Serien "Bli främmande" av Rebecca Ore |

Human to Human är den tredje och sista boken i en serie av Rebecca Ore. Jag betraktade länge detta fiktiva universum som bättre och mer realistiskt än Star Trek s Federation. Det var fascinerande i början innan han drog ner i tropes, föreläsningar och vad författaren tillfogade drama men subtraherades från boken och underminerade karaktärerna. Och kanske värre av allt undergrävde meddelandet hon ville dela med sig genom berättelserna.

"Främmande" universum

Karst är en tillverkad värld som är tänkt att vara centrum för ett förenat artgalleri. Det fanns fem ursprungliga medlemsarter. Antalet har vuxit till mer än 120 medlemsarter, nästan alla har representanter och populationer på Karst. Människorna som bor på Karst spänner från ambassadörer från sina hemvärlder till ofrivillig indentured arbetskraft som säljs av hemvärlden, opåverkade konstnärer och fri sprit som går till det konstigaste stället de kan besöka flyktingar. Det finns en mänsklig flyktingpopulation på Karst. De är härstammade från en tibetansk by som hjälpte en kraschad utlänning på jorden århundraden sedan och alla fördes med. De flesta är arbetare, medan ett fåtal har stigit till medelklassen på den främmande planeten.

Där Karst-universumet sticker ut är att de inte är alla variationer på mänskligheten med roliga hattar. Det finns känsliga fåglar, fladdermöss och reptiler. Du ser hur den bokstavliga miljön som design av badrum och telefoner hanteras för att verkligen rymma alla. Några av de sociala reglerna som gör att alla kan leva tillsammans diskuteras. I den andra boken, när Tom och Marianne har ett barn, lär du dig om den avsiktliga socialteknik för att utbilda barn som är uppvuxna på Karst för att komma överens med utlänningar trots deras instinkter. Du lär dig mycket om de små detaljerna i livet, som främmande fladdermöss som lär sig att gilla mjölkgrädde från klonade Jersey-kor från jorden eller försöker översätta bröd till främmande språk.

Berättelsen tills "Människan till mänsklig"

Tom och hans äldre bror var föräldralösa på en gård i West Virginia som upptäcker ett kraschat främmande fartyg. Tom och hans bror fångar och försöker studera utomjordingar, även om de dör. För deras hjälp kan Tom gå med utlänningarna. Han har ingen anledning att inte gå, eftersom hans bror drug drug dealing s narkotikahandel redan har lämnat Tom saddled med ett drogövertygelse och dåligt rykte på jorden. Tom blir alien i Becoming Alien, en människa i hemvärlden i denna interstellära allians utan en hemvärldsregering för att backa upp honom eller, med några få sällsynta individer, vänner av något slag.

En av utlänningarna plockade sin plats i akademin till Tom. Den främlingens mamma sponsrar Tom och kommer att ta hand om honom. Eftersom hon investerar tid och ansträngning i sin sons ersättare kommer han också att ta hand om henne. Tom klarar sig förvånansvärt bra i akademin, examen och börjar ta på sig olika uppdrag. Här är han främmande i ”Att vara främmande”. Han lyckas hantera en första kontaktuppdrag framgångsrikt. Sedan kommer Sharwani, motsatsen till Karst Federation.

Sharwanis reaktion på ”federationen” är att försöka förklara krig mot den. De är motsatsen till denna fredliga federation som erövrar flera främmande världar och underkasta sina befolkningar. Tom hade jobbet med att förhandla om inträde till federationen med en art som Sharwani erövrade halvvägs. Förbundet skulle inte hjälpa dem eftersom de bara skulle skydda formella medlemmar.

I detta avseende är de första och andra böckerna fascinerande, roliga och engagerande. Det finns en blandning av personlig utveckling, interstellar politik och verkligen spekulativa idéer om hur så varierande en blandning av arter verkligen kunde leva tillsammans.

Plottet "Människan till mänskligt"

I början av "Human to Human" är Tom Gentry och hans familj i toppen av Karst-samhället. Han är en respekterad de facto-diplomat. Hans fru är en statlig lingvist. Hans ex-svåger är en berömd musiker. Hans ex-älskare och musikerens fru har barnet som Yangchenla alltid ville ha. Livet för alla i familjegruppen är perfekt, men problem bryggs utanför.

Tom och hans mänskliga fru Marianne tar in en fångad Sharwani-familj för att försöka lära dem Karst One, ett språk i federationen, och hur utlänningar fredligt kan leva tillsammans. De försöker personligt visa och lära sig det bättre sättet att leva med bokstavlig risk för sig själva. Sharwani ramar in Tom för mordet på en av deras arter som har valt att gå med Karst. Det faktum att Karst-ledningen initialt tror att det är sant är där boken och tomten i sig går neråt.

Tom dödar en Sharwani som personligen förrådde honom, eftersom manens handlingar nästan dödade Tom och dödade Toms vän. Akademins ledare per sina egna fördomar dumpar nästan Tom, men det faktum att han är den enda goda kontakten för jorden räddar honom från att bli avskedad. Fakta om situationen - han var inramad för mord av fienden i en krigstid och nästan dog den tiden och andra - spelade ingen roll. Nope, agera bara med irrationell främlingsfientlighet för människor som onda mördare ...

Jorden utvecklar tekniken för interstellare resor, så Tom hålls på att bli Karsts representant för First Contact.

Utlänningar ser på människor som otämda djur, trots Toms personliga prestanda och den blygsamma människokolonin på planeten. Detta är parallellt med irrationell rasism i hela boken, och författarens tunga meddelanden blir uppenbara föreläsningar på för många punkter. Det finns senare diskussioner i boken som inte lyckas på flera konton att försöka hämma meddelandet hem; rasism i söder var fel och irrationell, men verkligen främmande arter är väldigt annorlunda och försiktighet av dem är inte irrationell. Konfrontera de två är ologiskt.

Tom själv har kommit långt ifrån ett sydligt redneck ex-con high school dropout. Ledare från jorden presenteras för honom som officer i federationen. Då faller boken verkligen platt.

Tom antas vara en rasistisk rödhals trots att han levde mer än ett decennium bland utomjordingar, och det finns många kommentarer till honom avsedda att "kontrollera" honom på den antagna inställningen. Hans främmande sponsorer och chefer förberedde honom att leva på jorden som medel- eller överklass, så han känner till de rätta middagsmanererna med flera gafflar, men inte hur han ska presentera sig självförtroende när han hanterar FBI- och CIA-förfrågare. Han är besvärlig att bo i en herrgård och vara i närheten av människor som kommer från "övre skorpan", men han skulle vara beredd på en sådan roll?

Tom lämnar sitt försök att övertyga Jorden att gå med i federationen, men han får ingen hjälp. I själva verket verkar Karst-ledningen ha strängt honom där i månader utan kontakt eller verklig hjälp som straff för den ”mördade” Sharwani som förrådde och försökte döda honom. Tom är ändå framgångsrik och Jorden beslutar att inleda förhandlingar med Karst Federation. Samtidigt är han lojal mot sin fru, han vill desperat återvända till sin son när han drömmer om ett annat barn och längtar helt hemma. Han besöker sitt gamla hem i West Virginia. Här släpps han av folket ännu en gång av tidigare lärare och polis; de skyller på hans främling och avsky mot honom ... samtidigt som de erkände att de inte gjorde mycket för att stödja honom eller helt utbilda honom på grund av att hans narkotikahandel bröt upp honom efter att han förlorade sina föräldrar.

Dialogen föreslår att hela poängen med mötet var att få honom att ompröva sig själv och sina fördomar ännu en gång. Men att ha en isolerad mänsklig hjälte får höra att det är allt hans fel för att inte vara bättre när tidigare lärare erkänner att de var rädda för att närma sig eller uppmuntra honom, en bokstavligen fattig föräldralös barn som är uppvuxen av en kriminell äldre bror .... Prata om offer- skylla.

Han får åka hem till Karst. Här verkar författaren ha beslutat att gå "soap opera" eftersom hon slutade på idéer. Toms hustru hade en affär med en tidigare administratör / mentor av Toms, och fågeln bragged om det. Toms tidigare bästa vän är nu hans chef, och den chefen beordrar honom att stanna tillsammans med sin fuskiga fru. Hans son försvinner helt och hållet från boken, aldrig formellt återförenas med pappa, istället hatar han pappa för mordet.

Det finns inget andra barn, för hans hustrus affär valideras av många andra omkring dem, och Tom får föreläsningar för att vara så traditionellt inriktade. Detta är ett misslyckande i många fall. Försöker du "kontrollera" huvudpersonens privilegium genom att säga, "Ja, du löste jorden, men du är inte så bra att få en lycklig familjeåterförening"? Eller är det ett tecken som författaren var ledig om hur man slutar det? "Jag behöver drama när han kommer tillbaka, så låt oss göra att hans fru har en relation med den mest känslomässigt smärtsamma personen det kan vara och gör det så svårt som möjligt att förena ... men han kan inte bryta upp."

Det är faktiskt konstigt eftersom alla barn försvinner från boken vid denna tidpunkt. Till och med Sharwani-mamman som bodde med dem och går ihop med en ny kompis blir av med sin son och Black Ambers värdefulla ersättningsbarn skickas av. Observera att några av de främmande barnrelationerna var en viktig del av boken till denna punkt.

Slutet är schizofren, eftersom det försöker binda upp alla lösa ändar med ett "lyckligt" slut. Black Amber får hämnd på Kazargh innan han dör. Hennes kompis dör utanför skärmen. Tom får en kampanj och ett nytt, stort hus, som om det kompenserar för allt. Hans fru befordras med honom, står honom knappt, men de är tillsammans. Sharwani-lösningen som beskrivs för en hel bok löses magiskt i slutet med viftande med hand, ingen ytterligare information ges. Alla lyckas knappt leva tillsammans utan att döda varandra, och det är tänkt att vara ett "lyckligt" slut.

Detta är ett nedslående slut på en trilogi som jag älskade.

Varför misslyckas denna bok

Meddelandet om hela bokserien kan sammanfattas som "kolla din förspänning, kontrollera dina antaganden, leva tillsammans lugnt".

Slutet har delen "leva tillsammans fredligt", men det är obehagligt för alla, inklusive det centrala paret. Där boken helt misslyckas är hur bokens sista hälft undergräver hela serien.

Medan han aktivt berättar Tom och andra att kontrollera sina fördomar och inte göra antaganden, efter att han har levt 15 år och gjort och lärt det genom både exempel och i klassrummet ... är han:

• förrådd av hans antagna regering som aktivt arbetar för att undvika partiskhet
  • förrådd av hans fru och vänner
  • misslyckades av andra som inte tog hänsyn till hans art och preferenser, trots att han bokstavligen var utbildad professionell
  • försummades av sin hemvärld första gången, misshandlade en andra gång vid återkomst

Författaren underminerade bara hela argumentet för sin världsbild och meddelanden. Om du går till all den ansträngningen för att rädda människor, planeter och en interstellär civilisation och fortfarande blir skruvad över, vad är då poängen? Om de kommer att missbruka en medborgare, en dedikerad officer, så illa på så många sätt enligt deras partiska antaganden, vad är hoppet för någon annan? Om någon som tränade och arbetat i flera år inte kan gå förbi sitt besläktade förflutna, varför ska någon försöka övervinna den roll samhället tilldelar dem? Om du är lojal mot att riskera ditt liv för att förhindra krig och regeringen fortfarande kastar dig till vargarna, varför skulle du försvara den regeringen? Varför skulle du fortsätta arbeta för det och mycket mindre riskera allt för dess räkning?

Kort sagt undergräver slutet hela meddelandet i serien, eftersom det visar att det hela är för ingenting. Inte ens utlänningar som är uppvuxna i en miljö med flera arter utbildade för att förstå varandra kan kontrollera deras förspänning, inte ens med en kollega och en vän och göra mer än bara inte döda varandra. Allt medan författaren uttryckligen föreläser alla för att kontrollera sin förspänning så att du kan leva tillsammans i fred.

Tyvärr, men det stora huset och marknadsföringen i slutet är en sop efter att ha dekonstruerat och förstört karaktärens vinster, inte en "lyckligt nog" slut.