”The Wind that Shakes the Corn” är en roman av Kaye Park Hinckley. Boken är en blandning av fakta och fiktiva detaljer som är sammanvävda för att berätta en komplett historia om Eleanor Dugan Parke, en förfader till författaren. Vilka är styrkorna och svagheterna i denna historiska berättelse?

Bokomslag för "Vinden som skakar majs" |

varning

Jag fick en gratis kopia av den här boken i utbyte mot en ärlig recension.

styrkor

Detaljen som lägger ut de biografiska detaljerna i den centrala karaktärens berättelse är en titt på de verkliga skälen till och med idag har irländarna motbjudit briten. De första kapitlen om de skräcker som drabbats av irländarna, inklusive kvinnor och barn som är avrättade, är en värdefull historielektion som många behöver läsa. De mellersta kapitlen om klagomålen som ledde till den amerikanska revolutionen är likaså pedagogiska.

Övergången från Philadelphia sockerhandel och välstånd till "Appalachian" hill country för huvudpersonerna är rimlig och insiktsfull.

Vad var de amerikanska kolonisterna så arga på? Hur var det när briterna tillämpade olika skatter för att berika moderlandet? Vilka ojämlikheter ledde till det tredje ändringsförslaget? Du lär dig om dessa saker direkt genom berättarna.

I slutet av boken är en kort historielektion för att hjälpa dem som inte förstår den långa historien med irländsk förföljelse av briterna och de protestantiska nedbrytningarna av katolisismen. Du lär dig också ursprunget till de skotska-irländska, de presbyterianska skotterna som skickades för att bosätta sig mestadels katolska Irland, av vilka många migrerade till USA decennier senare.

svagheter

Det finns några få deus ex machina, de av de blå bekvämligheterna som lägger drama till historien, även om denna bok förblir inom en mestadels PG-klassificering hos dem. Över ett hav, genom åren, och samma karaktärer möter hela tiden i en värld där sådana saker är nästan omöjliga. Världen släpper så bekvämt karaktärer i den lilla cirkeln i deras liv, kusiner som gifter sig med kusiner men låt oss få människor från många stammar och sociala grupper att besöka.

Kapitlen i Nell synvinkel är bra, men berättelsen försämras när den går över till barnbarnet James.

Jag kan inte tänka på en annan bok som jag har läst som blandar äventyr med sådan nästan-romantik. Huvudpersonen har begått flera mord och oavsiktliga mord innan hon är 20, haft ett obekvämt avbruten bröllop och får ett nytt kärleksintresse. Det är PG-13 om våld och G på könet som utesluter en abstrakt beskrivet våldtäkt.

När man skriver historisk fiktion är det lätt att låta moderna sedlar krypa in. Naturligtvis fungerar indianens shamans medicin bättre än den engelska, eftersom den moderna läsaren idealiserar den som så mycket bättre än idag. Naturligtvis ber den vita irländska kvinnan efter en kort ansträngning i slaveri att inte skicka den svarta pojken tillbaka till en plantage, förbanna institutionen och behandlar sina egna slavar som nästan likvärdiga trots att de erkände att de stal från henne.

Samma "slaveri är dåligt" förmåner kommer upp mer än en gång, inklusive en bekväm mång rasistisk grupp. Samma fel upprepas när skotska-irländska nybyggare erkände att i den eran de tog land från Cherokee, den omöjliga hänsynen till en indiankvinna. Orealistisk och naivt optimistisk på alla konton och presenterar historia som vi önskar att den inte var som den var. Det multikulturella utopiska önsketänkandet kommer i huvudet i bokens slut.

"Vinden som skakar majs" är en historisk skönlitteraturbok som försöker väva så mycket historia av det nästan hundra år långa liv som den centrala karaktären som möjligt i berättelsen. I vissa avsnitt är det en insiktsfull historielektion. På andra områden misslyckas det. Att tvätta historia och injicera moderna politiska berättelser i det förflutna är lika mycket ett misstag som att bedöma historiska karaktärer utifrån moderna sätt. Jag ger romanen fyra stjärnor för den rika personliga utvecklingen och historiens bredd.