Vi möter första gången Alan Shaw som en gatukyndig urchin i de bakre gränderna i London. Inställningen är en subtil blandning av realistisk viktoriansk fattigdom och de tekniska underverk man kan förvänta sig i en retro-futuristisk huvudstad i ett stort världsimperium.

Boken är uppdelad i fem delar. Varje del äger rum två till fyra år efter den föregående delen, vilket gör att vi kan följa utvecklingen av Alan Shaw från en elva år gammal borrborr, till en tonåring och sedan till mitten av tjugoårsåldern. Under denna resa besöker vi London flera gånger, liksom badorten Brighton, Nordsjöns hackiga landskap och Indiens olika landskap.

Steampunk-element (tänkautomater, dirigerbara saker, tankliknande landståg, uppfinnare vågade och / eller farliga, mässingsapor, en mekanisk men dödlig tiger såväl som den mindre påtagliga existensen av magi) verkar vara enkelt sammanvävda i berättelsen. De är väldigt en del av det, så inga slarviga limer några kugghjul på det och kallar det Steampunk gimmicks som pågår, men ingen chutz-pah heller, i det att de inte tas i spetsen för att understryka genre. I stället är detta i hög grad ett fall av funktionell steampunk, där för att hjälpa till att stimulera det imponerande berättelseflödet.

Trevliga ekon

Varje del är försedd med en titel som påminner om tidiga 1900-talets Amazing Stories och Weird Tales- tidskrifter. Den underförstådda associeringen med pulp verkar avsiktligt, eftersom Alan Shaw är mycket tagen med en serie grafiska romaner som kallas Titus Gladstone Adventures . Han nämner till sin adopterade bror Simon att han i princip vill vara Titus Gladstone, och jag fick känslan av att om han tänkte detta som ett skämt, så var det inte långt borta från sanningen.

Jag vill specificera att denna förening med uppfattningen om pulp inte är negativ. För det första brukade jag älska (och fortfarande göra) berättelserna i dessa tidskrifter, och de innehåller juveler av författare som skärpte sina pennor för att få ett större arbete att följa, som det var. Namnet steampunk och alla dess många genrer fanns inte då, men många av dessa berättelser skulle kvalificera sig, och många författare fortsatte arbetet med Wells och Verne. För det andra var den här typen av berättelser, på papper och lördagskamrater på Silverskärmen, viktiga inspirationskällor för George Lucas s Raiders från Lost Ark- serien, liksom Star Wars- sagan. Adventures of Alan Shaw är inte på något sätt fan-fiction, men det finns trevliga ekon. Kort sagt, om du letar efter derring-do swashbuckling, är detta definitivt en bok för dig, eftersom den innehåller många spektakulära och fantasifulla actionscener.

Som sagt, det finns gott om i boken som tror på "massa" -intrycket. Det är en kredit till Craig Hallams skrivfärdigheter att han lyckas väva in mycket intelligens i berättelsen utan att låta detta bli ansträngande. Detta är mest anmärkningsvärt när det gäller karakterisering och sociala verkligheter.

Alan Shaw, som tolkas av Charlie Hall

Stark karaktärisering

Ett kännetecken för många gamla pulpiska äventyr var avskedande av kvinnor som allvarliga karaktärer genom att presentera dem rent som attraktiva assistenter, sväva väggblommor eller damseln i nöd. Jag misstänker att Craig Hallam tänkte på sin inställning till denna föråldrade praxis. Det kan ha varit lite av en krångla, till och med, för Alan Shaw ockupation är i grunden den gammaldags "hjälten".

Alan Shaw växer upp från en cocky och fräck pojke till en fysisk passande, manlig man, tydligt attraktiv för motsatt kön. Han är benägen att hjälpa heroiska handlingar på grund av sin tendens att inte fly från faran, men ladda den framåt, även när faran är betydligt större i antal eller storlek. Med andra ord, medan någon ung mans bodacious swagger är oundviklig, hur förhindrar en författare manlig tappning och skicklighet hos en gammaldags hjälte som leder till en karaktär vars attityder kanske inte är smakliga för moderna läsare?

Hallam löser detta ganska smart. Under Alan Shaws yngre år är han vittne till några förfärliga uppvisningar av viktoriansk mentalitet när det gäller kvinnor. I en sådan scen är Alan Shaw vittne till något relaterat till våld i hemmet, i den dricksanläggning som han arbetade i som barn. I en annan möter en något äldre Alan Shaw ett mycket litet barn, som antar att vår hjälte är efter samma sak som andra "herrar" som besöker slummen från henne. I båda fallen visar Alan Shaw en stark motvilja mot denna behandling av kvinnor. Även om det inte nämns igen, misstänker läsaren att dessa bildande ögonblick kommer att forma Alan Shaws framtida beteende gentemot kvinnor.

På det sättet ger Hallam Alan Shaw möjlighet att så sina vilda havre och göra lite svängande. Shaw har ett öga för skönhet, och som unga män gör, tillåter hans ögon att dröja ett ögonblick när möjligheten tillåter. Detta är inte olämpligt, förresten, mer av ett "Varför, hej där!" titta, och Hallam ser till att läsaren inser att det specifika utseendet alltid återlämnas i lika stort mått. När han tänker på Titus Gladstone Adventures, konstaterar Alan Shaw att hans hjälte Gladstone vanligtvis hamnar med någon exotisk skönhet som fastnar på sin muskulösa överkropp. Vår unga huvudperson har också sina egna lekfulla dalliances, med partners som var lika glada som han var med deras möten. Vi bevittnar inte dessa, de hänvisas till av Alan Shaw på det skrymmande sättet av en ung man, men samtidigt som hans handlingar inte alltid matchar hans ord.

Även om Alan Shaw hävdar att han åkte till havet för att se världen, är implikationen att han flydde från London efter att hans kärlek till en barndomsvän blev obesvarad (hon gifte sig med någon annan). Detta indikerar en känslighet som Alan Shaw är mycket avsky för att erkänna. Senare, även om han hånar hemligheten i det gifta livet som hans adoptivbror Simon söker, verkar Alan Shaw tvivla på hans egna övertygelser och känner till och med en antydan till svartsjuka när han inser vilken fin och stark kvinna hans framtida svägerska är . Kort sagt, Alan Shaw har en mycket mänsklig tendens att förneka känslomässiga motivationer, men verkar drivna av dem ändå.

Denna komplexa inställning och beteende hos Alan Shaw är en viktig del av berättelsen, men subtilt utan den överdrivna utforskande av den typ som denna recension är skyldig till. Det skulle vara en spoiler att beskriva hur utvecklingen av Alan Shaws attityd och beteende gentemot det motsatta könet slutar. Det räcker med att säga, det stänger faktiskt historien och fullbordar utvecklingen av huvudpersonens väl avrundade karaktär.

Girrrl Power

För någon som högt säger att han huvudsakligen är intresserad av enkelheten i dammen som hänger fast vid den muskulösa ramen på Titus Gladstone, tillbringar Alan Shaw större delen av sin tid i sällskap av kvinnor som förenas av deras starka känsla av självständighet. Dessa är inte tvådimensionella väggblommor, utan fullständiga och distinkta karaktärer i sig. De avbildas med en varm och ibland humoristisk sympati av författaren. De delar också en annan egenskap, i och med att de är mycket smartare än Alan Shaw, och han brukar känna sig lite dumt när han överträffas av dem (ännu en gång!). Sist men inte minst är de den typ av karaktärer du saknar när de försvinner ur historien, och du hoppas träffas igen i framtida avbetalningar. Den vetenskapligt sinnade Adrienne, den till synes döda Charlotte, den spännande Jessamine Maskelyne, den oljefläckade och förbannade ingenjören Estelle och den stolta Rani ... för att nämna några imponerande och oförglömliga karaktärer.

Nitty-Gritty Stuff

Även om Alan Shaw stiger i social status, kommer slummen som han växte upp i som litet barn för alltid vara en del av honom. Detta är en annan väl avrundad aspekt av hans karaktär och lägger till bokens snygga realism. Jag tror att alla avhandlingar från den viktorianska perioden, historiska eller fantastiska, skulle vara fruktansvärt ofullständiga utan att beröra klassens enorma betydelse och de efterföljande begränsningarna, orättvisan och outhärdligt snobberi. Jag inser att detta är en kontroversiell fråga och min åsikt subjektiv. Men när denna aspekt av det förflutna blivit överblickad i en Steampunk-berättelse, med arbetarklassens människor bara närvarande som obekräftade tjänare, eller som komiska tolkar att skrattas åt, är min personliga reaktion en besvikelse (såvida inte alla skrattas lika på mäta).

Detsamma gäller för infödingarna i långtgående exotiska destinationer. Jag har läst några berättelser som påminde mig mycket om de tidigare pat-samhällena i Asien och Afrika där jag tillbringade mycket av min barndom. Den enda lokala kontakten var interaktion med infödda tjänare, och så verkar det ibland med Steampunk-berättelser där snygga damer och herrar svanar om imperiet, där lokalbefolkningen bara fungerar som en G&T. Min misstänksamhet upphör ofta när en realistisk skildring av klassuppdelning och kolonialism är helt frånvarande.

Lyckligtvis klarar Craig Hallam dessa tester med flygande färger. Alan Shaws ödmjuka ursprung garanterar klassmedvetenhet, och den sista historiens destination ger de mörkare aspekterna av kolonialismen i ett skarpt fokus.

Avslutande

Jag hoppas uppriktigt att min omfattande promenad ovan inte har förlängt dig, för Craig Hallam är mycket mindre pedantisk i ton. Istället har de olika aspekterna som diskuterats ovan skickligt flätats in i den allmänna berättelsen. Detta gör det möjligt för läsaren att bära med sig en berg-och dalbana i en tomt, med alla dess oväntade vändningar, förtrollade av alla element som utgör ett bra och mycket läsbart garn. Alternativt kan boken också upplevas som tankeväckande. Hallam lämnar klokt valet upp till dig.

Jag hoppas att min glädje av denna berättelse lyste igenom, och jag rekommenderar att den läses utan förbehåll. Jag ser fram emot att läsa bok två (OLD HAUNTS) och är väldigt frestad att pröva sin GREAVEBURN också.

Du kan få AVENTURERNA AV ALAN SHAW (Volym en) här

The Adventures of Alan Shaw The Adventures of Alan Shaw Köp nu

OLD HAUNTS (The Adventures of Alan Shaw Volym Two)