Tidigare utgåva av Ross Macdonalds The Moving Target med konst av Jerry Allison. |

Lew Archer hyrs in eftersom miljonären Ralph Sampson kanske eller inte har kidnappats. Det finns ingen brist på möjliga misstänkta när Sampson reste i konstiga sociala kretsar, inklusive en känd religiös ledare och en åldrande skådespelerska som månljus som astrolog och dominatrix. Han pressade också omkring sig anställda och vacklade sin rikedom. När Archer spårar tillgängliga leder upptäcker han kriminella företag som sträcker sig från människohandel till mord, och hela tiden kan han inte skaka misstanken någon i Sampsons egen familj kan ha en hand i mannen försvinnande. Osäker på vem han kan lita på inklusive polisen Archer hoppar in i utredningen med båda fötterna och litar på hans instinkter och beslutsamhet att se alla igenom.

Lew Archer s regler om vägen

Ett intressant inslag i romanen är Archer s självdiagnos för att vara en action-junkie. Han bekänner till Miranda, Jag gillar en liten fara. Tam risk, kontrollerad av mig. Det ger mig en känsla av makt, antar jag (Macdonald 109). Han gör sitt jobb eftersom han tror på att göra rätt av sina kunder, men hans handlingar visar att han är en rastlös man som kastar sig i problem. Det är troligt att detta beteende är anledningen till att han inte har många nära vänner och varför hans fru har lämnat honom (20). Denna spänningssökande bevisas av de risker han tar under utredningen, som att smyga på Hollywood-studio-apparater, trespassing, få Fay berusad för att få henne att prata och få tillgång till sitt hem, köra snabbt på bergsvägar, sätta upp sin egen klocka - peka på lösenlösningen, bli tuff med polisen, följa kidnapparna ensam, provocera en strid med Puddler, konfrontera Taggert med omständighetsbevis, smyga upp på bricka och Marcie medan de torterar Betty och hans konfrontation med sin vän, Bert Graves (35-9; 43; 53-66; 108; 135; 146; 153-5; 167; 182-4; 205-8; 232-7). Denna litany av risktagande bevisar hans karaktär mycket mer än honom bara pratar om det som han gör med Miranda.

Delvis på grund av Archers rastlöshet rör sig historien snabbt. Även när Archer inte nödvändigtvis tar sig i mål, får han sig själv i problem, vilket håller boken livlig och underhållande. Detta karaktärsdrag skiljer också Archer från tidigare hårkokta huvudpersoner vars handlingar är mer informerade av en känsla av etisk plikt. I "The Simple Art of Murder" säger Raymond Chandler om en hårkokt huvudperson, "Han måste vara, att använda en ganska väderbiten fras, en man av ära - av instinkt, av oundviklighet, utan att tänka på det, och säkert utan säger det. Han måste vara den bästa mannen i sin värld och en tillräckligt bra man för alla världar ”(Chandler 18). Archer passar några av dessa kriterier men inte alla. Han är en bra man och obeveklig men bristade också medveten om sin benägenhet att bjuda in sig i farliga situationer.

Detalj från omslaget till en tidigare utgåva av The Moving Target. |

Västkusten Noir

Den vanligaste ordföranden i berättelsen är avund, vilket gör romanen till en lång meditation om risken att begära vad som är utom räckhåll. Fay vill fortfarande ses som viktigt och berömt, Taggert och Betty vill ha ett enkelt sätt att rikedom och säkerhet, och Miranda vill ha en svårfångad lycka som hon tror att andra har fått. Det tydligaste fallet med detta tema är Bert Graves och Archers tankar om honom vid romanens avslutning:

Det kan ha varit en tid då Graves inte bryr sig om pengar. Det kan finnas platser där han kunde ha stannat så. Santa Teresa är inte en av dem. Pengar är livsnerven i denna stad. Om du inte har det är du bara hälften vid liv. Det måste ha gett honom att arbeta för miljonärer och hantera sina pengar och inte ha något eget. Plötsligt såg han chansen att bli miljonär själv. (242)

Frestelsen att ta vad andra har blir för mycket för många av karaktärerna. Läsarna förväntar sig att avvikande karaktärer som Troy, Claude och Fay kommer att bli offer för deras avund, men någon som Graves, som representerar lagen, chockar publiken med sin glid i kriminalitet.

Det finns också flödet av vem som begår vilka brott och antalet förråd på alla sidor när alla kryper för att få vad de kan ut ur en kaotisk situation oavsett om det är pengar, hämnd eller ett skott på de livkaraktärer som de förtjänar. Samtidigt som dessa element tar tid och uppmärksamhet på att upptäcka, är romanens intrige mindre invecklad än vissa av Macdonalds andra romaner som The Chill och The Instant Enemy .

Slutgiltiga tankar

The Moving Target är framdrivande och intressant och introducerar läsarna för Lew Archer den kaliber av problem där han befinner sig. Macdonalds ansträngningar hjälpte verkligen till att höja honom till hans litterära förbjudare.

Chandler, Raymond. "The Simple Art of Murder." The Simple Art of Murder . Vintage Crime / Black Lizard, 1988.

Macdonald, Ross. Det rörliga målet . Vintage Crime / Black Lizard, 1998.

• Recension av The Underground Man av Ross Macdonald