Täck till ljudbokversionen av The Galton Case |

Privatutredaren Lew Archer har i uppdrag att söka efter Anthony Galton, som försvann för ungefär 20 år sedan. Hans rika mamma ligger på hennes dödsbädd, längtar efter försoning och desperat efter att hitta hennes enda återstående arvtagare för att ärva hennes förmögenhet. Hennes advokat och läkare håller inte mycket hopp om att Anthony kommer att hittas, men Archer hyrs in för att placera henne och göra det bästa han kan med ett kallt fall. Innan han ens kan komma igång blir hans bil stulen av en man som mördade en assistent till Sable, Galtons advokat. Reser till San Francisco för att plocka upp en gammal spår, upptäcker Archer att polisen har ett huvudlöst skelett som har funnits begravt nära Galton last s sista kännedom. I en situation som Archer tycker är för bekväm att vara slumpmässig uppstår en ung man som hävdar att han är Galton s son och letar efter vad som hände med hans födelseföräldrar. När han gräver djupare och finner anslutning till gangster i Reno och våld på gränsen till Detroit-Kanada, tror Archer att han upptäckte en långsiktig nackdel som människor är villiga att döda för att skydda.

Det förflutna är alltid med oss

En standard av Macdonalds romaner är det sätt på vilket det förflutna brottet och synderna kan beröra och kontrollera nutiden. Ju fler karaktärer fixerar på det förflutna, desto mer är de bundna till det, ofta sätter sig på destruktiva banor utan att inse konsekvenserna av deras val. Eftersom Archer är en utomstående är hans syn på frågorna objektiv och därför pålitlig. När hans kunder verkar nöjda med hur ärendet utvecklas är Archer osäker. Han misstänker hur mycket information som kom fram så snabbt efter att fallet hade varit kallt så länge (118). Andra karaktärer blinkar av deras önskningar, men Archer vill bara upptäcka sanningen om situationen. He s likaså omhändertagna med motiven hos de människor som anställer honom på grund av hur mycket pengar som är kopplat till den gamla damen Galton. Som Archer konstaterar har girighet ingen gräns eftersom det oavsett hur mycket pengar det finns, för vissa människor är det aldrig tillräckligt.

Denna betoning på det förflutna kontra det nuvarande framträder mest påtagligt i den första halvan av romanen där Archer spårar Galtons spår till San Francisco, som är en plats som har förändrats mycket under tiden. Publiken får veta att "San Francisco på trettiotalet var en farlig plats för en pojke att leka i" (16). Skiftet till efter andra världskriget gör platser nästan oigenkännliga när Archer och hans medarbetare upptäcker. Mängden framsteg som inträffade sedan depressionen är omfattande och Bolling, en gammal författarvän till Anthony Galton, har problem med att hitta huset han besökte för decennier sedan (67-9). Denna känsla av transformation undergör romanens teman också, eftersom Anthony ville förvandla sig till en författare, precis som andra karaktärer försöker förvandla eller upptäcka deras identitet.

Eftersom dessa teman dyker upp mycket i Macdonalds romaner, har The Galton Case en del intressanta och tematiska likheter med The Chill, The Moving Target och The Instant Enemy . Inget av det är dåligt gjort, men för vissa läsare kan det verka som olika varianter av samma låt.

Första upplagan på Galton-fallet |

Nu är det personligt

Galton-fallet tar en personlig karaktär för Archer efter att han har slagits och torterats medan han undersöker sanningen om John Galtons påståenden om hans föräldraskap (132-8). När han går tillbaka för att fråga någon som ledde honom i en fälla, använder Archer skam och en mängd hot för att få den information han vill ha, och han övertygar en kvinna om att hennes man har övergivit henne för att skydda sin kriminella bror och inte göra någonting för att skona henne känslor eller känsla av att gå förlorade och ensamma (142-4, 147-9). Den här skadade och vassa sidan av Archer är inte en som ofta ses i hans romaner, och den sätter handlingen i något annorlunda ljus. Han har alltid tagit svåra fall eftersom de ger honom en spänning, men han har sällan drabbats så negativt av hans utredningar. Det är tydligt att han reagerar annorlunda med ett fall när han har hud i spelet, så att säga. När man konfronterar Lemberg-bröderna som genom design och oduglighet har orsakat honom så mycket besvär skriver Macdonald om Archer, ”Utan att göra saken någon avancerad tanke, satte jag mig på mina klackar och slog honom med all min kraft på käken . Han gick ner och stannade ”(201). Denna hämnda aspekt är inte alltid så vanlig i Lew Archer-berättelser.

Som vi sett i tidigare berättelser är Archer dock hänsynslös när han jagar upp fakta om en situation: han pressar en kvinna att komma ren till honom privat eller ha sin berättelse i tidningarna, han bryr sig inte om hans klient är nöjd med vad kan vara en lögn eftersom sanningen är det som är viktigast, han blir arg på en kvinna som skyller på sig själv för de dåliga val som andra människor gör och ifrågasätter en misstänkt i ett bräckligt mentalt tillstånd och försöker komma till sanningen om de dödliga omständigheterna där hon befann sig (106, 141, 192, 218-20). Hans fokus på fakta och sanning ställer honom mot andra karaktärer, av vilka några ifrågasätter om det till och med finns kännbara fakta eller bara uppträdanden (224). Att denna tvetydighet används för att rationalisera ett brott gör det desto mer förkastligt för Archer och läsaren.

San Francisco och Golden Gate Bridge från Marin Headlands i juni 2017 |

Om du åker till San Francisco

Det kan finnas för många förändringar i platsen för vissa läsare, särskilt när tidigare delar av romanen fokuserar mer på hur mycket en plats, som San Francisco, kan förändras över tid. Det fokuset bygger upp inställningen och temat samtidigt, vilket kan verka förvirrande när investeringen lämnas av vägen för resor till Reno eller Detroit. Förändringarna i landskapet är inte dåliga, men de verkar precis som det: förändringar i landskapet. Efter den första tredjedelen av romanen är ingen av de andra platserna lika starkt utvecklade som miljöer eller för tematisk resonans.

För det mesta är dock The Galton Case en värdig hårkokt detektivhistoria som visar Macdonalds språkhantverk och förmåga att jonglera en komplex intrig med karaktärer med motstridiga motiv.

Macdonald, Ross. Galton-fallet . Vintage Crime / Black Lizard, 1987.

• Recension av The Way Some People Die