franska politiska systemet på det politiska ödet i Västafrika beskrivs: med att tillåta koloniala ledare att vara representerade i det franska parlamentet, basera sin radie av politisk handling på nationen och på regional nivå, snarare än på Västafrikansk nivå, och stärkande territorier (de senare nationerna) i ett försök att kringgå besvärliga byråkrater som var avsedda för en fortsatt union med Frankrike, och studentledare förtrollade med pan-afrikanism, franskarna, trots att de aldrig riktigt medvetet gjorde det, drev balkanisering av Franska Västafrika till dess bestående territorier. Detta är något som är oerhört intressant för den bredare frågan om hur nationalism och nationer bildas. Allt detta görs med mycket detaljer och en enkel skrivstil som gör det fascinerande att läsa medan det fortfarande förmedlar mycket information. De politiska striderna som kännetecknade Västafrika utsätts och den sociala sammansättningen av aktörer och deras mål illustreras väl. Allt detta pekar på en utmärkt bok om Franska Västafrikas politiska utveckling under tiden efter andra världskriget och ett starkt arbete om fransk kolonialism, som bryter ned traditionella myter med ett brett utbud av information och skarp analys.

Franska Västafrika: Observera att Togo inte formellt ingick i Franska Västafrika, utan istället ett nationalliga mandat. Varför vi har nio olika länder från det istället för en enda stat täcks och diskuteras i boken.

Det finns naturligtvis några brister. Det är lite om de slutliga övergångarna till "hanterad" självständighet, som har varit så (i) berömd när det gäller neocolonialism under uppdrag av Jacques Foccart, som etablerade mycket av nätverket av personliga relationer som upprätthöll franska inflytande med det nu "oberoende" nationer. I detta avseende underskattas påverkan från den franska republiken Vth. Dess uppmärksamhet på nationalisternas vardag och påverkan av nationalistisk verksamhet utöver grupperingarna av byråkrater, studenter, fackföreningar och eliter är begränsad. Det har varit fascinerande arbete publicerat om antikolonial mobilisering underifrån, särskilt i Guinea, till exempel "Top Down eller Bottom Up? Nationalist Mobilization Reconsidered, with Special Reference to Guinea (French West Africa), av Elizabeth Schmidt, som visar på vilket sätt nationalister i Guinea bland de vanliga människorna protesterade mot fransk kolonialism. Även om fokus på intressegrupper är viktigt och hjälper till att förenkla affärer till några viktiga faktorer, missar det en del av komplexiteten i politiken i kolonierna. har lite om rollen som utländsk, icke-fransk, politisk aktivitet och påtryckningar, bortsett från enstaka anteckningar om hur det begränsade den franska kolonialregeringens aktiviteter. Hur påverkade Förenta staterna, Storbritannien och Sovjetunionen franska Kolonialism? Och hur påverkade självständigheten för nationer som Ghana, den tidigare brittiska kolonin som vann hennes självständighet 1957, resten av Västafrika? Båda har lite röstning inne i, något som är en besvikelse och en övervakning.

Men dessa brister är i slutändan sådana som inte är särskilt allvarliga eller förklarbara i bokens avsikt. Det finns väldigt i vägen för böcker (åtminstone eller framför allt engelskspråkiga böcker) som ägnas specifikt åt Västafrika och som endast handlar om avkoloniseringsprocessen. För alla som är intresserade av Västafrikas historia eller avkolonisering i allmänhet gör boken en utmärkt läsning om detaljerna i den politiska övergången. Det är en bok som tydligt inte bara visar hur länderna i Västafrika blev oberoende, utan också varför Västafrika inte blev en nation (en fascinerande fråga med bredare import när det gäller nationalism och nationer), valen på vägen, som sprider myten om en långsiktig fransk plan, och som ger detaljerad information om fransk kolonial ideologi under tiden efter andra världskriget. Av alla dessa skäl anser jag att det är en utmärkt och välskriven bok som passar både för dem med liten kunskap om regionen men som är intresserade av lärande och specialister också.

Betygsätt mig! 1 2 3 4 5 5 stjärnor för The End of Empire i franska Västafrika Slutet av imperiet i franska Västafrika: Frankrikes framgångsrika avkolonisering Slutet av imperiet i franska Västafrika: Frankrikes framgångsrika avkolonisering Köp nu