De flesta människor genom historien har varit bönder, och det är först nyligen att i de rika utvecklade länderna har bönder blivit en liten minoritet av befolkningen. Till och med knappt hundra år sedan, 1920, var de amerikanska bönderna fortfarande 27% av arbetskraften, och detta var i ett land som var de rikaste och mest industrialiserade i världen. I Japan var andelen högre, och trots en liten minskning men jämn nedgång i jordbrukspopulationen fram till 1945 (efter vilken tid den kollapsade snabbt) var jordbruksbefolkningen fortfarande en mycket stor andel av nationen, både proportionellt och i absoluta siffror . De levde inte ett enkelt liv och är lätta att visualisera som bakåt och som passiva agenter: omvänt hade de dock viktiga roller att spela politiskt och socialt. Ett av de mest livliga exemplen på detta är vad som kallas "Nohonshugi", som bokstavligen betyder "jordbruk-som-essensen-ism, väsentligen japansk agrarianism, som försökte bevara och främja jordbruk och jordbruksvärden. Både byråkrater och populära agrarianister var hårt involverad i en debatt om saken när förhållandena avtog under 1920-talet och framåt, då den japanska landsbygden kastades i fattiga ekonomiska svårigheter efter tidigare årtionden av välstånd och tillväxt.Det är att täcka detta svep av perioden mellan 1870 och 1940, inklusive den allmänna naturen av de ideologiska och tankedrivna utvecklingen under denna period, men också den fysiska utvecklingen av jordbruket, och framför allt tre radikala agrianistiska tänkare, Gondo Seikyo, Tahibana Kozaburo och Kato Kanji, den gården och nationen i det moderna japanska agrariska nationalismen, 1870-1940, av Thomas RH Havens (publicerad 1974) skrivs.

Japansk risplantning ~ 1890: hårt och svårt arbete.

Den här boken kan delas in i två avsnitt: en öppnande genomgång av den allmänna karaktären av agrarisk tanke och politik fram till 1920-talet, och sedan en översyn av individer och deras politik, idéer, inverkan och relationer. Således tittas de två oberoende.

Det första kapitlet i boken (agrarisk tanke och japansk modernisering) rör ämnet för ideologin kring det japanska jordbruket, som härrör från Tokugawa-tiden och framåt. Detta diskuterar i stor utsträckning det ideologiska sambandet mellan de japanska bönderna och marken och de politiska rörelser som skapades kring den. Uppkomsten av modern agrarianism är den kritiska komponenten i den och den har en mängd olika figurer kopplade till detta som utforskas. Kapitel 2, "Modern modern gårdsidologi och tillväxt av japansk jordbruk, 1870-1895 är ungefär samma som föregående kapitel för regeringens politik, och under de slutande åren av Meiji-perioden fortsatte regeringens politik att baseras på jordbruksutvecklingen och förstärkningen av en lantlig markägande klass, med agrarisk tanke som betonade deras fördelar när det gäller lojalitet, etik och militära problem, ett tema som fortsätter i kapitel III, byråkratisk agarism på 1890-talet. Nohonshugi trodde dock också allt mer vände sig för att gynna idén om små markägare och landsbygdens dygd och därmed öppna en schism mellan byråkratisk agrarianism och populär agrarianism, trots en allmänt välmående miljö som utforskas i kapitel 4, Small Farms and State Policy, som handlar om den fysiska utvecklingen av det japanska jordbruket men Yokoi Tokiyoshi, en jordbrukare som väl anpassade sig till regeringens politik, ett exempel på byråkratisk agrarianism visas: e Men hans tanke började dock avvika från statens intresse på vissa sätt. Detta redogörs för i kapitel 5, populär agrarism i det tidiga tjugonde århundradet, som diskuterar motsatta folkrörelser, betonar politik som skulle hjälpa små producenter och stoppa stödet för hyresvärdar, och sådana som strider mot Meijis liberalisering och kapitalistiska politik. Till exempel skrev Arishima Takeo strax före sin död 1923 att "... i alla fall tror jag det är väsentligt att privat ägande försvinner." Han skulle fortsätta att ge sitt land bort till sina hyresgäster och begå självmord. Utopianerna gick med och försökte skapa idealiska landsbygdssamhällen. Denna jordbrukspolitik hade varit relativt tämd och anti-revolutionär som helhet, med en allians med byråkrater som just började sunder. Det var efter slutet av det stora kriget och de följande decennierna som detta började förändras, såsom utforskades i kapitel 6 "Farm Thought and State Policy, 1918-1937", som undersöker svaret på de ekonomiskt bestraffande förhållandena från 1920-talets jordbruks-Japan, förknippade sig i en landsbygdsdepression, och statens svar - begränsade, och generellt utan mycket effekt tills kriget började 1937. Det undersöktes också de politiska åsikter från japanska jordbrukare, som inkluderade både nya radikaler och de gamla konservativa vingarna.

Kozaburō Tachibana

Med detta är scenen klar att gå vidare till att diskutera några av dessa individer, som kapitel 7, "Gondo Seikyo: The Inconspicuous Life of a Popular Nationalist" intygar. Detta är i huvudsak hans biografi, följt av delar av hans ideologi - främst självstyrning, idén att integralistiska organiska samhällen skulle vara ansvariga för sin egen styrning - och inflytande (till exempel "upptäckten" av manuskriptet Nan'ensho, faktiskt ett förfalskat dokument, men förmodligen inte av Gondo själv), baserat starkt på idén om byns självstyre i motsats till en centraliserad stat. Fortsätter i analysen av Gondo Seikyo är kapitel 8 "Gondo Seikyo och depressionskrisen", som huvudsakligen utforskar hans politiska ideologi, vad han motsatte sig (kapitalism - inte på principer i sig utan snarare på grund av dess effekter på Japan - byråkrater, och högre allt annat samverkan mellan den rika kapitalismen och byråkratin) och hans plan att återvända till självstyre i Japan genom att fokusera på att främja självstyrning av jordbrukare. som skulle ta kontroll över ansvaret som tidigare tilldelats centralregeringen och utöva det på bynivå: detta skulle senare spridas till grannskapen, fabrikerna och till och med japanska kolonier. Under detta skulle kejsaren fortfarande stå som centrum för nationellt fokus. "Tachibana Kozaburos lantkommunism" kapitel 10, en biografi om en mycket mer radikal och annorlunda man. Tachibanas tanke fokuserade också mycket på självstyre, men det såg inte samma schism mellan staten och landet som Seikyo gjorde: omvänt var han den som engagerade sig i den 15 maj affären som försökte störta den japanska regeringen. Kapitel 11, "Tachibana Kozaburos patriotiska reform", som uttrycker Tachibanas avsky mot kapitalismen och modernitetens triumf som ledde till utnyttjandet av landsbygden, där den härskande klassen var komplicerat förräderi. Hans lösning var att decentralisera makten och att placera mänskliga behov först, med fokus på välvilja istället för monopolkontroll och makt: höjningen av folket i deras organiserade korporatistiska samhällen över staten. Till skillnad från Gondo var han villig att tillåta parlamentarismens fortsatta existens, men förkastade påverkan av pengar i den. Kapitel 12 flyttar sedan till den tredje och sista huvudpersonen som diskuteras i boken, Kato Kanji, som fokuserade på utländsk kolonisering som sin lösning på jordbruksproblem. En romantiker som de andra inkluderade han viktiga Shinto-andliga aspekter i sin uppfattning om staten och samhället. Hans kolonialistiska åsikter var emellertid det som gjorde honom distinkt, med hans uppmuntran till koloniseringen av Manchuria, som skulle lösa problem på landsbygden och leda till den nationella makten genom upprättandet av en självförsörjande och rent japansk bond-soldatklass i de koloniserade länderna. .

De flesta japanska jordbrukare var ambivalenta om utsikterna för imperium och den import av ris som det medförde som skadade det inhemska jordbruket, men det fanns undantag som Kato Kanji som främjade det för bosättningsmöjligheter.

Ett sista kapitel, kapitel 13, "Agrarianism and Modern Japan", är en kort överblick över effekterna av agrariska tankar (särskilt i dess förhållande till militären), en diskussion om deras roller och allmänna överenskommelser, en jämförelse med amerikansk agrarpopulation, och utgör effektivt en sammanfattning av vad som diskuterats i form av en kritisk analys.

Denna bok är en utmärkt bok för en historisk undersökning av tankarna relaterade till japanska jordbruksrörelser, historien om den agrariska tanken i Japan och dess förhållande till ultra-nationalistisk och expansionistisk ideologi som försäkrade andra världskriget. Det ger en kaste av individer som den undersöker i djupet, Gondo Seikyo, Tahibana Kozaburo och Kato Kanji, och har en rik och varierad samling citat och andra primära berättelser som hjälper till att göra sin poäng och få en starkare förståelse av tankarna och uttryck som använts under perioden. Det är inte bara en historia av agrarianism, utan gör en fantastisk ansträngning för att ansluta den till händelserna och processerna som formade samhället, liksom ett försök att visa hur det faktiskt påverkade och formar nationen och världen runt det . Även om boken inte riktigt specifikt ägnas åt ämnet, är boken också ganska bra med ämnet för den politik som staten har antagit och ger en känsla för den japanska jordbruks allmänna karaktär. Av dessa olika skäl är det en utmärkt bok för studenter i Japans historia, de som är intresserade av effekterna av modernitet, agrarisk tanke och till viss del av mellankriget (eftersom många av tankarna är avgörande för att förstå utvecklingen av Japansk nationalism under perioden och placera den i ett globalt sammanhang.)

Det finns några saker som boken tittar på. Det är uttryckligen fokuserat på en analys av hög nivå tankar, med avseende på några få individer och deras idéer: det finns mycket lite som faktiskt nämns när det gäller vilken typ av ideologi och åsikter, och vilka effekter det var för de genomsnittliga jordbrukarna och deras handlingar. Boken öppnas eller nära dess öppning med omnämnande av ritualer utförda av kejsaren för jordbruk: hur utvecklades ritualer och deras delade erfarenheter och demonstrerade förändringarna för det japanska jordbruket? Detta skulle ha varit en fascinerande inkludering, och frånvaron av någon slags livlig upplevelse av japanska jordbrukare och en resulterande införlivande av det i berättelsen är ett saknad element som gör ont mycket djupt. Vi ser en värld av intellektuella, istället för de genomsnittliga bönderna som trots allt var huvudobjektet och agrarianismens aktörer. Dessutom skulle boken kunna göra mer för att förklara det viktigaste agrariska förslaget av allt: självstyre på landsbygden, med en lista över idéns allmänna grad av popularitet, om det fanns ytterligare effekter, och tidigare föregångare. På liknande sätt skulle diskussionen om kopplingarna mellan de viktigaste politiska partierna och jordbrukarna och utarbetandet av det politiska spektrumet ha uppskattats. Dessa brister gjorde boken mindre upplystande än den kunde ha varit.

Trots detta, för ett ämne där det verkar finnas få andra dedikerade böcker, är dess styrkor mer än tillräckliga för att uppväga det dåliga, och det ger en bok som verkar både lättförståelig för icke-experter på Japan, samtidigt som den samtidigt tillhandahåller massor av information till utbildade och vetenskapliga frågor om den. Thomas RH Havens har gjort bra arbete med det.

Betygsätt mig! 1 2 3 4 5 4 stjärnor för Farm and Nation in Modern Japan: Agrarian Nationalism, Farm and Nation in Modern Japan: Agrarian Nationalism, 1870-1940 (Princeton Legacy Library) Farm and Nation in Modern Japan: Agrarian Nationalism, 1870-1940 (Princeton Legacy Library) Köp nu