Cover of Only to Sleep, design av Michael Morris och foto av Nikola Borissov. |

Privatutredare (ret.) Philip Marlowe lever ut sina skymningsår 1980 Bajs Kalifornien. He s bad om att undersöka döden av Donald Zinn, som har förgått under tvivelaktiga omständigheter i Mexiko, och livförsäkringsbolaget har frågor som Zinn s yngre och nu fantastiska rika fru inte kan svara på. Marlowe känner av en möjlighet till en sista chans till ära och ära och tar jobbet och spårar en väg genom Mexiko och letar efter svar bland misstänksamma tjänstemän, rika utlandsstater och Mexico arbetar fattiga. När hans utredning om Donald Zinn s död går djupare, är han kvar med frågorna om var är Zinn nu om han lever, och vars kropp upptäcktes och kremerades som en del av täckningen?

För andra, en mardröm

Ett uppfinningsmässigt tematiskt val är att Marlowe ofta är förknippad med bilder av samurajer och ronin masterlös samurajer. Denna utveckling fortsätter inte bara bilderna i The Big Sleep and Lady in the Lake som kastar Marlowe som en riddare, men hänvisar också till att privata utredare är samtida ronin. Gamla mannen Marlowe har en svärdrott, vars blad är gjord som en katana (100). Även om en fighter är han beslutad att möta sin död som dikterats av bushido (140). Han nämner att ha tagit upp ikebana : japansk blomsterarrangemang, som var tänkt att vara ett tidsfördriv för samurajer (181). Han säger "Sayonara" som ett adjö av en karaktär (195). Han dricker japansk whisky (251). Alla dessa detaljer är avsedda att stärka denna bild av Marlowe som samurai, vilket gör honom till en ärade krigare och föreslår att han och hans uppförandekod kommer från en tidigare era. I slutändan är det Osbornes snurr på Chandlers koncept om den trötta privatutredaren.

Lawrence Osborne, foto av Pasistha Kaewmak |

Perchance to Dream

När det gäller plotutveckling är Only to Sleep till skillnad från Chandlers romaner genom att det inte finns något dubbel mysterium. Nästan alla Marlowes undersökningar involverar ett uppmuntrande mysterium som utspelar sig i ett annat som är förknippat med det ursprungliga mysteriet och återspeglar olika delar av det. Denna struktur används i nästan alla Chandlers romaner. Osbornes berättelse är dock mycket mer rak, med bara några komplicerade komplikationer som inte överrasker. En del andra standard noirelement, som femme fatale, uppfattas som obligatoriska hyllningar än något som är integrerat i romanens teman eller intrig. Det finns inte ens någon undersökning av hur könsroller och identitet hade förändrats sedan 1940-talet eller hur världen hade fångat upp Marlowes svåra egalitärism, som tillät kvinnor att vara lika själviska och destruktiva som män.

I den här romanen är det att vara gammal något som Marlowe ofta vägrar och diskuterar med andra karaktärer, men det påverkar inte romanen alls förrän den är bekväm för handlingen. I början kanske läsarna tror att karaktärens avancerade ålder skulle göra honom mer sårbar, men det verkar inte vara fallet eftersom hans hälsa inte sidled med honom i denna roman än i tidigare.

I de senare delarna av boken finns det en upptäckt i drömliknande bilder som bara tjänar till att täcka och kommer över som onödigt dämpning snarare än att fortsätta ett tema eller en trend som etablerats tidigare, särskilt eftersom upprepade gånger nämns Marlowes sömnlöshet. Bortsett från det uppenbara problemet med att få romanen att verka mer invecklad än den är, är denna utveckling problematisk eftersom hårkokt noir redan är en mängd stiliserade mardröm, och i Chandlers romaner gav Marlowes drömmar antydan till djupet av hans känslighet och humanistiska problem., att detta är väsentliga delar av hans person och inte professionell hållning.

Sommargräs

Romanen har undertexten "A Philip Marlowe Roman", som är en intressant deskriptor i vad som kan vara målet för boken. Som mest grundläggande är det en roman som följer Philip Marlowes litterära karaktär. Osbornes skildring känns inte alltid som karaktären skapad och etablerad av Raymond Chandler. Marlowe in Only to Sleep låter ofta mer som Lew Archer från Ross Macdonalds romaner genom att han känner sig dragen och tvingad att stanna på jobbet eftersom det är det som ger hans liv validering och mening. Denna känsla förstärks av mängden introspektiv intern monolog i denna bok som inte ofta ingick i Chandlers stil. I tidigare romaner är Marlowe en man med djup tanke och omtanke, men han blev inte ofta lika självreflekterande som den är här. De olika platserna under 1980-talet Mexiko är inte så lika intressanta eller bundna till den karaktären som i mitten av det tjugonde århundradet Los Angeles. Denna inställningsförskjutning verkar ha mindre att göra med teman och karaktären än med författarens predispositioner.

Vissa av Chandlers stil är dock närvarande i de stämningsfulla metaforerna och similerna som "De erbjöd att köpa mig en tidig middag och blottade tänderna på vänliga hyener som har gjort sitt dödande för dagen" eller hur en kvinna som ögon "som mynt sjunkit i gammalt vatten ”(3, 50). Dessa kännetecken är bra och gör att boken ofta låter som en Chandler-berättelse. Dessutom förblir Marlowes torra intelligens intakt, och mer faran är han i desto skarpare skämt (144).

Raymond Chandler, Time & Life Pictures / Getty Image |

Jag sover inte. Jag drömmer bara

Till romanens kredit är Only to Sleep inte bara en efterlikning av andra Philip Marlowe-berättelser. Det finns en uppfinningsrikedom för arbetet och gedigen skrift också. För många fans kommer dock huvudkritiken att romanen inte verkligen stöter på som en som Chandler skulle skriva eller en berättelse som visar en av litteraturens bästa privata utredare.

Osborne, Lawrence. Bara för att sova . Hogarth: 2018.

• Raymond Chandler - Wikipedia
  • Recension av The Long Goodbye av Raymond Chandler