Starten

Denna bok börjar med att Special Agent Faith Mitchell från Georgia Bureau of Investigations (GBI) lämnade en utbildning som körde en och en halv timme för sent. Hon är på väg att hämta sin spädbarn från sin mors hus, men när hon försöker ringa sin mamma kan hon inte komma i kontakt med henne. Även om detta är ovanligt för sin supertekniska anslutna mamma, försöker hon sätta sina bekymmer ur sinne. Men när hon kommer till sin mors hus går hon in i en mardrömsscen. Hennes mammas bil är där, men musik som hennes mamma aldrig skulle lyssna på sprängs från huset ... och stängs av när Faith kommer ut ur bilen. Dörren är lite slagen och det finns ett blodigt handavtryck på dörren. Hennes spädbarn är inlåst i sin mammas skjul bredvid kassaskåpet som förvarar sin mammas pistol, men kassaskåpet är öppet och pistolen saknas.

Spänningen tätnar

Som den välutbildade polisen som hon är, ringer Faith 911 och rapporterar vad hon har observerat. Hon får höra att backup är på väg och vänta utanför. Men om du har läst någon av Will Trent-böckerna, vet du redan att tron ​​har mer än ett litet uppror. Så naturligtvis går hon in med sina servicevapen. Hon hittar en man som redan är död i tvättstugan. Hon hittar en andra man som gissas av en tredje man i hennes mammas sovrum, men hennes mamma finns ingenstans att hitta. När backupen kommer har Faith fler frågor än svar, och hon har nu blivit inte bara ett vittne till blodbadet i huset, utan också en misstänkt. Hennes händer är bundna från att hjälpa till i denna utredning, och hon tvingas titta från sidleden och lita på Will Trent (hennes partner), Amanda Wagner (biträdande chef för GBI) och Dr. Sara Linton (en akutläkare vid akut ett lokalt sjukhus som har hjälpt till i tidigare fall) för att hjälpa henne att lösa detta och få sin mamma tillbaka ... om hon ännu lever.

Men vänta, det finns mer!

Naturligtvis, medan allt detta pågår, pågår den sjunkande sexuella spänningen mellan Will och Sara, tillsammans med enstaka komos från Angie Polaski. Det här är den tidigare polisen som har känt Will sedan barndomen, gifte sig med honom på vågar och med jämna mellanrum dyker upp bara för att verbalt missbruka Will, leka med sina känslor och åka igen i månader. Hon är i princip den karaktär du älskar att hata.

Större karaktärer

Medan varje böcker i serien teoretiskt kan läsas individuellt, är de mer vettiga när de läses i ordning. Jag vet detta från min egen personliga erfarenhet. Alla huvudpersoner och en hel del mindre karaktärer spelar återkommande roller i varje bok. Medan karaktärerna är välutvecklade i varje enskild bok, är de mycket mer förnuftiga när böckerna läses som en serie. Huvudpersonerna är desamma i alla böckerna. Här är en lista över huvudpersonerna med lite information om var och en.

Will Trent: Uppenbarligen den mest framstående karaktären, eftersom serien är uppkallad efter honom. Will är en specialagent med GBI. Han växte upp i vård av staten Georgia sedan han var spädbarn. Han blandades mellan statlig vård och olika fostervårdsfamiljer, av vilka många var kränkande. Han bär fortfarande många fysiska ärr på kroppen, de flesta kan han täcka genom att bära dolda kläder även i det hetaste och fuktigaste vädret. Hans känslomässiga ärr är svårare att dölja. Will var alltid under antagandet att han var dum, eftersom det var vad han fick höra under hela sin barndom. Men han led av ett allvarligt fall av dyslexi som han inte var medveten om tills college. Hur som helst, han slog oddsen och blev inte kriminell. Han rekryterades till GBI efter avslutad högskola, och trots sin svårighet att läsa och skriva, har utmärkt sig genom sin otroliga förmåga att läsa människor och brottsscener som ingen verksamhet.

Amanda Wagner: biträdande direktör för GBI. Hon är en tuff dam som inte tar någon läpp från någon. Hon kommer att stå emot vem som helst när som helst och är inte van vid att få något motstånd. Hon är inte alltid trevlig mot Will, men hon har ryggen i hjärtslag. Hon är välkänd för att vara undvikande när man ställer frågor, särskilt när Will ställer frågorna, och är ofta tio steg före alla andra. Hon kom upp genom polisavdelningen i Atlanta när kvinnliga officerare var sällsynta på styrkan och förväntades vara personliga assistenter för sina manliga kamrater. Förklarar förmodligen mycket om varför hon är som hon är.

Faith Mitchell: En annan stark kvinna som gick upp genom Atlanta Police Police. Hon arbetade på styrkan som en slår polis tills hennes befordran till detektiv, och medan hon tjänade sin befordran ifrågasattes det ofta av hennes kamrater på grund av hennes mammas status som styrka som poliskapten. Hon hatade ursprungligen Will eftersom han undersökte korruption bland detektiv som hennes mamma hade övervakat vilket så småningom ledde till att Faiths mor gick i pension snarare än att åtalades och förlorade sin pension och förmåner. Tron samarbetades med Will tidigt i serien och hans lugna och charmiga uppförande, tillsammans med hans otroliga utredningsförmågor hade så småningom förtjänat henne respekt. Efter att det fallet hade samlats in rekryterades Faith till GBI och har varit Wills partner sedan dess.

Evelyn Mitchell: Faiths mamma och den nämnda poliskaptenen i pension. Hennes hus är brottsplatsen som är mitten av öppningsscenen i boken, och hennes vistelseort är okänt. Precis som alla andra i serien har hon några hemligheter. Liksom de flesta hemligheter kommer de så småningom att synas vid värsta möjliga tidpunkt.

Angie Polaski / Trent: Angie är en tidigare vice polis från Atlanta Police Department. Liksom Will växte hon också upp i statlig vård, tillsammans med fosterhem, några bra, andra inte. Hon kämpar med sina egna demoner, men det verkar som om hon välkomnar dem oftare än inte. Hon verkar också tycka om att känslomässigt och verbalt tortera Will. Hon har varit det mest konstant i hans liv, efter att ha känt honom sedan han var 8 år gammal. Hon gifte sig med honom på våga, men gick kort efter att de gifte sig. Hon säger inte så mycket om vart hon går eller vad hon gör när hon lämnar. Angies karaktär är förmodligen den vi vet minst om.

Sara Linton: Sara är en läkare som arbetar på Grady Hospital, det enda traumacentrumet på nivå 1 i Atlanta. Hon är från Grant County, ett landsbygd utanför Atlanta. Hon arbetade tidigare som barnläkare i sin hemstad och även som läkare. Sara var gift med polischefen, Jeffrey Tolliver, tills han dödades i tjänsten. Hon var där när han dog och tog det extremt hårt. Efter mer än ett år accepterade hon sin nuvarande position på Grady Hospital och flyttade till Atlanta. Sara gillade jobbet eftersom det höll henne för upptagen att tänka på något annat än sitt arbete, tills Will kom in i bilden.

Länk till boken

Fallen: A Roman (Will Trent) Fallen: A Roman (Will Trent) Köp nu

Mina egna känslor om denna serie

Varje bok i den här serien får mig att älska mer.

Jag har haft glädje av den här serien mer och mer med tiden, och jag älskar särskilt hur Karin Slaughter dribblar små bitar av backstoryen för var och en av huvudpersonerna under seriens gång. Vi får grunderna, och var och en av karaktärerna är tillräckligt utvecklade för att du ska bli empatisk (ja, alla utom Angie), men du lär dig mer om deras bakgrund när tiden går. Jag startade av misstag den här serien på nummer 8 (The Kept Woman), som ger en betydande del av Angies bakhistoria. Jag föraktar henne fortfarande, men det är tillräckligt med information för att visa att hon är lite mänsklig. Jag ser definitivt fram emot resten av böckerna i serien.

Jag skulle gärna höra dina tankar om boken eller serien!