Min personliga kopia. |

Turtles All the Way Down är den senaste boken av YA-författaren, John Green, och på riktigt John Green-mode handlar titeln inte alls om sköldpaddor. Istället hänvisar titeln till de idéer som spelas i denna bok: tankar, perspektiv, existens. Det här är tunga saker för en YA-roman, men det är också relevant för tonårslivet. När du lägger till tragedi, en livslång kamp med psykisk sjukdom, mysterium och pengar till den ekvationen, kan du förstå varför den här titeln passar till berättelsen på dess sidor.

Någon kan titta på dig. Det är ganska sällsynt att hitta någon som ser samma värld som du ser. (Aza, Turtles All the Way Down)

- John Green

Aza Holmes är en gymnasieflicka som har kämpat i åratal med förkrossande ångest och överväldigande bakteriefobi. Hennes bästa vän, Daisy, är en snabbtalande, hårt arbetande Chuck E. Cheese-anställd som står vid henne trots Aza s excentricitet. En dag bryts nyheter om att Russell Pickett, miljardärfar till Aza s barndomsbekanta, Davis Pickett, har försvunnit. Daisy övertalar Aza att ta en kanot nedför floden bakom Aza s hus till Davis herrgård för att återansluta sig med Davis och försöka lösa mysteriet med Russells försvinnande som kan leda till en stor belöning för flickorna . Under de närmaste månaderna börjar Aza och Davis att dejta, flickorna faller in i den stora lönedagen som de hoppats på, relationer testas och Aza s tvång och oro gör att hon släpper igenom.

Jag var bra på att vara barn och så fruktansvärt att vara vad jag var nu. (Aza, Turtles All the Way Down)

- John Green

Recension

Författaren John Green omfattar internetets ålder och har gett många detaljer om sitt liv och hans skrivkarriär genom sina YouTube-kanaler och sociala mediekonton. Fans av hans borde kunna identifiera många påskägg i hela denna bok inklusive hans egna kämpar med OCD, referenser från hans favoritförfattare (Shakespeare, Salinger, Twain, etc.), miljön i hans hemstat Indiana och hans kärlek till dikter och citat.

Om du skulle beskriva hur den här boken ser ut för en annan John Green-fan, kan du säga att det är som en blandning av Paper Towns och The Fault in Our Stars, men det skulle förenkla det. Det finns ett mysterium för saknade personer att lösa, en ung flicka som kämpar med en sjukdom och en roll av karaktärer som är för smarta för sitt eget bästa, kännetecknen i en typisk John Green-berättelse. Men mental sjukdom är i framkant, vilket ger en glimt av hur den like like s vill leva med en psykisk sjukdom för dem som inte vet och en karaktär att identifiera sig för dem som gör det.

Jag skulle inte kalla mig ett stort YA-fan, men jag fortsätter att hämta gröna böcker eftersom de handlar om universella frågor, inte bara tonårsproblem som vuxna vanligtvis är snabba att ignorera eller till och med skrattar åt. Aza måste leva med de gnagande tankar och galen tvång som hon kämpar med dag efter dag. Men du ser inte bara historien ur hennes perspektiv men från hur andra ser henne också. Det skapar en medvetenhet om att vi alla är felaktiga och påverkas av andras brister. Aza s mamma ser henne som en bräcklig prydnad som håller på att gå sönder. Daisy ser henne som en utmattande, självcentrerad person som hon också inte kan leva utan. Davis ser henne som en betrodd förtroende som har lika många problem som han, även om de inte är samma typ av problem. De lever faktiskt två mycket separata liv och har mycket olika perspektiv.

Davis tycker stort. Hans hobby är astronomi, för att inte tala om att han är son till en miljardär vars hela hem kan styras med en knapptryckning på sin telefon. Men han kan inte kontrollera det faktum att hans far försvann efter att han anklagades för olaglig verksamhet. Han kan också kontrollera sin yngre bror sad sad sad s sorg över försvinnandet, trots att deras far aldrig är helt närvarande i deras liv. Oftast kan han inte kontrollera det faktum att hela deras förmögenhet går till en förhistorisk reptil som kallas en tuatara om och när deras far betraktas som legally död.

Aza har sin egen tidigare tragedi att hantera, men hennes bekymmer bor i den lilla uppsättningen koncentrerade idéer djupt inuti. Hon funderar ofta på att hon inte är riktigt, att hennes tankar är utanför hennes kontroll, även när hon kan identifiera dem som en galna tankar, och att hennes kropp är full av mikroorganismer som kan attackera henne när som helst som oroar henne så mycket att hon är villig att vidta farliga åtgärder för att motverka dessa attacker. Dessa tankar förvärras när Davis ger Aza 100 000 $ för att tystas om all information hon känner till sin far disappear disappear s försvinnande, en belöning som hon delar med Daisy och sedan omedelbart ångrar att ta på grund av rift det orsakar i hennes vänskap med Daisy .

Hver förlust är aldrig tidigare skådad. Du kan inte känner någon annan s skadad, inte riktigt precis som att röra vid någon annan s kropp är inte samma sak som att ha någon annan s kropp. (Aza, sköldpaddor hela vägen ner)

- John Green
White River med i boken. |

Slutsats

Azas berättelse lindras med ett ofullständigt men tillfredsställande slut. Sakerna är aldrig desamma efter händelserna utvecklas, och Azas berättelse från första person blir medveten om att hennes framtid kommer att vara full av upp- och nedgångar, men hon kommer att fortsätta slåss själv för att gå vidare. Detta är inte ett stort äventyr, även om det är unikt. Men det tar aldrig bort från det faktum att det är vanliga tonåringar som gör läxor, umgås på Applebees, text och tittar på film tillsammans när de inte är i skolan. Dessa vardagliga aktiviteter grundar dem i en verklighet som punkteras av några fantastiska situationer och relatabla interna kamper.

Det är länge sedan jag läste en bok på mindre än en vecka, men jag fick tid till den här. Det handlar om tungt ämne utan att vara för tung på sina karaktärer. Det finns massor av humor och ljusa fläckar som injiceras hela tiden för att förhindra att berättelsen eller dess karaktärer blir för deprimerande. Det balanserar sina skiftande toner väl och håller historien övertygande. Det här är de slags berättelser jag gillar, de som är baserade i verkligheten med välutvecklade karaktärer som måste göra en resa, även om det mesta av den resan äger rum i sina egna huvuden.

”Det är så konstigt att veta att du är galen och inte kan göra något åt ​​det, vet du? Det är inte som du tror att du är normal. Du vet att det finns ett problem. Men du kan inte hitta ett sätt att fixa det. För att du inte kan vara säker, vet du? '”(Aza, Turtles All the Way Down)

- John Green

Vad tyckte du om Turtles All the Way Down

• Jag älskade det.