Jag hämtade Kerrigan i Köpenhamn av Thomas E. Kennedy eftersom jag nyligen hade besökt Köpenhamn själv och blev fascinerad av bokens premiss. Kerrigan, den del-irländska, del-danska, amerikanska författaren har flytt till Köpenhamn, Danmark efter ett misslyckat äktenskap och beslutar att skriva en bok om de många drickanläggningar som finns i den danska huvudstaden (av vilka det finns över 1500 enligt baksidan av boken). "Kerrigan i Köpenhamn" är en del av "Köpenhamnskvartetten" av Kennedy, en uppsättning av fyra oberoende romaner som alla ligger i Köpenhamn.

Omslag till Kerrigan i Köpenhamn.

En perfekt läsning för alla som reser till Köpenhamn och letar efter en hypnotisk, litterär guide till en vacker stad.

- Irländsk granskare

Mitt främsta skäl för att läsa den här boken var att se hur många platser som nämns i boken jag kände igen mig själv, och i detta avseende blev jag verkligen inte besviken. Närhelst ett platsnamn nämns skrivs det med fetstil bokstäver, vare sig det är en bar, restaurang, gatunamn eller på annat sätt, och det finns många, många platser som nämns i den här boken. Förutom de många barer och restauranger som Kerrigan besöker när han forskar i sin bok, är det också dags att nämna många andra sevärdheter i Köpenhamn, som Tivoli-trädgårdarna eller Hans Christian-statyn utanför stadshuset. Det läggs verkligen till boken, att kunna gå på Köpenhamns gator igen med huvudpersonerna.

Kerrigan förenas för en stor del av sina vandringar av sin forskningsassistent, en tisk, grönögad skönhet, som fungerar som ett utmärkt sätt att ge läsaren mer information om var och en av de platser som besökts under berättelsen . Hon bär en Moleskine anteckningsbok med sig, fylld med till synes oändliga fakta om Köpenhamn, dess restauranger och barer och dess berömda medborgare som hon berättar för Kerrigan vid vart och ett av deras stopp.

Kerrigan själv är en källa för kunskap och citerar ständigt olika författare från det förflutna. Från Eliot till Ibsen, Joyce till Schade; Kerrigan verkar ha en offert för varje tillfälle. Det kan ibland få boken att känna sig lite överfull, som om författaren har fått för många saker han vill säga och inte tillräckligt med plottapparater för att svepa in dessa saker, men gör också ett utmärkt jobb med att visa dig Kerrigan s karaktär . Det framkallar verkligen denna starka bild av en förlorad, medelålders man, välutbildad och full av kunskap, men känner att han har slösat bort mycket av sitt liv och inte vet vart han är på väg.

Det finns också mycket utrymme i boken som ägnas åt Kerrigan s intresse för jazzmusik, särskilt legenderna om jazz som Charlie Parker och Duke Ellington. Detta är återigen utfläktad med många fakta om varje musiker och en konstig besatthet Kerrigan har om datum t.ex. födelsedatum, dödsdatum, konsertdatum osv. Jag känner att jag kunde ha fått ut mer av denna aspekt av boken om jag själv var jazz, men jag måste erkänna att det inte är ett område som jag är särskilt kunnig om.

Sammantaget tyckte jag ganska Kerrigan i Köpenhamn . Det är en mycket vittig läsning och Kennedy lyckas dela sin uppenbara kärlek till litteratur, jazz och Köpenhamn på ett fascinerande sätt. Handlingen snubblar ihop snyggt och fungerar som mer av ett skelett som man kan hålla författarens diskussion om sina idéer, snarare än som anledningen till att läsa boken i sig, men ändå ha några trevliga stunder och visa tillräckligt med huvudpersonen för att låta läsaren växa ganska förtjust i honom, trots hans brister. Jag skyndar mig inte att läsa någon av de andra böckerna i Köpenhamnskvartetten, men kanske om jag delade författaren s kärlek till litteratur och jazz skulle jag, och jag rekommenderar den här boken till alla som gör det älskar dessa saker och särskilt de som älskar den vackra staden Köpenhamn.

Smart, väldigt kvick och konstigt oroande.

- Tiderna

En läsning av romanen av Thomas E. Kennedy