Omslag till en tidigare utgåva av The Long Goodbye. |

Särskilt tack till EDM

Philip Marlowe slår upp en osannolik vänskap med Terry Lennox, en älskvärd förlorare och den ärriga veteran från andra världskriget som gifte sig med en kvinna långt över sin klass. Innan för länge kommer Terry s älskande fru Sylvia död och Marlowe, som inte tror att Terry är en mördare, hjälper honom att komma till Mexiko. LA-polisen svettas och hotar Marlowe, men släpper slutligen honom när Terry Lennox dör våldsamt i en liten mexikansk stad. Trakasserad av polisen, krigskompisar till Terry, och Sylvia s far a en rika tidningsägare Marlowe sätter sig själv till att upptäcka vad som egentligen hände med Terry och Sylvia Lennox samtidigt som han förmodigt tar ett jobb för att titta efter Roger Wade, en populär författare av romantiker som har tagit sin alkoholism till självförstörande nivåer. Medan han försöker rädda Roger Wade från sig själv, upptäcker Marlowe att författaren kanske vet om vad som hände med Terry och Sylvia, men att få informationen från honom kommer att äventyra dem båda.

Amerikanska bokstäver

När det gäller att skriva som ett hantverk är Chandler överst i sitt spel med The Long Goodbye . Marlowe s röst är en skarp och insiktsfull som alltid. Eftersom han inte behöver hålla ut information om tvivelaktiga allierade känner läsarna sig inte som om Marlowe håller på med dem också, som kan vara fallet i vissa av Chandler s andra romaner som The Lady in the Lake . Som vanligt är Chandler stämningsfull och exakt med sina beskrivningar, som går långt för att skapa en känsla för världen i början av 1950 Los s Los Angeles och dess överklass. Denna roman är längre än många av hans andra men rullar upp med en avsiktlig takt. I en annan likhet med andra Marlowe-romaner har The Long Goodbye två mysterier, och mycket av nöjet med att läsa boken kommer från att se hur de båda är kopplade när Marlowe arbetar mot sanningen med sin uthållighet och vidd.

Kampanjporträttfoto av författaren Raymond Chandler |

Nuggad av oändlig mänsklighet

Det som verkar stör Marlowe - och som är ett vanligt tema i Chandlers berättelser - är hur människor offrar sin mänsklighet genom att gömma sig bakom en anknytning och använda den som en sköld. Harlan Potter blir mindre mänsklig när han drar sig tillbaka till att vara en tillräckligt rik medborgare för att bli avstängd från världen. Marlowe sammanfattar honom och säger: "Du gillar inte hur världen går så du använder vilken kraft du har för att stänga av ett privat hörn för att bo i så nära som möjligt till det sätt du kommer ihåg att människor levde för femtio år sedan." (235). Polisen, som Ohls och Green, identifierar sig med deras märke och den myndighet den ger dem snarare än att försöka förstå andra människor eller sig själva. Det är därför det är viktigt att Marlowe är en privat utredare, en ensam varg som han uttrycker det för att det lämnar honom att se åt någon annan än hans samvete. läsaren ser när romanen spelar upp hur stark en motivator att göra det rätta som hans samvete är (92, 280-1). Hans samvete får honom i problem eftersom det leder till att han söker rättvisa. Det är inte en åsikt som många andra karaktärer delar. Ett advokatnamn Endicott avslöjar en mer konventionell, kynisk inställning och säger: ”Stå på dina rättigheter, prata om lagen [...] Lagen är inte rättvisa. Det är en ofullkomlig mekanism. Om du trycker på exakt de rätta knapparna och också är tur kan rättvisa dyka upp i svaret. En mekanism är all lagen någonsin var avsedd att vara ”(56). Det är rättvisa som intresserar Marlowe, vilket är viktigt eftersom så få andra karaktärer är villiga att göra vad som krävs för att få den.

Marlowes tro på mänsklig värdighet knuten till hans önskan att göra det som är rätt. Även dåliga eller självförstörande människor är fortfarande människor. Terry och Sylvia Lennox och Richard och Eileen Wade kan alla vara oroliga och ibland skadliga, men de är människor som motiverar ett modicum av anständighet. När han förklarar varför han tog så många personliga och professionella risker för att hjälpa någon annan och för så liten vinst för sig själv, säger Marlowe med sin karakteristiska sarkasme: ”Han var naturligtvis inte av någon verklig betydelse. Bara en människa med blod och en hjärna och känslor ”(376). Detta svar visar att Marlowes värderar människor, till och med felaktiga, och säger att de borde respekteras. Som sådan misstrover han stora organisationer: polis, lagen, tidningar, detektivbyråer osv. Eftersom de inte kan eller kommer att sätta människor först. Som sådan är han alltid en outsider, arbetar självständigt och i riskzonen.

Mot Marlowes tyst, bestämda humanism är den kalla ondskan av Harlan Potter, Sylvia far. Han beskrivs som ”All viktoriansk värdighet på utsidan. Inuti är han lika hänsynslös som en Gestapo-thug ”(24). Efter att ha konfronterat honom ser Marlowe honom för den cyniska typen av monster som skulle offra även sin egen familj för att få sin väg, och reportern Lonnie Morgan förklarar, ”Tidningar ägs och publiceras av rika män. Rika män tillhör alla samma klubb. Visst finns det konkurrens [....] Bara så länge det inte skadar ägarnas prestige och privilegium och ställning. Om det gör det kommer locket ner ”(68). I sin önskan att skydda sitt rykte och sin personliga komfort är Harlan Potter villig att låta sin egen dotter mördas och utredningen sopas under mattan. Även om han inte är förövaren av brott i romanen målas Harlan Potter som en slags antagonist eftersom han låter hemska saker hända trots att han har makten att stoppa dem.

Inte säga adjö, bara säga. . .

The Long Goodbye är en av Raymond Chandlers bästa romaner. Det fungerar inte bara som en utsökt övning i hårkokt, noir-berättelse utan också som en amerikansk roman som undersöker hur människor med rikedom och inflytande manipulerar rättssystemet och medierna samtidigt som de kompenserar sig från själva samhället de använder för att få rikedom och makt .

Chandler, Raymond. The Long Goodbye . New York: Vintage Crime / Black Lizard, 1992.

The Long Goodbye The Long Goodbye Köp nu

© 2015 Seth Tomko