Det tyska kriget: En nation under vapen, 1939-1945

Av: Nicholas Stargardt

Under hela Nicholas Stargardt s bok, The German War: A Nation Under Arms, 1939-1945, ger författaren en analys av andra världskriget genom vanliga tyska soldaters och medborgares perspektiv och erfarenheter. I synnerhet fokuserar Stargardt sin uppmärksamhet på det tyska folks mentalitet under denna tid, deras reaktioner på olika stadier av kriget och varför de fortsatte att kämpa ett krig tydligt förlorat i början av 1940-talet. Vad står för deras önskan att slåss till det bittera slutet 1945? Tvingade den nazistiska regimens användning av fear och terror oskyldiga tyska medborgare och soldater att slåss mot omöjliga odds? Dessutom orsakade denna rädsla tyskarna att begå grymheter som de annars aldrig skulle ha begått? Eller kämpade tyskarna mot de allierades angrepp på deras egen vilja?

Det tyska kriget: En nation under vapen, 1939-1945 Det tyska kriget: En nation under vapen, 1939-1945 Köp nu

Stargardts huvudpunkter

Historiker genom åren har ofta besvarat dessa frågor genom en mängd historiografiska tolkningar. Vanliga historiska berättelser har emellertid ofta fokuserat på tanken att inte alla tyska medborgare och soldater var skyldiga för den politik och grymhet som nazistregimen begått. Stargardt utmanar sådana känslor genom att erbjuda en helt annan tolkning av tysk skyldighet. Specifikt frågar han: Hur långt går verkligen skyldigheten för kriget? Är det begränsat till bara den nazistiska regimen? Eller omfattar det något mycket större? Är det tyska folket lika mycket att skylla på kriget och dess grymhet som det nazistiska ledarskapet?

Som svar på dessa frågor argumenterar Stargardt för att det är ett fel att försöka skilja mellan goda och dåliga tyskar under kriget. Istället lägger han lika skylden för det andra världskrigets destruktiva natur på det tyska folket, tillsammans. Varför? Stargardt påpekar att nazipropaganda promulgerade en känsla av offer som beskrev den tyska sidan av kriget som en defensiv och legitim insats mot fientliga grannar. Tyska medborgare och soldater accepterade lätt dessa känslor, särskilt när de destruktiva delarna av kriget nådde den tyska nationen själv. Även om tyskarna ursprungligen var försiktiga mot krig (som ett resultat av första världskriget), kämpade tyskarna med stor intensitet som ett resultat av djup rotade känslor som inkluderade tankar om hämnd, hat och rädsla (som ett resultat av den förestående undergång som de förutsåg som ett resultat av deras folkmordsåtgärder). Som Stargardt hävdar, så dödades inte judar och att begå folkmord i positivt ljus av alla tyskar. En stor majoritet betraktade det fortfarande som ett sätt att skydda fäderlandet mot fiender som böjde sig för Tysklands totala förstörelse. Dessutom sågs striderna till det bittera slutet som ett sätt att bevara det tyska folket mot de allierade styrkorna, som de bara ansåg att förstöra tyskarna och det tyska samhället. Såsom författaren påpekar, att argumentera att tyskarna bara följde nazismen eftersom de fruktade följderna av att utmana Hitler är både falskt och vilseledande.

Adolf Hitler.

Stargardts huvudargument är både informativt och övertygande. Hans stora förlust av primärt källmaterial ger en ökad nivå av trovärdighet till hans övergripande avhandling. Dessutom är hans ingripande inom den befintliga historiografin betydande med tanke på den enorma mängd verk som redan ägnats åt Tyskland och andra världskriget. En annan sak jag verkligen tycker om den här boken är hur lätt den här boken läser från omslag till omslag. Det är lätt att gå vilse i detaljerna i en bok i denna storlek, men Stargardt gör ett imponerande jobb med att presentera sin övergripande avhandling på ett berättelsedrivet sätt som är lätt att följa. Som sådan kan både forskare och allmänna publikmedlemmar uppskatta de fakta som presenterats av Stargardt i detta monumentala verk.

Sammantaget ger jag denna bok 4/5-stjärnklassificering och rekommenderar den starkt till alla som är intresserade av andra världskrigets historia, nazism, 1900-talets Tyskland och europeisk historia.

Definitivt kolla in det!