Afro-Latin America, Black Lives: 1600-2000. |

Genom George Reid Andrews bok, Afro-Latin America, och samlingen av verk som presenteras i raspolitiken i samtida Brasilien, ger var och en av författarna en komplicerad och detaljerad analys av rasrelationerna i Latinamerika (mer allmänt) och Brasilien. Andrews arbete ger en unik utmaning för uppfattningen att latinamerikanska länder återspeglade ”jämlika och harmoniska rasdemokratier” under det tjugonde århundradet (Andrews, 27). Genom att använda folkräkningsdata som en undersökningskälla hävdar Andrews att olika former av rasism (vare sig direkt eller indirekt) tjänade till att utesluta afro-latinamerikaner från samhället, och ledde till en känsla av "svart osynlighet", där bidrag, resultat, och svärtarnas status (särskilt till nationbyggande) ignorerades till stor del (Andrews, 10). Edward E. Telles undersökning om den politiska mobiliseringen av afro-brasilianer ger sammanhang till många av dessa påståenden, när han analyserar rasfrågor i Brasilien tillsammans med problem som äger rum i USA. Hans studie ger kritisk insikt i segregeringspolitiken och dess inverkan på både Brasilien och USA. På samma sätt hänvisar Howard Winants uppsats om "rasdemokrati" i Brasilien till Andrews tidigare argument rörande myten om rasjämlikhet som genomsyrade brasiliansk kultur under det tjugonde århundradet. Genom att använda USA som en jämförelsepunkt hävdar Winant att "politisk medvetenhet" hos afro-brasilianare en dag kan förvandla "myten om rasdemokrati till verklighet" (Winant, 100). Slutligen ger Peggy Lovells artikel en kvantitativ analys av ras och jämställdhet mellan Brasilien som också utmanar ras-demokratimyten om Latinamerika. I stället för att vara en region med jämlikhet, visar Lovells resultat att afro-latinamerikanska män och kvinnor har upplevt utestängning och skillnader i fråga om sysselsättning, inkomst och utbildning, oavsett regeringens påståenden som betonade det jämlika karaktären i det latinamerikanska samhället under 1900-talet .

Moderna Brasilien

{ "Lat": - 11.046214, "lng": - 52.459259, "zoom": 4, "mapType": "HYBRID", "markörer": [], "moduleId": "46.038.015"}

Var och en av de presenterade verken är välundersökta och förlitar sig på ett stort antal primära källor som inkluderar: tidningar, domstolsregister, folkräkningsdata och offentliga register. En viktig positiv av dessa verk är varje författares förmåga att separera myten från verkligheten när det gäller rasjämlikhet som inträffade i Latinamerika. Dessutom ger deras tunga förtroende för folkräkningsuppgifter djupgående (och mycket avgörande) fynd som djupt stöder deras huvudargument. En negativ till var och en av dessa verk ligger emellertid i bristen på bakgrundsinformation och detaljer. Särskilda ämnen introduceras ofta med liten diskussion, eftersom det antas att läsaren har en djup förståelse av ämnet i fråga.

Sammantaget ger jag båda dessa verk 5/5 stjärnor och rekommenderar det starkt till alla som är intresserade av raspolitiken i Brasilien och Latinamerika under det tjugonde århundradet. Båda dessa verk erbjuder en förstklassig analys av sina respektive ämnen som inte borde ignoreras av forskare (och icke-akademiker, både). Definitivt kolla in dem om du får möjlighet.

Racepolitik i samtida Brasilien. |

Frågor för att underlätta gruppdiskussion:

1.) Vad har framtiden för brasiliansk och latinamerikansk politik? Mer specifikt, kommer afro-latinamerikaner att fortsätta vinna vinster i sin strävan efter jämlikhet?

2.) Kommer Latinamerika så småningom att bli den "rasdemokrati" som den tidigare ville ha?

3.) Hur jämförs erfarenheterna från Afro-Latinamerikaner med Civil Rights Movement i USA?

4.) Höll du med argumentet / argumenten från båda författarna? Varför eller varför inte?

5.) Var dessa verk organiserade på ett logiskt sätt?

6.) Vad var några av styrkorna och svagheterna i dessa två verk? På vilka sätt kunde författarna ha förbättrat sina böcker? Var specifik.

7.) Var du förvånad över någon av de fakta och siffror som presenterades av var och en av författarna? Om så är fallet, vad tyckte du mest intressant?

8.) Vem var den avsedda publiken för båda dessa verk? Kan både forskare och icke-akademiker uppskatta innehållet i dessa böcker?

9.) Skulle du rekommendera dessa två böcker till en vän eller familjemedlem? Varför eller varför inte?

10.) På vilka sätt utvidgades dessa två verk med modern vetenskap? Bidrar deras resultat betydligt till modern historiografiska studier om Brasilien och raspolitik i Latinamerika? Varför eller varför inte?

Andrews, George Reid. Afro-Latin America: Black Lives, 1600-2000. Cambridge: Harvard University Press, 2016.

Hanchard, Michael et. al. Racepolitik i samtida Brasilien, redigerad av: Michael Hanchard. Durham: Duke University Press, 1999).