Jag vet inte varför Hiranya Borah valde det här omslaget. Det får historien att se ut som en skräckhistoria om en besatt docka.
Betygsätt mig! 1 2 3 4 5 4 stjärnor för Parineeta

Genre: Romantik, tragedi

Ordräkning: 5 060

Parineeta är en vacker ung kvinna som levde ett tragiskt liv utan kärlek. Hon tvingades in i ett äktenskap med en kontrollerande man två gånger hennes ålder och hade två bortskämda söner med honom.

Efter sin första mans död gifte sig hon sig med en kvinnlig kvinna för ekonomisk säkerhet och fysiskt nöje. Trots att hon gjorde det för att hjälpa sina söner genom college, vände de på henne och kallade henne en prostituerad.

Under all denna tid var hon bara kär i en man. Tyvärr fick hon inte chansen att berätta att hon älskade honom förrän det var för sent.

Om tillverkningen av Parineeta

Hiranya Borah skrev Parineeta för att utforska möjliga problem som inträffar från en yngre kvinna som gifter sig med en äldre man samt kampen från att leva i ett kärleksfullt äktenskap. I förordet betonade han att allt detta är fiktivt. Mannen Parineeta älskar delar Hiranya Borahs namn, men det var inte hans avsikt att sätta sig själv i berättelsen och alla likheter mellan sig själv och karaktären är sammanfallande.

En fängslande tragedi

Parineeta kanske är min favorit av Borahs berättelser som jag har läst hittills. Karaktärerna är relatabla och jag känner faktiskt många som liknar dem. Det finns inte många av de irriterande utropstecken som Borah gillade att lägga in i sina tidigare berättelser, och det finns inga författaranteckningar i mitten av berättelsen som det fanns i intervju .

Hiranya är berättaren som berättar Parineetas historia. Medan han är ädla och mycket relatabel (hur många av oss är också extatiska när gudomlig ingripande tar oss ur en besvärlig situation?) Jag önskar att berättelsen berättades från Parineeta synvinkel. Det är svårt att förhålla sig till henne när vi inte ser någonting från hennes synvinkel utom för det brev hon skrev.

Parineetas första make irriterar mig. Han är lätt avundsjuk och kontrollerande och jag känner mig dålig för att Parineeta tvingas in i det äktenskapet. Medan Borah fördömer sin andra man mer än den första, tror jag att den första är värre. Han ger Parineeta ingen sympati för tillgivenhet så vitt vi ser. Åtminstone hennes andra man grät när hon dog.

Faktum är att jag gillar hennes andra man, Anoop. Borah beskriver honom som ett hjärtlöst djur, men det är ingen rättvis beskrivning. Anoop medger fritt att han bara använder kvinnor för fysiskt nöje och det var det han ville ha Parineeta för. Men Parineeta ville också. Hon visste exakt vad hon fick sig in i.

"Älskade du henne från ditt hjärta?" Frågade jag (Anoop).

'Nej, jag älskade inte henne, hon älskade inte heller mig; men jag har sympati för henne. Min sympati är som sympati eller gilla för en bra anställd hos arbetsgivaren. Hon tjänade mig bra mot min betalning. Några dagar är det också sällsynt att få bra service efter att ha betalat tillräckligt. Jag har många damer i min lön; men hon var den bästa bland dem. Hon var mycket tydlig om vår relation. Hon berättade blatant att hon kommer att ge sin kropp för fysiska behov och för pengar. Hon berättade i entydiga termer att hennes hjärta var hos någon annan de senaste tre decennierna och att det skulle stanna kvar. ' Han suckade.

Han stödde henne och hennes söner, om än betalade för hennes söner högskola för att få dem ur vägen. Han brydde sig om henne för att ta henne till en läkare när hon var deprimerad och han grät när hon dog. Nej, han älskade henne inte, men ingen av dem letade efter kärlek i äktenskapet så Anoop är inte exakt ett "hjärtlöst djur".

Sammantaget var detta en ganska bra historia. Det finns gratis på Smashwords. Om du läser det, låt mig veta vad du tycker i kommentarerna.