Tea Girl of Hummingbird Lane

Li-yans familj en titt på Akha-kulturen och processen för teodling

Tea Girl of Hummingbird Lane av Linda See väver en berättelse i romanen, som kombinerar tullen hos en avlägsen kinesisk minoritet som bor i en bergsstad i Yunnan där teodling är centrum för deras seder och deras ekonomi, teodlings historia, romantik, moder-dotterförhållandet och förändringarna som äger rum i Kina.

I början av romanen hålls onda andar utanför byn av en Spirit Gate och en absolut lydnad mot traditionella övertygelser som säkerställer att deras livsstil kommer att skyddas som det har varit i generationer. När historien fortskrider är de mer medvetna om revolutionen som äger rum i andra delar av Kina. Li-yans centrala karaktär i romanen är en ung flicka när berättelsen börjar. Hennes mamma, So-sa förväntar sig att Li-yan en dag ska ersätta henne som en helare och barnmorska, men Li-yan har visat en över genomsnittet intelligens och längtar efter ett liv bortom byn. Hon kommer att ärva en gammal teplund som har gått från mor till dotter. När en främling och hans son överraskar byn genom att köra uppför berget från Hong Kong i en jeep som frågar om deras te, är deras liv på väg att förändras.

Ett olämpligt äktenskap

Li-yan träffade San-pa på temarknaden där hennes familj säljer de tebladen som de har plockat. Hon längtar efter en pannkaka från en av leverantörerna på marknaden, men hennes familj är för fattig. När hon träffar San-pa gömmer han sig och äter en pannkaka och erbjuder Li-yan en bit som hon accepterar. När hans stöld av pannkakan upptäcks befinner sig både Li-yan och San-pa's familj i skam som måste redovisas. Li-yans attraktion till San-pa fortsätter in i tonåren även om de har fötts under tecken som styr dem olämpliga för äktenskap. När tonåren når äktenskapets ålder uppmuntras sex före äktenskap att hitta en passande match. Li-yan och San-pa tycker att de är sexuellt kompatibla och San-pa ber dem att gifta sig, men Li-yans familj vägrar. San-pa lämnar berget för att hitta arbete med löfte att återvända och gifta sig med Li-yan, men då finner Li-yan att hon är gravid. Alla barn som är födda utanför äktenskapet måste dödas eller onda andar kommer in i byn, så Li-yan har barnet i hemlighet. Hennes dotter är perfekt och Li-yan upplever glädjen över moderskapet men accepterar lydigt att överge sin dotter nära ett barnhem. Hon och hennes mor lägger en tårta i hennes filt, så att hennes dotter alltid kommer att veta var hon kom ifrån.

Moder dotterförhållandet amerikanska och kinesiska

Li-yan återvänder till sin by förtvivlad över sin hemliga dotter men fördjupar sig i att lära sig om te och deras värderingar från främlingen och en välkänd tebeställare. Hon missar sin möjlighet att ta ett viktigt test som skulle ha gjort det möjligt för henne att gå på universitetet. San-pa dyker upp igen och gifter sig med Li-yan och berättar för henne att han kommer att hjälpa till att få deras dotter tillbaka. Trots Li-yans och hennes familjs tvivel om äktenskapet gifter sig de, men deras dotter har adopterats av en amerikansk familj. Äktenskapet är en katastrof och slutar på ett ovanligt sätt.

Samtidigt flyttas berättelsen till Haley, som hennes amerikanska familj har namngivit henne, och hennes liv i Amerika. Mittavsnittet i boken undersöker svårigheterna i adoptionsprocessen och de identitetsproblem som vissa kinesisk-amerikanska barn möter på grund av att de ser annorlunda ut än sina familjer och klasskamrater. Hayleys amerikanska mamma älskar och tar hand om henne och uppmuntrar henne att utforska kinesisk kultur.

Medan Li-yan alltid längtar efter att hitta sin dotter, i Amerika oroar Hayleys mamma alltid att hon tar upp Hayley på rätt sätt.

Författaren använder en fantastisk enhet för att Hayley ska skriva en uppsats om teens historia och Boston Tea Party för ett skolprojekt som är ett bra sätt att integrera teens historia och dess betydelse för världen i romanen.

Hitta en lämplig avslutning

Författaren Linda See är en kinesamerikan och Tea Girl of Hummingbird Lane är välgjord och intressant. Som de flesta författare vet är att skriva ett lämpligt slut en av de svåraste delarna av skrivprocessen. Medan romanen är en riktigt sidomvandlare och är väldigt väl skriven, tyckte jag att slutet var lite överdrivet med alla konflikter som har lösts, men om du som läsare föredrar lyckliga slutar kommer du att ha en annan anledning att älska denna roman. Lindas andra romaner inkluderar, Snow Flower and the Secret Fan, China Dolls och den prisbelönta On Gold Mountain.

För bilder på tårtor, tårtknivar för att raka teblad från kakan och egenskaperna hos Pu-erh-te för läkning, kan jag föreslå webbplatsen, enjoytea.com

Tea Girl of Hummingbird Lane