Mannen från Makedonien

Boken Man från Makedonien är ett landmärkeverk som är långt förbi i vår tid. Självbiografin om medborgerrätter titan Séra Aaron Johnson, Man från Makedonien berättar om sex decennier av kamp för att få civil rättvisa till det amerikanska landskapet; men gör det utifrån en långvarig kristen minister som, liksom hans mor, tror på förlåtelse snarare än ilska.

Boken griper omedelbart läsarnas uppmärksamhet genom att ge de smutsiga detaljerna om en skrämmande och skrämmande handling av orättvisa och hat i det segregerade söderna. Men Johnson koaxar läsaren från djupet av förtvivlan genom att övergå till berättelser om en stark samhällsanda och styrka som bar ett folk genom en tid av svårigheter på brödraskapets vingar och djupa, andliga rötter.

Växla mellan hjärtvärmande och skratta berättelser om ett barndom markerat med lika delar religion och skada; och berättelser om orättvisa som drabbats alltför ofta Johnson s barndom berättas på ett vittigt och hemligt sätt som är värt Roy Rogers eller Prairie Home Companion. Hans sju-plus-decennier av livet har inte på något sätt utjämnat Johnson s intelligens eller minne, eftersom han målar varje karaktär från sin barndom så tydligt att du lär känna dem som om de var dina egna vänner.

Berättelsestilen förflyttas när berättelsen fortskrider från barndom till tidig vuxen ålder och Johnson leder av college. Efter denna övergång accelererar berättelsen när Johnson blir bekant med Dr. Martin Luther King Jr.

Vid denna punkt saknar berättelsen fortfarande inte berättande detaljer som drar läsaren in i berättelsens atmosfär.

Efter högskolan börjar Johnson berätta om sin tidiga tjänst som pastor och fortfarande borstar mot medborgerliga rättigheter när han hyrde sin flock med engagemang och kärlek.

Allt detta förändras med dr. Kings död. Plötsligt kastas landet in i upplopp och kaos, och Aron vänder sig in i det här röran som förmedlar Dr Kings budskap om icke-våld och försoning.

Det följande är en hektisk, oavbruten berättelse när Aaron utför det omöjliga: på en tidpunkt till och med att få Klan-medlemmar och Black Panthers i samma rum för att fredligt lösa sina skillnader. Vid denna tidpunkt i historien undviker Aaron kulor från skyttskyttar och utför undercover-arbete när han maler bland våldsamma fransgrupper för att rekrytera medlemmar i sin icke-våldsamma rörelse.

Slutligen bärs Aaron in i politiken där hans inställning till resolution snarare än motstånd fortsätter. I den sista akten i boken befinner han sig på väg mot fängelsesystemet i North Carolina, vilket åstadkommer radikala förändringar för att förbättra livsvillkoren och medicinsk vård inom dessa institutioner. När boken stängs har Aron väckt direkt väckelse till fängelserna, förändrat hjärtan och liv med Guds kärleks budskap.

I ett ögonblick i boken när Aaron och hans familj kidnappas på vapenpunkt, säger han, Jag visste att jag var en bra talare de flesta predikanter är. Denna gåva av ord och förnuft hade räddat mitt liv mer än en gång. Denna gåva av ord är uppenbar genom hela boken när den fångar och håller läsaren uppmärksam. Hans engagerande berättelsestil blandad med sin fascinerande livshistoria utgör en cocktail som är svår att motstå.

Man från Makedonien är en bok så aktuell, det borde krävas läsning i skolor tillsammans med To Kill a Mockingbird .

Man från Makedonien

Man från Makedonien: Mitt liv i tjänst, kamp, ​​tro och hopp Man från Makedonien: Mitt liv i tjänst, kamp, ​​tro och hopp Köp nu