Bokrecension

Recension av "Diary Of A Haunting" av M. Verano.

Denna bok är skriven i stil med en online personlig dagbok och tar oss med på en resa i sinnet hos en missnöjd tonårig tjej. Oroad över sin föräldrars skilsmässa flyttar Paige från Los Angelos, Kalifornien till en liten stad i Idaho med sin mor och yngre bror. Boken följer hennes motvilliga introduktion till den nya gymnasiet och hennes försök att anpassa sig till hennes mycket kallare och mer landsbygdsmiljö.

Men något verkar bara inte riktigt i det gamla huset hennes familj hyr ut. Flugor och spindlar är överflödiga i hela hemmet, och ett bisar surrande ljud hörs från ett av rummen. Det är värre att elektroniken fortsätter att fungera, och Paiges yngre bror har börjat bete sig på oberäkneliga och oförklarade sätt. Även om denna bok inte är så lång som de flesta andra romaner, har den en fin uppbyggnad av konstiga händelser och en bisar atmosfär som de flesta fans av paranormal fiktion kommer att uppskatta.

"Diary Of A Haunting" innehåller fotografier som förbättrar boken

I stället för att tillskriva händelserna i huset till en enda anda eller enhet, tros källan vara Pronoica, en mystisk, kultliknande andlig praxis som är starkt knuten till hemets historia.

Slutet på den här boken var kraftfull och passade fint med berättelsen. Jag kände att skrivandet var rimligt korrekt i en tidskrift. En intressant sak att notera är hur författningen utvecklades när boken fortsatte. Det som började när en tonårig flickor utvecklades snabbt till att bli en mer mogen och beskrivande röst. Det kan hävdas att huvudpersonen, Paige, manipulerades eller förändrats av vilken kraft som var i huset.

Sammantaget hade jag den här boken. Jag kände att de flesta läsare av övernaturlig fiktion skulle vilja det, trots att det inte riktigt är en klassisk skräckroman. Denna bok skulle förmodligen vara lämplig för de flesta unga vuxna, även om det finns några mindre vuxna teman och några svär ord. En annan aspekt som jag tyckte om var de svartvita fotografierna som strös över hela boken.

Även om jag har få klagomål om den här historien, önskar jag att den var längre. Jag tyckte att det här var en fantastisk idé, men ibland kände jag att jag skrev. Jag tror att den här historien skulle ha utförts bättre om den var längre, mer detaljerad och djupt in i Pronoica och husets historia.

Böcker som liknar "Diary Of A Haunting"

"Besittning" av M. Verano

Detta är den andra boken till serien Diary Of A Haunting.

En femton år gammal flicka som heter Laetitia drömmer om att bli en berömd popstjärna. Denna bok är skriven i stil med tonåringens personliga dagbok och följer huvudpersonens härkomst när mystiska symtom börjar hända. Utan formella medicinska diagnoser och symtom som bara blir konstigare börjar Laetitia fråga vad som egentligen händer - kan det vara något djupare och mer bisarrt än någon inser?

"The Gate" av Jason Brant

När två högskolestudenter vinner en tävling för att bli praktikanter på ett spökejaktprogram måste de möta Danver kyrkas oförklarade skräck. De unga studenterna drabbas av upplevelsen av paranormal utredning i det verkliga livet och kan komma att möta mer än de förhandlat om.

Många av recensionerna av "The Gate" berättar om roliga karaktärer och livlig beskrivning av inställningen. Trots att de generellt sett uppfattas som en skräckroman påpekar läsarna ofta att den har några roliga scener som balanserar de skrämmande aspekterna av boken.

"The Haunted: One Family's Nightmare" av Ed och Lorraine Warren med Robert Curran, Jack Smurl och Janet Smurl

Jack och Janet Smurl är en hängiven katolsk familj som har blivit traumatiserad av en av de mest tänkbara sakerna; en demonisk enhet som följer familjen, terroriserar dem vart de än går.

Denna bok undersöker de oförklarliga upplevelserna från Smurl-familjen. Det ger också input från kända paranormala forskare Ed och Lorraine Warren.

Läsarna har blandat med "The Haunted: One Family's Nightmare". Medan många svär att det är en skrämmande läsning, känner andra att berättelsen kunde ha berättats bättre. Ändå skulle många människor som är fascinerade av det paranormala förmodligen njuta av den här boken.