Ett verk av fantastisk realism

Jag läste den här boken i ett enda, andfådd och stava bundet sammanträde.

Om jag skulle sammanfatta min läsupplevelse i ett enda ord, skulle det vara djup . Jag drogs direkt in i berättelsen, för Smith undviker den vanliga fallgropen för att försöka sätta in en lång beskrivning med avseende på världsbyggande. Vi upptäcker allt vi behöver veta när vi behöver veta det, och inte förut. Dessutom vilar mycket på förslag snarare än långa föreläsningar, vilket låter läsaren uppleva nöjet att dra de finare poäng för sig själv.

Det betyder inte att boken saknas i detalj. Huvudpersonen Caoimhe s uppdrag till varghulen demonstrerar till exempel Smiths utsökta beskrivande krafter, vilket gör det möjligt för läsaren att gå i fara tillsammans med Caoimhe och förundras över Woodman Joss s skogsförmåga, liksom att inse hur isolerat Vale of Rhwyn är på kanten av en otämd vildmark.

En annan anmärkningsvärd sak som gör Caoimhe s värld verklig är behandlingen av hästar. Alltför ofta har jag sett våra trogna hästkamrater behandlade som bilar, praktiska fordon att flytta från A till B som sedan kan parkeras och glömmas tills de behövs igen. Inte så i den här boken, där karaktärer som Caoimhe och Guerin tydligt värderar sina hästar (respektive Balefire och Shadow), förstår deras humör och åkommor och aldrig misslyckas med att vara bekymrade över deras vård och välbefinnande.

En touch som jag verkligen gillade var tidsmåttet, betecknat i glass och grains . Smith använder dessa termer utan att förklara dem, en respekt för läsarna och intelligens och förmåga att hämta mening från uppenbart sammanhang som jag kan uppskatta. Tillvägagångssättet till hästar och tid är mindre saker i berättelsen, men just den typ av efterbehandlingar som ger en fantasihistoria en touch av verkligheten.

Ett annat element i världsbyggande som jag verkligen uppskattade är det faktum att denna värld inte är en glänsande helt ny skapelse som släpps ut endast för den här historiens syften. I stället för den ljusa och gnistrande gul-murade och blåkaklade Camelot i First Knight, för att använda en film / tv-jämförelse, är detta den stora hallen i Winterfell, med takbjälkarna svärtade av århundraden av rök och varpade med tiden som gått . Man får känslan av att det finns mycket mer i den här världen än som är relaterad till oss av Smith, som fördjupar historien, men bara där där det är relevant för berättelsen.

Sammantaget påminde jag mig om de mörka åldrarna och den tidiga medeltiden, mitt sinne eye eye eye eye eye eye eye eye eye eye specifically specifically specifically specifically specifically specifically specifically specifically specifically specifically specifically specifically Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith Smith fantasi.

Men allt detta är bara en liten del av djupet som jag hänvisade till tidigare, för det mesta finns i karaktärerna, särskilt Caoimhe. Det första personperspektivet ger oss omedelbar tillgång till huvudpersonen, och Smith använder detta mycket bra. I slutet av det första kapitlet rotade jag redan till Caoimhe. När vi fördjupade hennes förflutna med hjälp av flashbacks välkomnade jag detta mycket eftersom jag blev fascinerad av Caoimhe karaktär och hennes inställning till livet, eftersom det var uppenbart att hon är belastad av händelser i hennes förflutna.

Flashbacks var fascinerande eftersom de hade en tydlig relevans för Caoimhe's nuvarande, och det psykologiska djupet som stöds här är fantastisk. Man förstår varför hon har utvecklat litanjen till "Var en klippa. Var en sten. Var inget levande ting." som en hanteringsmekanism, även om hon vid en tidpunkt medger att det inte alltid är lätt att låtsas vara en sten. Det faktiska sättet på vilket Caoimhe berättar sin ungdom är mycket effektivare för att framkalla empati än en känslomässig vädjan om sympati. Återigen återspeglar detta verkliga livet för mig, eftersom människor jag känner som verkligen har upplevt trauma tenderar att chatta om de mest fruktansvärda saker som om de var vanliga, snarare än extraordinära och förtjänar någon form av rättigheter beträffande synd, uppmärksamhet eller rättfärdighet.

Denna känsla av verklighet sträcker sig att bekämpa. Caoimhe är en skicklig fighter, men får inte nöje från att besegra sin fiende. Professionell tillfredsställelse i bästa fall, och ingenstans presenteras strider och kamp i termer av seger och härlighet, i stället påminner läsaren om den blodiga verkligheten: Smärta, rädsla, förstörelse, död.

Smith använder mästerskapets begränsningar i första personens perspektiv. Vi delar Caoimhe's frustration över att inte helt förstå vad som händer hela tiden, delar hennes oro över att hon inte vet vem som kan lita på och delta i den andra gissningen av andras avsikter och motiv. I den meningen finns det ett vem som inte känner till boken som jag tyckte fungerade mycket bra.

Det fungerar också bra med magi. Magin i den här världen är inte de prickiga allmäktiga saker som kallas med den enkla flickan av en trollstav och kanske ett magiskt ord eller två, istället är det slags magi, och bäst av allt är det knappt förstått av Caoimhe, som fritt medger hon är en krigare och en praktisk typ av person, snarare än någon med en medfödd förmåga att förstå det övernaturliga, såvida inte detta är så framträdande att hon inte kan förstå det. Jag gillade det faktum att magin förblir något mystisk och oförklarlig - eftersom den ökar det olycksbådande hotet av det - hur kämpar du mot något du inte helt kan förstå?

När historien fortskrider, väver Smith skickligt det förflutna i nutiden och nuet i det förflutna, och glömmer inte komplexiteten i (förändrade) mänskliga relationer, domstolspolitik och andra sociala aspekter. Spänningen stiger (som det borde), läsaren är ivrig (och orolig) över hur det hela kommer att visa sig för Caoimhe, som delar hennes rädsla, nederlag och segrar på vägen och känner sig väl hemma i detta konstiga men på något sätt bekanta nya (gamla ) världen.

Definitivt en bok jag helhjärtat kan rekommendera, och för att vara helt ärlig, en som lämnade mig något avundsjuk på Morgan Smiths berättelsefärdigheter, som helt enkelt är exemplifierande.