Shadow Work av Craig Lambert, undertexter de obetalda, osynliga jobb som fyller din dag, är en ekonomi- och karriärbok 2015. Denna bok syftar till att identifiera de uppgifter som äter i vår fritid. Vad är skuggarbete? Vad är det som driver tillväxten av skuggarbete ? Och vad är för- och nackdelarna med Lambert s bok, Shadow Work ?

Datorer har möjliggjort mycket av skuggarbetet och självbetjäningsautomation som boken hänvisar till. |

Vad är skugga arbete?

Skugga arbete är en term som adopteras och definieras av Craig Lambert i sin bok med samma namn. Skuggarbete är inte en hänvisning till betald övertid men obetalt arbete vi gör för arbetsgivare eller organisationer. När du kontrollerar ditt e-postmeddelande på din mobiltelefon är det skuggarbete. Lamberts bok talar om när du sätter in dina egna matvaror på Aldi's, men det talar inte om det faktum att detta tillåter Aldi's att debitera mindre än Walmart för många saker.

Skuggarbete inkluderar när du monterar möbler från Ikea, fyller din egen drink på restaurangen eller anger din information istället för att receptionisten gör det. Skuggarbete har uppstått som ett sätt för organisationer att spara pengar genom att driva uppgifter på konsumenten, även om det inte alltid sänker kostnaderna för varor och tjänster från dessa organisationer. När du säljer ditt eget hem får du några av besparingarna från elimineringen av fastighetsprovisionen, även om bostadsköpare fakturerar bristen på provision i försäljningspriset också. När du pumpar din egen gas, tar stationen ett lägre pris per gallon bensin. Det erbjuds ibland som ett sätt att stärka kunden eller ge dem mer frihet, som att låta någon få obegränsad påfyllning om företaget inte behöver ha en server att få drinkar.

Skugga arbetar i form av kundinteraktion med automatisering istället för att handla med en kundtjänstrepresentant, oavsett om du gör en beställning via en app, försöker navigera på en telefonmeny eller söka i en självhjälps kunskapsbas för att försöka lösa din egen tekniskt problem. I dessa fall är automatisering och online-resurser användbara när de tillhandahåller människor service när kontoret är stängt men skadar dem när det sätter hinder mellan dem och hjälp. Att schemalägga dina egna flygningar och ha fler alternativ än vad en kontorist i andra änden av linjen skulle erbjuda är ett exempel. Att göra dina egna aktiehandel online eller återbalansera din egen 401K ger dig friheten att bestämma när dessa åtgärder ska vidtas - men det lämnar också uppgiften ångras om du inte tar hand om det.

Boken "Shadow Work" klassificerar pendling som skuggarbete eftersom du gör det i hopp om att komma på jobbet men inte får betalt för tiden.

Skuggarbete är inte unikt för vinstföretag. Regeringar som får dig att sortera dina återvinningsbara med böter om du inte sorterar allt på rätt sätt tvingar dig att delta i skuggarbete. Automatiserade återbetalningar när du tappar bort flaskor för återvinning är en hybrid offentlig-privat form av skuggarbete. Att få människor att fylla i formulär utan hjälp för att få stöd från staten är ett annat. Boken beskriver den tråkiga visningsprocessen som du kan undvika genom att betala avgiften och gå med i TSA ”Pre-Check” -programmet som skuggarbete.

Frivilligarbete är inte skuggarbete - det är ett frivilligt val. Skuggarbete definieras genom att vara ett krav för en transaktion som ett köp eller mottagande av en tjänst, vanligtvis som ett nyligen tillägg till det tidigare helt levererade paketet. Den obetalda praktiken är dock skuggarbete - du arbetar utan lön för osäkra förmåner.

Författaren klassificerar hushållsarbete och barnomsorg i hemmet som den ursprungliga formen av ”skuggarbete”. Så är hemundervisning, men författaren diskuterar inte det. Boken säger att hushållsarbetsbelastningarna växte med ökningen av konsumtionsekonomin och industrialiseringen, men verkligheten är att automatisering från klädtvättar till vakuummaskiner faktiskt minskade denna börda. Ironiskt nog anser författaren inte den enorma mängden fysisk arbetskraft som investerats i att driva en uppehällsgård eller utanför nätet hushållens "skugga arbete" eftersom det minskar deras utgifter, inte att ge hemmafruar samma erkännande eftersom de inte använder dagvård för att tenderar att deras barn.

Fördelar med boken "Shadow Work"

Hur påverkar automatiserad automatisering inte bara arbetsmarknaden som helhet utan individuella interaktioner och transaktioner? "Shadow Work" täcker båda ämnena på djupet. De sociala och kulturella normer som kan hindra spridning av skuggarbete behandlas också.

“Shadow Work” diskuterar den utvecklande arbetsmarknaden som är resultatet av automatisering, till exempel den praktiska reparationsarbeten som Mike Rowe kallar smutsiga jobb. Men det nämns inte att många av de arbetslösa akademikerna är kroniskt anställda eller arbetslösa eftersom de utbildade sig för potentiella lednings- och kunskapsarbetsplatser som är onödiga på grund av automatisering och skuggarbete istället för de miljoner kvalificerade yrkestillstånd som inte är fyllda. Detta kallas färdighetsmatchning.

"Shadow Work" diskuterar hur obetalda praktikplatser, som krävs av elitskolor för examen, stänger ut de fattiga och medelklassen som inte har råd att arbeta gratis i månader i slutet utöver sina undervisningsräkningar. Författaren försummar att inkludera de frivilliguppdrag som många skolor kräver av studenter, där du måste frivilligt arbeta X timmar obetalda för att få ett gymnasieexamen.

Svagheter i boken "Shadow Work"

Boken ger en bra förklaring av hur skugga arbetar gradvis minskar arbetskraften. Författaren beskriver felaktigt hög arbetslöshet runt om i världen för automatisering och skuggarbete samtidigt som han ignorerar produktivitetstillväxten och högre sysselsättning som skulle uppstå med lösare sysselsättningsmarknader och ekonomisk tillväxt som kommer från mindre regler.

"Shadow Work" ignorerar det faktum att höjning av minimilönen driver många företag att öka skuggaarbetet, till exempel snabbmatfogar som sätter in självbetjäningskiosker eftersom de inte har råd att anställa samma antal personer som har en minimilön på 15 $ per timme. .

Overheadkostnader som Obamacare driver arbetsgivare att kräva mer obetald övertid av sina proffs och omarbeta processer för att driva ”skuggarbete” på kunder så att de kan använda färre deltidsanställda i lägre skicklighetsställningar. Författaren har helt fel om tron ​​att socialiserad medicin kommer att lösa detta problem. Författaren ignorerar helt problem som kanadensiska väntelistor för att få en läkare eller månadslånga väntan på att få vård - kort sagt, minska kostnaderna genom att minska vården eller kräva att patienter ska undersöka och lösa sina egna problem, en annan typ av skuggarbete.

Boken beskriver nedgången i fritiden till 1970- och 1980-talet men inkluderar inte det faktum att detta delvis beror på att kvinnor kommer in i arbetskraften, officiellt minskade fritidstatistiken och artificiellt uppblåsade arbetstidsstatistiken genom att flytta från obetalda till betalt arbete.

Att klaga på att hushållsarbetet förblev en ork för kvinnor efter att ha arbetat 40 timmar utanför hemmet samtidigt som man ignorerar det faktum att hushållsarbetsbördan måste ha minskat dramatiskt för att en fru ska arbeta utanför hemmet i första hand är ett betydande tillsyn. När de klagar över hur mycket hushållsarbete kvinnor gör, citerar Shadow Work många anekdoter men ignorerar det faktum att medianvändning (TV-tittande, surfing på internet) är mer än fem timmar om dagen eller 35 i veckan, vilket dvärgar de 10 -20 timmar i veckan med hushållsarbete rapporterade många kvinnor per vecka.

Boken kritiserar den protestantiska arbetsetiken och dyrkar den europeiska modellen som belöner fritid men medger knappt den låga produktiviteten, den höga arbetslösheten och den ohållbara ekonomiska modellen som den skapar. Istället skyller Lambert automatisering för Europa high s höga ungdomsarbetslöshet som faktiskt orsakas av en hög minimilön och strikta arbetslagar som driver arbetsgivare till bara erfarna, mycket produktiva människor istället.

Författaren Craig Lambert hånar och lamaster involverade föräldrar, ser dem som hindrar deras barn och utvecklar dåligt jobb jämfört med olika yrkesverksamma. Den här mannen ser den genomsnittliga personen som en idiot.

Iakttagelser om boken "skugga arbete"

Boken förbiser ökningen av uppgifter som företag lägger ut i utbyte mot poäng, status och förmåner. Reddit-moderatorer och Youtube s Heroes-program är utan tvekan skugga. Att göra undersökningar för poäng som kan eller inte kan bytas mot pengar eller varor av något värde är en annan. Företag som belönar människor som skickar ut bilder och retweetar innehåll som främjar företaget med swag är ännu ett.

Författaren till Shadow Work medger att demokratiseringen och efterfrågan av automatisering gör att du kan köpa saker online när som helst och få dem levererade till ditt hem, men idealiserar författaren fortfarande behovet av att vänta i rad på bank och butik för att få pengar och köpa saker.

Böcker som "Stretch" är en bättre referens när du vill planera för anställningens framtid.

"Stretch" är en bättre bok att läsa för att planera för framtidens arbetskraft. |

Begreppet skuggarbete måste erkännas av samhället i dess helhet liksom i vilken grad det bör antas eller accepteras. Utöver detta saknar boken Shadow Work allvarligt.

Författaren s liberala lösningar är inte lösningar utan ett krav på utvidgning av den politik som ledde till så mycket skuggarbete i första hand. Det finns inte tillräckligt hårda data med nyligen och för mycket anekdotiska bevis för att göra denna bok till en bra affärs- eller sociologisk text.