Nationalism är alltid en konstig sak, och det är särskilt konstigt när man undersöker dess närvaro i andra. Det finns ofta en tendens att hänvisa till negativitet hos andra till nationalism: för oss är det en radikal fransrörelse, och absolut inte patriotism som oss. Men även utöver detta är det svårt att förklara fenomenen och försöka lägga det exakt i historiens svep och är benägna att få problem, vilket vittnar i denna bok. Efter slutet av andra världskriget och i samband med det kalla kalla kriget försökte Delmer Myers Brown i sin bok Nationalism in Japan En introduktionshistorisk analys för att förklara orsakerna till Japans utveckling av nationalism, hur den manifesterade sig, och att diskutera dess effekter och delta i spekulationer om dess potentiella effekter. På så sätt är Brown faktiskt mycket mer en demonstration för kall krigspolitik och en demonstration av tiderna i stället för att vara en sanningsfull och effektiv representation.

Kapitel 1 "Introduktion" inleds med en analys av faktorerna till nationalism och deras närvaro i Japan: författaren tar en ställning av den japanska nationalismen som särskilt stark på grund av sammanflödet av faktorer som är integrerade i Japan, såsom kejsaren, Shinto, dess geografiska läge, det japanska språket och det japanska folks homogenitet. Han tillåter betydelsen av institutionella byggnadsfaktorer och konstruktionen av nationalism, men han betonar dessa organiska faktorer i relation till Japan och styrkan av japansk nationalism. Kapitel 2, "Nationellt medvetande", rör utvecklingen av den tidiga japanska staten, "Yamato-staten", religion i Japan och en historisk utveckling fram till 1543, där författaren betonar framstegen eller regressioner av principen om nationell enhet - höjder som den mongoliska invasionen, lågheter som Ashikaga-shogunatet. Kapitel 3, "Artikulera nationellt medvetande", som handlar om upprättandet av Tokugawa-shogunatet och intellektuella trender via neo-konfucianism (Teishu-skolan) som gifte sig med konfucianismen med Shinto-principer. Dessa intellektuella trender betonade gradvis lojalitet till kejsaren över lojalitet till shogunen, och några av principerna i nationalistisk historiografi upprättades av Tokugawa Mitsukuni (1628-1700) som tillbringade mer än halva sitt liv på att komponera Dai Nihon Shi, en historia i Japan som förkastade det fokus som läggs på studier av Kina och att istället fokusera på Japan. Kamo Mabuchi följde en likadan väg och hyllade Japans traditionella renhet och ideal, skadad av utländska influenser (särskilt kinesiska). Från dessa principer framträdde kejsarens rörelse, för att "återställa" kejsaren som landets härskare: detta är delvis ämnet för kapitel 4, "kejsarism och antiforeignism". Den diskuterar också reaktionen och förhållandet till ryska, brittiska och sedan naturligtvis amerikanska (Commodore Perry) förflyttningar till Japan, vilket i slutändan kulminerar med restaureringen av kejsaren.

Kapitel 5, "Nationella reformer", behandlar de reformer som medförts av Meiji-restaureringen. Dessa inkluderade utbildning, ekonomi, kommunikation och andliga (inrättandet av State Shinto som en nationell förening) förändringar. Kapitel 6, Bevarande av "japansk nationell essens" "öppnar med misslyckandet av fördragsrevision 1887 och efterföljande japansk opposition och olycka med deras regering och ett fokus på att upptäcka och bevara den japanska nationella essensen. Kapitlet undersöker således shintoism och konfucianism och deras förhållanden, men också konst i Japan, där japansk stilmålning revaloriserades. Dess huvudsakliga fokus är dock på japansk utrikespolitik och ultranationalistiska samhällen internt. Kapitel 7, "Japanism" fortsätter diskussionen om värderingen av japansk kultur, men var mestadels om utrikespolitiken och patriotismen som orsakats av det russisk-japanska kriget mellan Ryssland och Japan. "Nationellt förtroende" som beskrivs i kapitel 8 ger det förtjusade förtroende som japanerna kände efter sin seger över Ryssland, där Japan framträdde som en stormakt trots att ha inte fått allt hon önskade av fredsfördraget. Under denna period mer gratis experiment med internationell alism och västerländska importerade ideologier som socialism, indivualism, demokrati, började strömma in i Japan, och Japan kände en stor grad av förtroende och självtillfredsställelse i sin position. Kapitel 9, "Nationell återuppbyggnad", behandlar den japanska ekonomins resor efter det stora kriget, men är mestadels tillägnad japanska förbindelser med Kina och hemliga samhällen i Japan. Kapitel 10, "Ultranatioanlism" ägnas både åt internationell oro och patriotism i krigstid, men lägger också stor vikt på hemliga-nationalistiska samhällen under perioden före kriget. Slutligen följer "Ny nationalism" den japanska hanteringen av nederlag efter 1945, inklusive deras egna svar, politik införda av amerikanska ockupationsstyrkor, nationalistiska samhällen, interna politiska händelser,

Den här boken är väldigt gammal. Nästan 70 år gammal, publicerad 1955. Ibland står boken väl emot tiden, men den har inte gjort det. Det har publicerats enormt mycket arbete om vad som utgör nationalism: Imagined Communities av Benedict Anderson är det mest berömda och relevanta, men det finns också Nations and Nationalism av Ernest Gellner, eller Miroslav Hroch och Social Preconditions of National Revival in Europe: A Jämförande analys av den sociala sammansättningen av patriotiska grupper bland de mindre europeiska nationerna, för att nämna några, som har gjort mycket för att revolutionera vår förståelse för nationer och nationstater. Böcker skrivna före publiceringen, innan förståelsen har fokuserat på idén om nationer som definieras som en imaginär grupp som känner en delad känsla av nationalitet, snarare än att vara de organiska produkterna från olika omväldiga identitetsfaktorer, fungerar i en grundläggande annan ram och erfarenhet. En bok kan fortfarande vara användbar från innan en sådan revolution inträffade på det sätt på vilket nationer och nationalism täcks, men den kommer att göra olika slutsatser och ha olika processer, som måste beaktas av läsaren.

Den kejserliga institutionen i Japan har förändrats dramatiskt över tid, och det är omöjligt att läsa den helt enkelt som en del av nationell enhet.

Vi kan se det här lätt på det sätt som författaren konstruerar sin tro på faktorer som gör att japanska är förhindrade mot nationalismen. Tullens föråldriga närvaro som shinto, det japanska språket, geografin, homogeniteten, förenar Japan till en nation som är ovanligt disponerad mot nationalismen: tyvärr är sådana slutsatser falska eller irrelevanta. Den kejserliga linjen varierade dramatiskt i sin myndighet och makt genom historien och hade till och med en kort schism med två grupper, precis som i Europa där det fanns två påvar under en kort period. Shinto blev inte en enhetlig tro förrän nyligen inkluderade det japanska språket olika dialekter som absorberades i den moderna tungan, och etniskt har Japan haft distinkta grupper som Joman eller Ainu. Dessa är mycket mer i vägen för banderoller och emblem av nationer snarare än vad som skapar dem: Frankrike var ett språkligt mycket mångfaldigt, etniskt kaotiskt, religiöst trasigt och geografiskt disigt, och ändå bildade det den första europeiska nationalstaten. Författaren gjorde misstaget att förvirra de myter och legender som mobiliseras för att försvara en idé om en förlägsen nation, till närvaro av nationell enhet genom tiden. han medger att mängden nationell enhet varierade, men det är i grund och botten att se det som att det alltid finns i olika former, istället för att se det utveckla livsviktigt olika former över tid. Kejsaren har alltid funnits i Japan: kejsaren är en befruktning och en impuls för nationalism är ett tydligt moderna fenomen.

Genom att ignorera de grundläggande slutsatserna från författaren, hur är det med bokens faktiska behandling av ämnet? Även här har boken en stor del av problemen. Den ägnar mycket av sin diskussion till utrikesfrågor, när de ordentligt talas bör dessa behandlas som underordnad frågan om nationalism i Japan: de kan verkligen inte undvikas i vissa fall och borde få sin ordentliga diskussion (till exempel öppningen av Japan 1853 ), men mycket av vad han täcker - politiken när det gäller Kina, ryssarna, amerikanerna, västmakterna - har liten relevans för vad han ska diskutera, nationalism i Japan. Detta är inte en bok som är tänkt att vara en historia om japanska utrikesrelationer, men den läser ofta som en, som en allmän historia av Japan. Dessutom är dess skildringar ofta okritiska för japanska: det nämner inte mycket om japanska grymheter under andra världskriget, det målar sina handlingar i Kina i ett sympatiskt ljus, det dissekerar inte och granskar kritiskt de uttalanden och förslag som gjorts av japanska ledare, även när de var lika bisarra som tanken att krig med Kina 1895 var nödvändigt för att "bevara" freden i Asien - vilken otrolig oxymoron! Japans handlingar lämnas, om inte ursäkt, ostridiga. Internt fokuserar den otillräcklig uppmärksamhet på något utöver en liten grupp elitfigurer när det gäller nationalism: vi hör nästan ingenting om det från de lägre klasserna, och till och med från vi hör att de tenderar att vara nästan uteslutande ett begränsat intellektuellt och kulturellt segment, ignorerar olika röster i Japan, som landsbygden. Japan behandlas som en monolitisk varelse istället för att ha några regioner och skillnader. Japanska intressegrupper får lite diskussion och högst får vi en tunn spridning av fester. Intellektuell historia som presenterad är grunt och fokuserad bara på några få teman. Boken som helhet sprider sig tunt och misslyckas med att svara på något avgörande.

Japansk historia har mindre betydelse för denna bok än säkerhetsfördraget mellan USA och Japan 1951.

För i själva verket handlar den här boken inte riktigt om nationalism i Japan: det är en bok som den är avsedd att försöka rehabilitera Japan i USA: s ögon i samband med ett växande kallt krig genom att bagatellisera japanska brott under det andra Världskriget betonade upprepade gånger ett verkligt Japans motstånd mot socialism och kommunism, japansk potentiell styrka och beslutsamhet och att Japan är en användbar partner som man kan lita på mot Sovjetunionen. Ibland blir detta nästan smärtsamt uppenbart, till exempel i början och i slutet när det spekulerar i USA: s förhållanden till Japan och om japanska förbindelser med Ryssland, men det är ett tema som kommer igenom hela. Den tillhandahåller en bok som har överlevt sin tid, för det syfte som den ursprungligen utformades.

Med allt detta sagt i motsats till boken, vilken slags fördelar innebär det? Den presenterar en passande bra allmänpolitisk historiabok, även om det finns bättre bokar nu, som lägger dem mer in i den japanska situationen. Det finns ganska stora mängder citat, som alltid är något att värna om främmande språkverk för dem som studerar utan språkförståelse. Men den mest relevanta faktorn är att den utgör en bra primär källa: den ger ett exempel på vilken kontextualisering av nationalismen var innan böcker som Imagined Communities skapades, och det visar den utvecklande och föränderliga amerikanska synen på Japan under 1950-talet. Dessutom visar det en del av den historiografiska utvecklingen av behandlingen av Japan. Gör det det till en bra bok? Nej, det är i slutändan inte så användbart, låt ned av dess brister och brister. Men det har ett visst intresse för dem som fascinerats av skildringen av Japan av USA under de första åren av det kalla kriget, för de som är intresserade av Japans historiografi, och för dem som kan finna det användbart som en primär källa för kritiska undersökning av Japan. Det här är inte vad författaren avsåg att skriva den, men boken har överträffats av tiden och finner olika syften, mycket borttagen från den ursprungliga avsikten.

Betygsätt mig! 1 2 3 4 5 2 stjärnor för nationalism i Japan: En introduktionshistorisk analys Nationalism i Japan: En inledande historisk analys Nationalism i Japan: En inledande historisk analys Köp nu