Patrick Lafcadio Hearns grav på Zoshigaya-kyrkogården (27 juni 1850 - 26 september 1904, också känd under det japanska namnet Koizumi Yakumo) |

Ursprungligen sammanställd av Lafcadio Hearn 1904, representerar Kwaidan ett försök att publicera traditionella japanska berättelser och folklore för en västerländsk publik som i stort sett inte känner till någon asiatisk litteratur. Mer än ett dussin övernaturliga berättelser utgör huvuddelen av boken tillsammans med några "insektsstudier", som i huvudsak är uppsatser som förklarar den litterära och kulturella betydelsen av insekten i fråga. Nästan alla berättelserna innehåller spöken eller nålar eller liknande skrämmande varelser, med flera som har rötter i kinesiska berättelser från det asiatiska fastlandet. I sin introduktion förklarar Hearn att många av dessa berättelser kommer från japanska böcker, men "Yuki-Onna" berättades för honom av en bonde, som berättade om en legend från hans hemstad.

Även om miljön och sedvänjorna kommer att vara främmande för många västerländska läsare, är berättelsen och överraskningen av berättelserna universella. Med tanke på det exotiska läget och avlägsnandet i tiden kan Kwaidan ses som en kusininsats till Grimm's Fairy Tales, vilket gör verkliga platser som miljön för magiska och ofta skrämmande berättelser. Berättelserna om Kwaidan kan ha en annan plats än traditionella västerländska sagor, men de har samma hjärta. Rädslan, verkar det, följer inte nationens gränser.

Liksom med många spöghistorier innehåller flera av berättelserna i Kwaidan en chockerande vänd eller upptäckt. "Diplomati" och "Yuki-Onna", som är centrala exempel, med katastrofen för den senare som protagonisten agerade för att inte hålla hemligheten. "Jikininki, " "Mujina, " och "Rokuro-Kubi, " har liknande överraskningsvarv och har monströsa varelser som alla är upptagna att skrämma människor eller äta dem; att slukas verkar vara en ihållande rädsla för många av berättelserna. Alla dessa berättelser stöter på klassiska "lägereldar" -historier som håller ut och återberättas på grund av deras förmåga att chocka med vändningar och groteske bilder.

Andra historier handlar mer om en byggande känsla av rädsla. "Berättelsen om Mimi-nashi-Hōïchi, " och "En död hemlighet", båda spelar till denna typ av skräck genom att låta spänningar och mysterium montera över hela historien, vilket gör att läsaren är rädd för huvudpersons säkerhet, särskilt med tidigare eftersom huvudpersonen är blind och omedveten om faran som han befinner sig i. "Jiu-Roku-Zakura" är något annorlunda på grund av att känslan den framkallar inte är så mycket fruktan utan melankoli. Detta binder sannolikt till det japanska begreppet mono no meðvetet, vilket är en mångfald av sorg eller empati till sakens förstånd.

Yoshitoshi ryakuga |

Ghostly Sketches

För att gå med berättelserna är Fall River-utgåvan av Kwaidan full av traditionella japanska målningar och träsnitt från The Bridgeman Art Library, Spencer Museum of Art, University of Kansas och Library of Congress bland andra. Även när konsten inte är direkt relaterad till berättelserna väcker den alltid samma stämning, vilket är avgörande för att hålla läsaren i rätt sinnesram. Även en tillfällig undersökning av konstverket kommer att visa läsarna kontinuiteten i japansk skräck från tidigare tider till samtida, i och med att bilderna av vissa målningar kommer att vara bekanta i ande för alla som har sett japanska skräckfilmer som Ju-on eller Ringu .

Studier av konstiga saker

Kwaidan är en bra startpunkt för alla som är intresserade av japansk folklore. Historierna är i allmänhet väl presenterade, även om många av konventionerna är att ha ett inledande stycke som lokaliserar inställningen till vissa städer och provinser, vilket inte kommer att vara av inget värde för någon som saknar kännedom om Japans geografi. Ingen av berättelserna tillhandahåller tillräckligt med berättelser för flustläsare som i allmänhet inte känner till att skriva konventioner från Asien. Kärnan i varje berättelse blir emellertid uppenbar, för som HP Lovecraft sa: Den äldsta och starkaste känslan av mänskligheten är rädsla, och berättelserna i Kwaidan uthärdar eftersom de sträcker sig efter den rädsla.

Hearn, Lafcadio, red. Kwaidan: Japanese Ghost Stories . New York: Fall River, 2010.

• Granskning av de åtta öarnas kejsare
    Öva dig för att rikta din båge eftersom Seth Tomko granskar Lian Hearn s kejsare av de åtta öarna.