För att börja, innan vi diskuterar denna bok, A History of the World's Airlines av REG Davis, måste det nämnas att dess publiceringsdatum var 1964. För flygindustrin gör detta den antika, medeltida verkligen. Jag plockade upp den här boken eftersom jag såg den på hyllan på mitt universitets bibliotek, men egentligen, om man ville lära sig om flygbolag, oavsett hur bra denna volym kan vara, skulle det vara bättre att åka någon annanstans, till en modernare bok .

A History of the World Airlines är inriktad på en kronologisk och regional historia av flygbolagsutveckling. Kapitlen ägnar sig åt enskilda regioner - till exempel Europa eller Nordamerika, de två huvudområdena, men det inkluderar också många andra - och utvecklingen av enskilda flygbolag där under ett decennium. Det inkluderar också mot slutet av boken olika kapitel som ägnas åt den allmänna utvecklingen, såsom effekterna av införandet av jetflyg, spekulation om helikoptrar och supersoniska transporter och statistisk utveckling.

På makronivå är det lite som den här boken inte täcker. Det kan knappast anklagas för euro eller amerikansk-centrism, för det reser till varje bebodd kontinent, och uppriktigt sagt skulle jag bli förvånad om det fanns en tidig luftfartsrutt som inte omfattas av den. Det gör också ett beundransvärt jobb med att lista flygplan som finns på dessa linjer, med tabeller - inklusive utdragbara bord - som täcker antalet flygplan, deras typ, deras produktionsland och vilka företag som använde dem under olika perioder under hela tiden. De totala passagerarna som flygs av flygbolagen försummas inte heller: boken är verkligen inte fördelen med diagram och tabeller, avsedda för totala passagerare som flygs av flygbolag, relativ andel, mängden flyglinjer som används av olika flygbolag och kartor över flyglinjer. Den stora mängden information är egentligen ganska häpnadsväckande och djupt imponerande: Jag har verkligen ingen aning om hur författaren lyckades samla så mycket på så många regioner under en sådan tidsperiod.

Jag har kritik mot boken, berättigade som jag känner, men jag måste säga att varje bok med ett 5-sidigt utdragbart tabell måste ha något att göra för det. Bokstavligen fantastisk mängden statistisk detalj.

Men tyvärr är boken verkligen till liten hjälp för att förstå de finare detaljerna flygbolag och deras utveckling. En katalog med luftkonditioneringsapparater är något som den ger extremt bra. Det åtföljs av detta med en dämpning av statistik som visas ibland, och ibland en liten mängd teknisk information som är relevant för perioden (även om det är rättvist, uppgår mängden information enormt när Jet Age kommer). Men detta är otillräckligt. Det finns nästan ingenting i vägen för hård information om flygbolagens ekonomi (utom återigen, några spridda exempel i Jet-åldern), inte heller om deras konkurrens med reguljära tjänster, eller deras typ av passagerare och bredare inflytande. Ibland är det ett intresse för sådant hänseende - till exempel berättar boken hur rutten Washington-New York ursprungligen kasserades för post, eftersom affärspost skickades ut på kvällen och hade kommit nästa dag med tåg, så den mindre hastighetsfördelen med 1920-talets flygbolag hade liten fördel, medan kontrast på en tvärkontinental rutt var 33 timmar och 20 minuter med flygplan jämfört med en fyra dagar lång yttransport på tåg användbar - men det är sällsynt och flyktigt. Att helt enkelt lista rutter ger faktiskt inte så mycket information om varför flygbolagen utvecklades på ett sådant sätt, och hur de gjorde det och hur de inte presenterade livskraftiga konkurrenter för marktrafiken. Eller hur flygbolagen skapades initialt: vem stödde finansieringen för dem? Hur skaffade de sitt kapital? Var det dyra företag eller relativt blygsamma i sina kostnader? Vad var tillförlitlighet, säkerhet och lönsamhet (igen, detta förbättras något under Jet-åldern - det nämns att tidiga luftlinjer var olönsamma, men hur mycket och när började övergången till verklig lönsamhet)? Hur utvecklades länkar med flygproduktion för flygbolagen? Det finns en kort anteckning om hur amerikanska flygbolag tenderade att bero på en tillverkare och hur den öppna poolen med flygköp revolutionerade dem, men vad sägs om någon annanstans? Ledningsorganisation och stil: var de "moderna" aktiebolag eller privata företag baserade på en enskild individ? Dessa viktiga frågor är vanligtvis försummade, och om de någonsin dyker upp är de bara för specifika flygbolag, vilket gör det svårt att skapa en användbar allmän förståelse. För experten under tiden gör bristen på en bibliografi eller annan sammanställning av de källor som används av författaren det svårt att gräva djupare.

Vad kan dras från boken? Detta beror väldigt mycket på vad din avsikt är att läsa den och om din period. Som en allmän katalog över flygbolagens historia gör det ett fantastiskt jobb, och även om jag inte har läst några andra böcker om samma ämne, kan jag inte föreställa mig en med mer information om flygbolagen. Det ger också en hel del information om Jet-åldern och köp av flygplan och olika allmänna faktorer som påverkar flygbolagen (även om många av ovanstående kriterier fortfarande kvarstår). Däremot, om ens fokus är på det för att lära sig om flygbolagens och deras företagsledning, kommer det förmodligen inte att vara särskilt användbart. Istället för att se det som en historibok, kan det vara bäst att se det som ett historiografi-projekt, vad som ansågs viktigt på 1960-talet (detta inkluderar dess diskussion om supersoniska transportflygplan, som den tyckte var meningslösa, och omvänt konstigt optimistiskt utsikt över helikopterflygbolag). Fokus ligger på de första luftfarten och implementeringen av flygvägar, vilket avslöjar vad som var de fokus som då fanns. Det gör det på ett uttryckligt nationellt sinnat, snarare än företagsmässigt sätt. Till viss del var detta förmodligen oundvikligt, eftersom alla bok om luftfart skriven för mer än ett halvt sekel sedan kommer att ersättas av tiden. Med tanke på tidens begränsningar för författaren - avsaknaden av de enorma tillgängliga internetkällor som vi har, mindre tillgängliga arkiv och fler språkproblem, är jag uppriktigt förvånad över att han lyckades få så mycket information samman. Men även om boken är utmärkt för att hantera flyglinjer, och inom USA behandlar den ibland processen för flygkonsolidering och relaterade policyer, för de flesta av världen ger den inte ett djupare grepp om flygbolagen. Om man är intresserad av denna kategorisering av flyglinjer, kommer man att tjäna bra, men annars kommer boken bara mycket tillfälligt att njuta. Jag kan föreställa mig att flygbolagshistoriker kommer att hitta den här boken vara oerhört användbar, eftersom den täcker så mycket djup så många flyglinjer, men för de som är intresserade av transportens och företagens bredare karaktär kommer det inte att vara lika bra. Att skriva detta är svårt, för eftersom jag har försökt förmedla boken har en så otrolig mängd information att det känns kurrigt att kritisera den, särskilt med tanke på vilken tidsperiod den kommer från, men jag känner inte att den är mycket användbar för förstå flygbolagens strukturer trots allt detta. Flygbolag är trots allt mer än bara de rutter deras flygplan flyger och de flygplan de flög på dem.

Betygsätt mig! 1 2 3 4 5 3 stjärnor för A History of the World's Airlines Historia om världens flygbolag Historia om världens flygbolag Köp nu