"Darth Plagueis" Front Cover

Boknamn: Darth Plagueis

Författare (r): James Luceno

Utgivare: Del Rey

Språket engelska

Antal sidor: 496 sidor

Under hela James Luceno s bok, Darth Plageuis, introducerar författaren sin publik för den mystiska Sith Lord, känd som Darth Plagueis. I Star Wars-universum refereras Plageuis vagt i avsnitt III, Revenge of the Sith, när högsta kansler Palpatine (Darth Sidious) ger Anakin Skywalker information om Sith s förmåga att övervinna döden. Fram tills Luceno s bok släpptes, var dock mycket lite känt om denna mörka herre av Sith, hans anslutningar, eller vilken tidsram hans karaktär passade in i Star Wars kanon. Luceno s bok besvarar inte bara var och en av dessa frågor, utan skapar också en klar och spännande bakhistoria som fyller luckorna före (och efter) avsnitt I, The Phantom Menace.

Bakstycket

Författarens huvudpunkter

Darth Plageuis börjar flera decennier innan The Phantom Menace och beskriver Darth Plagueis uppgång till sin maktposition. Boken visar inte bara hans tidiga prövningar som ung lärling under Darth Tenebrous, utan också hans strävan efter ultimat makt, odödlighet och hans odling av allierade bland Star Wars-universum. Utan att avslöja för många detaljer i historien (för att förbli spoilerfri) introducerar Lucenos berättelse sina läsare till ett brett utbud av bekanta och okända karaktärer som förblir centrala för George Lucas huvudhistorik. Lucenos iteration av Darth Plageuis, som sträcker sig över flera decennier, ger inte bara Star Wars-fans en bättre förståelse för politiken och hemlighetshandlingen bakom Phantom Menace och Attack of the Clones, utan ger också ett nytt och unikt perspektiv på händelser från synvinkel på den mörka sidan. Kända karaktärer inom denna berättelse inkluderar Darth Sidious, Queen Amidala, Nute Gunray, Darth Maul och Count Dooku, för att bara nämna några.

För personer som är nyfikna på kejsaren Palpatine och hans framväxande framträdande ger denna bok också många detaljer som rör hans uppstigning till makten också. Från hans yngre år på Naboo till sin uppgång i politik på Coruscant får läsarna ett sällsynt och unikt inblick i kejsarens tidiga liv och hans strävan efter den mörka vägen. Denna insikt är avgörande för att förstå senare händelser i Star Wars-universum; i synnerhet Darth Sidious och hans förförelse av Anakin Skywalker till den mörka sidan av styrkan.

Läsarna kommer också att dra nytta av Lucenos imponerande berättelse om styrkan. Författaren ger inte bara en grundlig beskrivning av hur kraften fungerar, utan också den känsliga jämvikten som finns mellan ljus och mörker, liksom den roll som både Jedi och Sith spelar i den balansen. Från den mörka sidans synvinkel är hans återgivning av styrkan uppfriskande eftersom det ger sina läsare en möjlighet att förstå de mystiska krafterna från kraften genom Siths ögon; ett perspektiv som till stor del har förflyttats i böcker och filmer på grund av fokus på Jedi.

Under hela historien visar Luceno också en anmärkningsvärd förståelse för Star Wars-universum och visar sin förståelse av tidigare böcker, berättelser, filmer, karaktärer och händelser vid flera tillfällen inom denna berättelse. Som ett resultat passar Lucenos arbete inte bara för långsiktiga Star Wars-fans, utan även för nykomlingar.

Star Wars: Darth Plagueis (Star Wars - Legends) Star Wars: Darth Plagueis (Star Wars - Legends) Köp nu

Slutgiltiga tankar

Sammantaget ger jag detta arbete 5/5 stjärnor och rekommenderar det starkt till alla som är intresserade av att främja sin förståelse av Star Wars-universum. Lucenos unika skrivstil, i kombination med hans fantastiska uppmärksamhet på små detaljer och fakta, är ett välkommet tillskott till aktuell Star Wars-litteratur. Även om Darth Plagueis inte längre betraktas som kanon, kommer äldre Star Wars-fans säkert att uppskatta de längder som Luceno gick för att förklara händelser som inträffade i prequel-trilogin. På nästan 450+ sidor är denna bok fylld med fakta och detaljer, tillsammans med ett stort antal action, äventyr, mysterium och spänning. Definitivt kolla in det om du får möjligheten, eftersom du inte blir besviken med den här boken.

"Den mörka sidan är en väg till många förmågor som vissa anser vara onaturliga."

- Kansler Palpatine

Om författaren

James Luceno är en bästsäljande författare i New York Times känd för sina bidrag till Star Wars-litteraturen. Förutom sitt arbete om Star Wars har Luceno också skrivit flera andra fiktionböcker, inklusive Headhunters, A Fearful Symmetry och Rainchaser, för att bara nämna några. Hans arbete, A Fearful Symmetry, nominerades till "Philip K. Dick Award" för "Bästa boken" 1989. Luceno bor för närvarande i Annapolis, Maryland med sin fru och barn. Han är 71 år.

Verk av James Luceno

The New Jedi Order: Agents of Chaos I: Heros Trial.

The New Jedi Order: Agents of Chaos II: Jedi Eclipse.