Siktar vi på tider med kaos eller till tider med välstånd och social framsteg? Steven Johnsons bok från 2012 som heter Future Perfect: The Case for Progress in a Networked Age gör saken för en bättre morgondag genom att använda nätverksteori för att beskriva förändringar i samhället, styrning och innovation. Med fokus i boken är teknik och dess förmåga att omvandla samhället från ett centraliserat styrsystem till en helt decentraliserad peer-to-peer-struktur (ungefär som hur Internet fungerar) ger Steven Johnson en mängd anekdotiska bevis för stödja hans slutsats.

På många sätt handlar boken Future Perfect om kopplingar och hur teknikförändringar driver ytterligare förändringar i politiska system och samhälle. I själva verket tillämpar författaren begreppen nätverksteori på samhället och vårt system för styrning. Boken är indelad i tre huvudavsnitt. Den första diskuterar tidigare centraliserade system och ger gott om exempel på tekniska system som är konfigurerade på detta sätt. Långsamt övergår boken för att diskutera decentraliserade system på samma sätt. Boken avslutas i den tredje akten där författaren gör fallet för framtiden och säger att peer-to-peer-system (det mest decentraliserade systemet som är möjligt) erbjuder de viktigaste fördelarna för samhället.

Boken ger bevis som tyder på att vi är på väg från traditionella centraliserade system i alla aspekter och att peer-to-peer-system börjar bli mer utbredd. I huvudsak använder författarna en serie berättelser för att göra sitt fall och tillhandahålla omständigheter för hans vision om en mer kopplad, och därmed bättre, framtida och geopolitisk atmosfär baserad på principerna som byggde strukturen på Internet.

Centraliserade system

Boken öppnas med ett exempel på det franska centraliserade järnvägsnätet som byggdes under den industriella revolutionens början. Författaren förklarar att även om tågen hade en överlägsen design, blev systemet med att lägga ut spåren en viktig fråga under den franska revolutionen eftersom det var ineffektivt och lätt kunde brytas helt enkelt genom att inaktivera det centrala navet. Författaren jämför detta med olika regeringar i världen och gör saken för en liknande slutsats: ett system fylld med ineffektivitet och en hög benägenhet för misslyckande.

Decentraliserade system

Den mellersta tredjedelen av boken diskuterar flera exempel på decentraliserade system som: hierarkiska regeringsstrukturer, traditionella datorsystem (före Internet), samt kapitalismen i allmänhet och det traditionella fria marknadssystemet. I sitt exempel angående datorteknologi diskuterar författaren hur traditionella arbetsstationsdatorer var anslutna till mainframe-datorer som sedan anslutits till andra huvudramdatorer. Författaren påpekar de uppenbara bristerna i detta system.

Mycket av diskussionen är också inriktad på ineffektiviteten i top-down management-systemet som används av många företag (särskilt de som skapades under den industriella revolutionen). Det noteras här att decentralisering är mer effektiv än centralisering och har en mycket lägre felfrekvens.

Peer-to-peer-system

Den sista tredjedelen av boken diskuterar flera exempel på peer-to-peer-system som börjar med den moderna strukturen på Internet som grund. Efter att ha förklarat strukturen på Internet börjar författaren att prata om publikfinansiering och hur detta nätverk har gjort det möjligt för den genomsnittliga personen att engagera sig i saker som aldrig tidigare varit möjligt i det traditionella systemet för fri marknad utan teknik.

Framtidens perfektöversikt

Teman: Kopplingar mellan teknik och moderna politiska system

Steven Johnson, gör ett starkt mål för att förbättra teknisk innovation genom att väsentligen ersätta det traditionella ineffektiva patentsystemet med ett system för att tilldela priser till uppfinnarna som löser problem och samtidigt göra lösningen tillgänglig för allmänheten för omedelbar användning. Det finns bevis för att stödja den prisutdelande modellen för att stimulera innovation och författaren ger till och med en historisk titt på hur Royal Society of London använde denna teknik för att möjliggöra innovation. När det gäller innovation visar Johnson att en god idé kan komma från vem som helst (eller använda nätverksterminologin, vilken nod som helst) och att det traditionella patentsystemet hindrar innovation eftersom det är centraliserat och mycket ineffektivt.

En annan av Johnsons slutsatser är hur statliga verksamheter kan vara mycket effektivare och effektivare om de antog en peer-to-peer-struktur. Han ger exempel på vissa samhällen i Sydamerika som har antagit denna regeringsform och hur mycket bättre deras samhälle har blivit genom att göra det. Det noteras här att peer-to-peer-system är den mest effektiva nätverksstrukturen och att det har praktiskt taget ingen chans att misslyckas. Detta beror på att det inte finns något centralt nav som kan misslyckas och det enda sättet att stoppa systemet är att förstöra alla länkar och nav i det. I grunden drar boken slutsatsen att en regering som är strukturerad precis som Internet skulle återföra makten till folket.

Under det viktigaste temat för tekniska nätverk är kopplingen mellan dessa strukturer och dagens politiska system. Som jag redan har nämnt diskuterar författaren en mängd olika regeringar, hur de är strukturerade och sedan hur "bra" de har att betjäna folket. Vidare antyds det att denna teknik inte bara fungerar som en jämförelse, utan den fungerar också som den infrastruktur som krävs för att ändra vår regeringsform från en decentraliserad till en peer-to-peer-struktur.

Objektivitet och värde

Steven Johnson skriver från ett libertariskt perspektiv och därmed är hans inställning till analys av teknik och politik partisk mot libertariska värderingar. I Johnsons argument använder han termen "peer progressives" för att beskriva människor som stöder politisk frihet och tror på överlägsenheten av peer-samarbete och ger makten tillbaka till folket. De tror också att system modellerade som strukturen på Internet är en riktning som vi måste gå som ett samhälle. I bokens perspektiv är Internet frihet och lokal styrning i sin fulla utsträckning.

Future Perfect av Steven Johnson

Future Perfect: Fallet för framsteg i en nätverksålder Future Perfect: Fallet för framsteg i en nätverksålder Köp nu

Rekommendation

Jag tyckte att boken var både intressant och engagerande eftersom den utmanade min traditionella syn på de "stora bild" -systemen som för närvarande arbetar i vår värld. Oavsett din politiska anknytning eller ståndpunkt i framtiden tror jag att du skulle upptäcka att den här boken har ett tilltalande samhälle och hur tekniken förändrar saker till det bättre. Jag tror inte att bokmålet är att övertyga eller övertyga någon att ändra sitt sätt att tänka. I stället verkar det som att Steven Johnson helt enkelt vill lägga fram ett fall för framsteg i framtiden baserat på begrepp som är förankrade i nätverksteori. I båda fallen tror jag att de flesta människor åtminstone skulle tycka att berättelserna var väldigt bra. Jag skulle verkligen rekommendera den här boken till alla som har ett öppet sinne eller helt enkelt vill få ett alternativt perspektiv på vår teknologiskt anslutna värld.

Steven Johnson: "Future Perfect: Case for Progress in A Networked Age"