Andrew Solomon konstaterar att det finns kaos i riket och denna bok var hans försök att få ordning till ett brett spektrum av ämnen som rör depression. I Noonday Demon kartlägger Solomon vägen genom sina egna fördelningar till allmänna befolkningsfrågor med depression. Han analyserar depression genom historia, fattigdom och politik. Från poeter, till läkare, till forskare, till kamrater, samlar Salomo informationen och sammanställer den vältaligt.

Behandlingsalternativ

Solomon ägnar två kapitel i sin bok för att behandla standardbehandlingar och alternativa behandlingar för depression. I sitt kapitel om standardbehandlingar konstaterar han att det har funnits ett antal studier som visar att terapi inte är lika effektiv som läkemedel för att ta människor ur depression, men att terapi har en skyddande effekt mot återfall . att hitta rätt mediciner eller rätt terapeut är inte nödvändigtvis lätt. Solomon säger att han har tagit många mediciner på olika nivåer och vid olika tidpunkter för sin mentala hälsa. Under sin andra uppdelning sökte han igenom tio terapeuter innan han hittade en han gillade. Det framgår av hans bok, han är inte ensam om svårigheterna att hitta rätt kombination av terapier.

I dessa två kapitel undersöker Solomon genom intervjuer och i vissa fall personlig erfarenhet, minst 30 olika terapier. Vissa är vanliga terapier som kost, motion, arbete, kognitiv beteendeterapi och interpersonella terapier. Andra välkända åtgärder diskuterade inkluderade olika syntetiska mediciner (SSRI, tricykliska medel, MAO-läkemedel och atypiska antidepressiva medel) och naturläkemedel som St. John's Wart och SAMe. Mer kontroversiell behandling som diskuterades inkluderade Electroconvulsive Therapy (ECT) och Cingulotomy, en modern typ av lobotomi.

Statistik om depression och behandling

Tillgänglig forskning vid boken (2001) uppskattade att 19 miljoner människor, inklusive barn, hade kronisk depression och att antalet eskalerade. Solomon konstaterar att "Fattigdomen är deprimerande och depression är utarmande, vilket leder till dysfunktion och isolering." Depression bland välfärdsmottagare nämns tre gånger högre än den allmänna befolkningen, men Solomon indikerar att det har gjorts lite arbete på detta område.

Medan dubbelt så många kvinnor har diagnosen depression som män, nästan fyra gånger antalet män i motsats till kvinnor troligen kommer att begå självmord enligt Salomons forskning, konstaterar Solomon i sitt kapitel om självmord, "någon i en första depressiv episod är särskilt sannolikt att försöka självmord; en person som har levt genom några cykler har i allmänhet lärt sig att leva genom cykler. ”

Med tanke på antalet personer som har depression var det häpnadsväckande att läsa John Gredens, chef för Mental Health Research Institute vid University of Michigan, uttalande att ”det är mellan 1 och 2 procent som får riktigt optimal behandling för en sjukdom som vanligtvis kan vara välkontrollerad med relativt billiga läkemedel som har få allvarliga biverkningar. ”Efter att ha läst Salomons bok, håller jag med om att en så liten andel människor som får optimal hjälp är delvis ett resultat av bristande organisation för spridning av forskning och praktik. Det finns också störningar av stigma, fattigdom och politik.

Det bör noteras att Solomon och denna författare inte tror att piller ensamma kommer att hjälpa de som har upplevt större depression eller att alla med depression behöver piller. Vi erkänner emellertid båda att medicinering, utöver ”prat” -terapi, har varit viktiga komponenter för vår återhämtning.

National självmordsförhindrande livslinje

National Suicide Prevention Lifeline ger gratis och konfidentiellt känslomässigt stöd till människor i självmordskris eller emotionell nöd 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, över hela USA. Länk igenom eller ring 1-800-273-8255.

Socialt Stigma av depression

I sitt kapitel om politik talade han om att socialt stigma fortfarande var en av de största hindren för framsteg. Många personer som Salomo intervjuade för sin bok bad att deras namn inte skulle användas. Medan National Alliance for Mentally Ill (NAMI) och National Depressive and Manic-Depressive Association fortsätter att utbilda, informera och lobbya på uppdrag av individer med depression, konstaterar Solomon ”vi är blinda för de epidemiska proportioner av depression eftersom verkligheten är så sällan yttrade ... ”

Observation

Denna bok är en öppnande och omfattande resurs om ett brett spektrum av ämnen relaterade till depression. Min kopia av boken är väl sliten med notationer och höjdpunkter i hela boken. Jag har läst boken (571 sidor) mer än en gång så mycket för dess litterära meriter och informationen om depression. Boken vann 2001 National Book Award och var en finalist från Pulitzerpriset. Boken uppdaterades 2015.

The Noonday Demon: A Atlas Of Depression The Noonday Demon: A Atlas Of Depression

Detta är länk till 2015-upplagan med uppdaterad information. Jag har beställt en kopia för att uppdatera denna recension och för att ersätta min väl slitna 2001-upplaga.

Köp nu