Tackekonomin är en marknadsförings- och affärsbok av Gary Vaynerchuk. Vaynerchuk s avsikt är inte digital marknadsföring utan att bygga kundengagemang online och i den verkliga världen. Vad är för- och nackdelarna med den här boken? Vad täcker det och var saknas det?

Cover of the Thank You Economy |

Fördelar med boken "The Thank You Economy"

Den bakomliggande principen för denna marknadsföringsbok är att sociala medier - och internet i allmänhet - tillåter oss att skapa samma personliga relationer som man har som butiksägare med regulären men i massiv skala. Du måste engagera dina kunder i samma belöning för lojalitet och ge regelbundet förtjusande service för att hålla dem i denna mycket konkurrenskraftiga ekonomi. Men hur gör du det här? Vaynerchuk svarar på detta i sin bok. Observera kuponger är inte tillräckligt men är en början.

Boken diskuterar hur tekniken har förändrats men den mänskliga naturen har inte gjort det. Skiftet är att våra tribes och samhällen har ett gemensamt intresse och känsla av lojalitet, inte längre geografiskt. Teknik har påverkan. Till exempel fortsätter marknadsföring att existera och påverka människor. Påverkan av sociala medier är dock att negativa eller positiva muntliga ord kan bli virala, bokstavligen sett av miljoner. Vaynerchuk föreslår att man behandlar onlinekundsamhället som dina grannar som handlar i din butik. Fördelen med denna strategi är att du bygger tacksamhet och känslomässiga band till ditt varumärke; utmaningen är det arbete det kan skapa på grund av den stora storleken på online-communityn i bästa fall.

Medan ”The Thank You Economy” fokuserar på sociala medier och ens online-närvaro, adresserar boken det kundcentriska fokus som tegel- och murbrukföretag behöver ha. Faktum är att utmärkt kundservice som företagspolicy och ingripen i företagskulturen har sidofördelen av att generera positiva muntliga ord, vare sig det är personligen eller online. Den här boken berättar hur du gör det utöver en mening i ditt uppdrag.

Den här boken diskuterar vikten av först-rörelsefördelen, eftersom den sätter dig i ledning av trender istället för "jag-för" -svaret som sällan hjälper din onlinebild. Dess värde och användningsområden talas om i boken.

Nackdelar med "The Thank You Economy"

Den här boken diskuterar orsakerna till att människor hittills ignorerat sociala medier, till exempel bristen på tydlig ROI och statistik som inte nödvändigtvis översätter till de finansiella statistik som företagets ägare prioriterar. En av nackdelarna med denna bok är dess användning av relativt daterad information för att besvara dessa frågor. Uttalandet om att "sociala medier kommer att passera" är uppenbarligen inte sant, men kundbasens förflyttning från en plattform till en annan är verkligen en fråga. Det fanns en tid då marknadsföring på sociala medier bestod av att lägga ut länkar på Digg såvida du inte var en musikalisk handling, vid vilken tidpunkt lägger du en uppdatering på Myspace. Twitter kommer sannolikt inför samma övergång till nya webbplatser som Gab på grund av dess rensning av konservativa användare och många av dess mest populära bidragsgivare, konservativa och libertarian.

"The Thank You Economy" diskuterar inte i vilken grad ett företag kan använda internet för marknadsföring. Du behöver inte använda SEO på din webbplats och ha en massiv, samordnad marknadsföringskampanj för sociala medier. Steg så enkla som att göra anspråk på dina företagskataloger och standardisera dem efter att se till att informationen är korrekt ger ditt företag en hög rankning av lokal SEO-närvaro samtidigt som potentiella lokala kunder kan hitta dig. Denna handling kräver inte övervakningsgranskningswebbplatser och sociala medieplattformar för att svara på något negativt.

Att ge kupongkoder och freebies till kunder för positiva recensioner kan resultera i mer positiva omnämnanden av ditt företag på sociala medier och positiva recensioner från andra. Att ge freebies eller kuponger till de som inte är nöjda med service och dela med sig av information på sociala medier kan kompensera de negativa recensionerna de gav; i vissa fall kan granskaren kunna ändra granskningen från negativ till positiv, medan den på vissa webbplatser helt enkelt kan resultera i en ny, förbättrad recension för att kompensera den gamla dåliga. Du kan inte försumma denna aspekt av "tackekonomin", eftersom de flesta kunder kontrollerar recensioner innan de köper en produkt eller betalar för en tjänst. Och dessa recensioner påverkar alltmer din SEO, från deras lokala optimeringsvärde för sökmotorer till sökmotorer som prioriterar företag med bra recensioner över dem som inte gör det.

Boken gör ett anständigt jobb med Old Spice-fallstudien att "surr" och åsikter inte är samma sak som en positiv bild och osannolikt kommer att resultera i lojala kunder som kommer att köpa från dig om och om igen. Det finns flera andra fallstudier i denna bok också.

"The Thank You Economy" innehåller ett antal bra avsnitt från varför du behöver vara engagerad på sociala medier med dina kunder till handlingsbara råd om hur du skapar bra online-feedback. Den ger förslag på hur man kan återhämta sig från negativ feedback från kunder och förvandla den till en positiv muntlig marknadsföring. Det är något svagt i råd om hur man kan översätta relationer i verkliga världen till en positiv värld av munmarknadsföring online, men det täcks av ett antal andra böcker. Sammantaget ger jag denna marknadsförings- och kundrelationsbok fyra stjärnor.