Charlotte Perkins Gilman fördjupar oss i psyken hos en ung fru och mamma som är maktlös i sin fara där ingen förstår. Den gula tapeten är en första persons syn på hur vansinnighet och frånkoppling kan se ut. Ur psykoanalytiskt perspektiv måste man betrakta psyken i direkt korrelation med kroppens förmåga och funktion. Vi ser på författaren och berättaren som en psyke. Utforskning av olika principer för psykologi från Freud s id-analys till Jung s arketypiska mönster är nödvändig. Vi kommer att undersöka författaren och denna karaktär på ett sätt som vi kanske med en förståelse och en allians kan få ny kunskap om oss själva i processen.

Berättelsen

Låt oss diskutera några viktiga komponenter i berättelsen så att vi kan se tillbaka på dem hela tiden. John och vår dam flyttade till landet för att helt enkelt hantera sin sjukdom. Med antaganden från vad huvudpersonen ger, kan hon inte ta hand om sitt nya barn och hon har glidit in i ett känslomässigt fall. Kalla det vad du gillar, postpartum depression, psykos eller villfarelser; hon är på ett farligt ställe. Hon börjar skriva igen, och det är inte vad folket i hennes liv vill att hon ska göra. Vad hände för att hon var inlåst? Hon tar fiskoljor, fosfater, motion, vitaminer. Hennes man förstår inte; men han gör det bästa han kan, förutom att bara vara med henne. Sedan möter hon tapeten och glider till illusion. Charlotte ger läsaren denna vackra sammanställning av ord för att beskriva karaktärernas intensiva ursprungliga tankar om tapeten. Det upprättar anslutning. Hon är på en 90-dagars reträtt för sin wellness och djuper ytterligare in i spiralen i komplexiteten i denna tvåsidiga design. Hon känner sig dålig, hon kan inte ta hand om sitt söta barn. Hon ger oss också indikationer på att hennes sociala status är en faktor, där hennes man är läkare och allt. Hon har tagits bort från sina uppgifter och hem av någon god anledning. Hon kan inte vara med barnet. Hon har varit inlåst i ett rum. Även om det finns en estetisk aspekt på hennes lilla semester, är hon spiral. Hon är författare inom branschen. Charlotte berättar för oss, Det är så avskräckande att inte ha några råd och kamratskap om mitt arbete. De vill att hon ska sluta skriva och hennes penna hånar henne. Sedan fördjupar hon sin besatthet för att isolera sig och blir den här kvinnan, alla dessa kvinnor, som hemsöker henne bakom papperet. Repet var så att de inte kunde sätta tillbaka henne för vad man skulle tänka och jag tror att hennes namn var Jane

En Psyche

Låt oss prata om fru Charlotte Perkins Gilman. Enligt texten var hon en välutbildad, ingen nonsens gal som "förlorade den" efter en graviditet i slutet av 1800-talet. Vårt samhälle är mycket medveten om detta tillstånd på grund av kunskap om incidenser och förmågan att kommunicera via massmedia och internet. I vår kultur idag diskuteras dessa saker och vi, gillar det eller inte, informeras om tragedierna i världen. Till skillnad från att vi var för 150 år sedan. Charlotte kom bort från sitt äktenskap och flyttade bort. Hon blev en välkänd författare och feminist. Det faktum att hon tog sitt eget liv innan en sjukdom kunde säga något om hennes karaktär som person och inte bara som kvinna. Författaren var så stark och karaktären var så svag och konsumerad av hennes tillstånd. Hon var inlåst och hon var en vuxen kvinna. Kanske kunde hon bli bättre på ett annat sätt? Galenskap är lätt att förvärva men inte så lätt att bli av. Charlotte är den här kvinnan i ett annat scenario. En kvinnas tankar, i en annan kvinnas tankar läggs på papper för att världen ska se.

Jung mot Freud

Om vi ​​utnyttjar informationen med Freuds idéer. Vår karaktär spiralar in i id-tendenser och primära tankar. Att det finns en sexuell faktor närvarande och en potential för aggression. Att samhälleliga förhållanden är ordningen och det finns konstant konflikt mellan sig själv och samhälleliga skyldigheter. I viss utsträckning är alla saker sanna för alla någon gång i deras liv. Tapeten dam har troligen sexproblem och uppenbarligen har hon aggressiva tankar. Hon är bunden till sin man och sitt barn. Hon är utan tvekan generad över sitt tillstånd och hon har skyldigheter som hon försummar. Detta skulle göra det helt galet. Låt oss reflektera över kvinnorna i nyheterna som dödar deras barn. Många led av missförstånd och kemiska obalanser efter födseln.

Från Jungs ideal kan arketypiska exempel hjälpa oss att förstå. Det är ett universellt språk genom uttryck och erfarenheter. Det ligger ett mönster och troliga resultat. Om vi ​​tittar på de viktigaste arketyper som beskrivs av Jung, har varje individ fyra. Självet, skuggan, Animus eller Anima och Persona. Det finns också kulturella arketyper, t.ex. Hjälten, martyren, jungfru, mor, crone; vad som helst din smak. De flesta arketyper är ett exempel på en kollektiv medvetslös. Jungs främsta bidrag var ett individuellt synsätt och andlig upplevelse var avgörande för vårt välbefinnande. I jämförelse med denna skriftliga historia finns det ett kollektivt medvetande om kvinnor som raserats av det patriarkala samhället, kvinnor som är offer för samhälleliga förpliktelser och risk för förmögenhet. De arketypiska exemplen är rikliga så vi måste begränsa det. Jag ser en misslyckad hjältinna eller ett lysande exempel för oss andra. Hon förkroppsligar en kamp för frihet, som Joan of Arc drivs av tankar och visioner. Även om resultatet är dåligt kan resultatet fortfarande vara bra.

Slutsats

Efter att ha analyserat och försökt tolka en fanatiker som stammar, känner jag mig trött men ändå lättad. Att den fanatiska stamningen som jag talar om, var någon annans och inte min egen. Åtminstone en liten stund.

John har rätt. Hon kunde slåss hårdare. Men hur skulle Charlotte då ha vetat hur det kunde hamna?