The Girl Who Loved Tom Gordon är en kort roman skriven av Stephen King.

Berättelsen följer en 9-årig tjej som befinner sig förlorad i skogen efter att ha tappat från sin argumenterande mor och bror för att kissa. Hon fortsätter att vandra runt i skogen i nio dagar och försöker hitta sin väg ut. På vägen stöter hon på myggor, getingar, ormar, träsk och brist på mat och vatten. Hon börjar hallucinera och prata med sin hjälte, basebollspelaren Tom Gordon, för företag. När hon äntligen hittar sin väg ut ur den tjocka skogen, får hon hjälp av en jordbrukare efter att ha skyddat en björn med sin Walkman och hans gevär, och hon vaknar, efter att ha gått ut, för att upptäcka att hon ligger i en sjukhussäng omgiven av sin familj .

Recension

Versionen av denna bok som jag har är 217 sidor lång. Det tog mig cirka tre dagar att läsa eftersom jag såg till att ta mig själv. Jag läste också andra böcker för universitetet och jag ville inte förväxla varje berättelse. Jag har hört talas om människor som läste den här boken på 12 timmar, men jag är inte säker på hur sant det är.

Boken är mycket väl skriven, liksom alla hans böcker (enligt min mening). Jag älskade hur den här var mindre fiktiv än hans andra normalt är. Det fick mig verkligen eftersom det inte är svårt att föreställa sig att du är förlorad i skogen och känner dig livrädd när natten går in. Det är en mycket mer trovärdig historia än till exempel Pet Semetery eller The Shining .

Jag tyckte också att jag gillade Trisha, huvudpersonen. Hon var komplex och hade tydligt många tankar in i henne. Men jag känner att hon för 9 beskrivs som extremt (och kanske lite för) mogen för hennes ålder. När jag var 9 kunde jag inte ens laga mig pasta, än mindre navigera mig genom tjock skog, fånga fisk med en regnrockkappa eller skilja nord från söder. För alla karaktärers verklighet, låt det ned. För mig verkade det bara för orealistiskt för en 9-årig stadsflicka att veta hur man skulle överleva mer än en vecka mitt i skogen.
Men som sagt, inställningarna, scenerna och historien var alla mycket realistiska och trovärda, och det var dessa saker som skrämde mig mest. Jag kunde inte sluta läsa när jag hade fått 20 sidor.

Det finns dock några saker som jag inte gillade och slutet är de flesta av dem. Under hela boken berättar den icke nämnda berättaren att Trisha känns som att något ser på henne. Då berättar de för oss att hon i själva verket håller ögonen på, och att det inte bara är en känsla. Spänningen för att ta reda på vad det är som tittar på henne hade mig helt ansluten. Och sedan får du reda på det.
Trots min intensiva kärlek till Stephen Kings arbete, släppte han mig här. Slutet var helt förutsägbart, "saken" var oerhört tråkig, och hela boken blev besläktad för mig. Jag hade följt denna tjej runt en skog, brydde sig om henne och undrade vilken hemsk sak som eventuellt kunde vänta på henne och ville skada henne. Jag hade gissat mycket tidigt på att det förnuftiga att det var en björn av något slag, men det här är Stephen King. Han vet inte ens vad en björn är, eller hur? Han är ghouls och vampyrer.
Uppenbarligen inte.

Slutsats

Nu vet jag att Stephen King-fans kanske läser detta och tror att jag borde brännas på spelet för detta. Men hör mig. Jag är en massiv fan, och jag åtnjöt grundligt den här boken. Problemet som jag dock hade är att låt oss vara verkliga, ingenting händer egentligen. Vi går igenom hela boken och det mest intressanta som händer är när hon hallucinerar några skrämmande präster och faller i sin egen skit. När jag närmade slutet förberedde jag mig på allt. Kanske någon tragisk avslutning där sökarna bara är några minuter för sent för att rädda henne, eller någon galet fantom dyker upp och tar henne som en av hans minions. Men ingenting av detta hände. Hon kom ut levande, och jag måste säga att jag var lättad, men majoriteten av mig ville ha ett mycket mer spännande slut.

Sammantaget skulle jag betygsätta denna bok 3/5, helt enkelt för att jag vet att han har mycket bättre träning där ute. Och skulle jag rekommendera det till en vän? Inte förrän de har läst några av hans andra böcker.