Boköversikt

Bazaar of Bad Dreams är i stort sett hur det låter som. En basar är en marknad som säljer olika och diverse varor. Nåväl, det är vad boken är, förutom att dessa artiklar är mardrömmar, berättelser om terror, rädsla och vei. King säger lika mycket i sitt brev till den "ständiga läsaren", av vilken jag är en. Jag älskar de små anteckningarna till hans läsare, hans fans. Det visar att även efter all denna tid och alla pengar han har gjort är vi fortfarande viktiga för honom, även om han aldrig vet något av våra namn. Utan oss kan han fortfarande skriva berättelser, men de skulle inte delas. Och vad bra är en bra historia om du inte kan dela den med någon? Även om dessa berättelser tenderar att ha tänder ...

Boken består av 20 olika berättelser. Den kortaste är en gratisversdikt på bara fyra sidor, och den längsta är 58 sidor. Jag kommer att ge en kort överblick över varje berättelse och mina tankar, men först vill jag titta på samlingen som helhet.

King säger att några av dessa har skrivits för många år sedan och aldrig publicerats, medan andra är färskare. Efter att ha sagt det, såg jag några ihållande teman som dubbade upp igen i ett antal berättelser; kanske av en slump, och sedan igen, kanske inte. Den första är hundar. Nu vet vi alla att King skrev Cujo om en rabiat hund, men hundarna i dessa berättelser verkar vara genomsyrade av en nästan mänsklig liknande intelligens. Jag kan inte säga säkert, men jag känner att detta beror på hans egen hund, Molly (The Thing of Evil, eftersom han gillar att hänvisa till henne). Jag kunde ha fel, men jag tvivlar på det. En annan sak som jag märkte vid detta urval av varor, som han hänvisade till dem, är att huvudpersonerna tenderar att vara äldre. När King började skrev han om gymnasiebarn ( Carrie ) eller yngre vuxna. Ett stort antal av dessa berättelser involverar karaktärer som skulle vara hemma i ett pensionshem. Det gamla ordet säger, skriv det du vet, och även om jag vet att King inte är gömd på något vårdhem någonstans, är han 68 år gammal när jag skriver detta. Jag har lagt märke till att när hans åldrande har hans karaktärer också. Det är som hans historier och karaktärer växer med honom, åldras med honom.

Nu när jag har lockat mig lite, låt oss gå in på detta. Jag börjar från början.

Historierna

Mile 81

Den här historien är en av de längre, som löper på 44 sidor lång. I anteckningen före historien säger han att han fick idén när han var 19 år, men aldrig sprang med den förrän mycket senare. Mile 81 publicerades ursprungligen som en e-bok i september 2011.

Har du någonsin kört av en övergiven liten motorvägssträcka? En gammal vilopaus, eller förfallen bensinstation? Det är typ av vad den här historien handlar om; inspiration för det, ändå. Endast Stephen King kunde se något sådant och komma med historien som han gjorde. Jag ser något liknande, och jag tror, ​​läskig, skräckfilm-inställning, säker, men den här historien går inte i den riktning som du skulle tro.

Den här historien är klassisk King-skräck! Jag älskade det! Det var övertygande, karaktärerna var trovärdiga, och berättelsen sugade in dig. Korta historier är bra, om du kan ta tag i läsaren direkt, för det finns ingen tid att sakta dra dig in. Det måste dra dig i laplarna, och räcker dig rätt, och den här historien gör det.

Premium Harmony

Detta är en kortare, kommer bara 11 sidor. Premium Harmony publicerades ursprungligen i tidningen New Yorker i november 2009. Inställningen av Castle Rock är en välkänd för alla King-fans. Hans berättelser har vågat här gång på gång, och det ser ut som om staden inte var riktigt klar med honom, ännu inte.

Berättelsen är mörk, med en oroande svart humor som nästan är ett King-varumärke. Men det är också ledsen och lite hjärtsjuk. Du känner för karaktärerna, vilket är svårt att uppnå på bara 11 sidor. Det här är den första historien i samlingen som innehåller en hund med nästan mänsklig liknande intelligens. Den här gången är det en Jack Russell som heter Biznezz.

Batman Och Robin Har en Altercation

Nej, den här historien handlar inte om Batman och Robin, inte riktigt. Detta är en av de kortare berättelserna, bara 13 sidor den här gången. Men det packar mycket på de 13 sidorna. Batman och Robin Have an Altercation publicerades ursprungligen i Harper's Magazine (inte att förväxla med Harper's Bazaar, som skulle vara ganska ironiskt) i september 2012.

Berättelsen handlar om en medelålders man och hans Alzheimers drabbade far. Jag hatar den här sjukdomen, och det är fantastiskt att se King behandla den med sådan vänlighet och förståelse. Historien följer paret på deras vanliga resa ut för att äta, men tar en tur för det värsta. Interaktionen mellan far och son är det som driver historien, mer än något annat. Det är en mycket intensiv, karaktärsdriven historia, som är fantastisk med tanke på att den är så kort. Jag kom till slutet och ville ha mer.

Grafik för europeisk släpp av Bad Little Kid

Klitten

Dune är 13 sidor och en fantastisk historia! Detta var en av mina favoriter. Det publicerades ursprungligen hösten 2011-utgåvan av Granta (en brittisk litterär tidskrift).

Berättelsen handlar om en pensionerad Florida högsta domare och en liten, icke namngiven ö vid Gulf Coast, någonstans nära Sarasota. Som för övrigt är nära där King har ett eget hem. Berättelsen är otroligt övertygande och har all den fantasi och skräck du kan förvänta dig av Stephen King.

Bad Little Kid

Bad Little Kid släpptes ursprungligen i e-bokform i mars 2014, i Europa, på tyska och franska, och det är första gången det publiceras på engelska. Historien har redan valts för en längdfilm av Laurent Bouzereau, som tidigare har gjort en dokumentär om Stephen King-filmer. Ingen annan information om detta är tillgänglig, så inga nyheter om när eller om filmen kommer att göras. Kommer på 37 sidor, filmen måste utvidga lite på händelserna och berättelsen, för att fylla en hel filmfilm.

Bad Little Kid handlar om vad du kan förvänta dig att det skulle handla om, ett dåligt, litet barn, men det är mer än så. Det är en övernaturlig berättelse, eftersom bara King kan göra det. En man i dödsraden, som vägrade att säga ett enda ord tills kort innan han avrättades, beslutar äntligen att berätta sin berättelse till den allmänna försvararen som har stått vid honom och kämpat för honom. Tyvärr är vissa berättelser bättre lade osägna. Detta kan vara en av dem. Jag hoppas verkligen att de gör det till en film, och jag hoppas att de håller med i berättelsen. Jag tror att det skulle bli en fantastisk film.

En död

Eftersom det redan har förekommit lite död i några av de tidigare berättelserna, är titeln på denna intressant. Historien är en kort historia, som kommer in på 14 sidor, och när jag läste den här, svor jag att jag hade läst den tidigare. A Death publicerades först i tidningen New Yorker i mars 2015, och det kan ha varit där jag läste den.

Det är en berättelse i Gamla Västern och omfattar tidens misstankar, fördomar och övertygelser, men med en betydande vridning. Dina egna åsikter prövas, och saker är aldrig som de verkar. Denna berättelse är intressant, eftersom de inte alls är något övernaturligt. Inte ovanligt för King, men ändå intressant.

Benkyrkan

Det här är en av de kortaste berättelserna i hela boken, men rabatt inte på grund av det. Egentligen är det egentligen inte en historia, som man skulle tänka på en berättelse. Det är en gratisversdikt som berättar en historia. Bone Church publicerades ursprungligen i tidningen Playboy i november 2009.

Berättelsen är en berusad människas poetiska vandring, men hur mycket kan du lita på vad en berusad man säger? Det är svårt att säga. Historien är fantastisk, och vem vet, han kanske säger sanningen. Det lämnas åt lyssnaren / läsaren att bestämma.

Moral

Den här berättelsen är lite längre än en del och kommer på 28 sidor, och den är en snabbläsning, mest för att det är en fantastisk skrift. Detta är en av mina andra favoriter i boken. Moralen publicerades ursprungligen i tidningen Esquire i juli 2009 och inkluderades sedan som en bonushistoria tillsammans med novellen Blockade Billy våren 2010.

Vad handlar historien om? Titeln berättar alla. Det handlar om moral. Vad skulle du göra för pengar? Det är på samma sätt som en Stephen King-version av Indecent Proposal . Det är en mörk saga för att vara säker. Jag har sagt gång på gång att skräcken ofta har ett moraliskt inslag i den, och den här historien är själva definitionen av det.

Liv efter detta

En kort historia, för att vara säker. 12 sidor kort, för att vara exakt. Afterlife publicerades ursprungligen i nummer nummer 56 av Tin House Magazine i juni 2013. För fans av King kommer de att känna igen en viss stad som nämns. Hemingford, Nebraska är bekant, om du är ett fan av The Stand . Den här historien har dock ingenting att göra med det.

Efterlivet handlar om, ja, efterlivet. Vi har alla funderat över vad som ligger utöver denna värld, när vi väl tar vårt slutliga andetag och döds långa sömn tar över. Vissa tror på himmel och helvete, andra tror på reinkarnation, men ingen vet verkligen säkert. Denna berättelse föreslår och intressant idé. En som jag hoppas inte ligger i beredskap för oss i slutet.

Nozz-a-la webbplats

• Nozz-a-la

UR

UR är den längsta historien i samlingen, och på 58 sidor är den mer en novell än en novell. Den släpptes ursprungligen som en e-bok i början av 2009, för Amazon Kindle, exklusivt. Året efter släpptes en lydbokversion. Jag köpte ljudboken och älskade den. Det lästes av Holter Graham, som fick sin början med att agera i Maximum Overdrive, som baserades på King-historien, Trucks, och har berättat om andra King-verk.

Det här är en intressant historia. Även hur det kom till är intressant. King kontaktades för att skriva något för Kindle, och han vägrade inledningsvis, eftersom han inte är en som skulle skriva något på begäran för någon annan, men då kom en idé till honom, och vilka resultat är UR .

Berättelsen har anslutningar till Dark Tower, och alla King-fans kommer att ta upp det ganska snabbt. Vår huvudperson är en professor. Han är vad du skulle kalla "old school" och har en kärlek till böcker, men efter några händelser i hans liv bestämmer han sig för att prova modern teknik och beställer en Kindle. Under de första dagarna kom Kindles i en färg ... vit. Men när hans anländer är det ljusrosa. Vilka andra skillnader finns det? Läs historien och ta reda på själv. Ladda ner den på din Kindle ... vad kan gå fel?

Herman Wouk är fortfarande levande

Denna berättelse publicerades ursprungligen i tidningen The Atlantic i maj 2011. För er som undrar vem Herman Wouk är, är han författaren till The Cain Mutiny, bland andra berättelser. Och ja, han lever väldigt mycket och skriver fortfarande, även om han närmar sig sin 101-årsdag! Men den här historien handlar inte om honom.

Så vad handlar det om? Det handlar om öden för två grupper av människor som liv korsar varandra vid en punkt i deras liv. En grupp består av två kvinnor som inte har gått som de hade hoppats, och deras gaggle av barn, och den andra gruppen är ett par äldre poeter som njuter av en trevlig picknick vid vägen. Hur och varför deras liv korsar är något jag tycker bör läsas för sig själv. Historien är otroligt rörande och kraftfull.

Under vädret

Denna berättelse har dykt upp i två samlingar, för det första i pocket-versionen av Full Dark, No Stars, som publicerades 2010 och nu här. Här är också en historia om ett äldre par tillsammans med en hund. Fans av King's arbete kommer att märka omnämnandet av "Nozzy", som hänvisar till det fiktiva Nozz-a-la-läsket som dyker upp i flera King-verk, inklusive The Dark Tower- serien och Kingdom Hospital . De har till och med en webbplats, som är typ av läskig.

Brad och Ellen är ett äldre, gift par som har en härlig hund med namnet Lady. Brad vaknar från en mardröm, men är tyst för att inte väcka sin fru, som har varit under vädret, från sent. Jag kommer inte att ge bort mer av historien som det. Den här bugade mig. Det var störande, och det har fastnat hos mig. Jag kan inte riktigt säga varför. Vissa berättelser gör det bara. De kommer in i huvudet och hänger bara där ute, som en fluga i huvudet istället för att surras runt det. Det är mindre irriterande än så, men du får idén.

Blockade Billy

Detta är en av de andra novellerna i denna samling och kommer på 38 sidor. Blockade Billy publicerades ursprungligen på egen hand 2010, men versionen som visas här har blivit lite reviderad.

Berättelsen handlar om baseball. Stephen King är en lång tid fans av spelet, och det är ingen överraskning att han skulle skriva en historia om sporten. Han har skrivit andra verk om spelet, inklusive historien, The Girl Who Loved Tom Gordon, som egentligen inte handlade om baseball, men en flickas kärlek till hennes favoritspelare. Han skrev också nonfiction-boken, Trogen, med Stewart O'Nan om sitt favoritlag, The Red Sox, och säsongen 2004, där de vann World Series.

William "Blockade Billy" Blakely är en fiktiv karaktär som i berättelsen hade en kort aning med New Jersey Titans under säsongen 1957. Berättelsen är full av färgglada språk som var sant för de gamla baseballdagarna. Berättelsen har ett intressant koncept. Det är skrivet som om King berättas berättelsen av den länge pensionerade tredje bastränaren, och det är inte första gången King har varit en karaktär i sin egen berättelse. Det är en berättelse om ett basboll-lag som har en lycka till, i desperat behov av en catcher. Vem de får är en ung, mager bondegutt med namnet William Blakely. Först verkar han som om han kommer att bli ett annat offer för hårdheten i 50-talets baseboll, men bevisar något annat. Han är inte det han verkar vara ... på fler sätt än ett. Det är dock en bra historia, men jag måste erkänna att jag älskar baseball, så jag är lite partisk.

Mister Yummy

Udda namn på en titel, för att vara säker. Och det är en udda historia också. Det handlar om aids och att vara gay på 80-talet, men det är det inte. Det handlar om att bli gammal, men det är det inte. Jag vet att jag förvirrar dig, men historien är verkligen så kort, att jag inte vill ge bort för mycket. Detta är en ny berättelse eftersom det är första gången det publiceras. De flesta berättelserna hittills har dykt upp någon annanstans.

Berättelsen följer ett par vänner i ett äldrehem. Dave och Ollie är vänner, och Ollie har något han vill berätta för Dave. Ollie är gay och berättar om sin tid på 80-talet, redan i åldern från den tiden, och hur livet var för honom då. Resten, jag lämnar åt dig att läsa själv. Det är en bra, liten historia. Det är intressant, och på ett sätt bekant, men inte på ett dåligt sätt.

Tommy

Tommy är en 4-sidig friversdikt, så det är lite jag kan säga om det. Det är en del berättelse, del sorglig sång, del eulogy. När jag tittar på introduktionen som King skrev före den, i kombination med dikternas röst, och det kryptiska engagemanget "För DF", känner jag att King skrev detta om någon han kände, antagligen någon från hans yngre college dagar. Det är verkligen allt jag kan säga om det. Det är en sorglig historia, och den slet i mitt hjärta lite, mer när jag tror att han faktiskt skrev det om någon han kände. Jag kunde känna att den smärtan kom igenom.

The Little Green God of Agony Web Comic

• Little Green God of Agony - The Free Online eComic från StephenKing.com

The Little Green God of Agony

The Little Green God of Agony publicerades först i antologin, A Book of Horrors, 2011. Den är också tillgänglig som en webbskräckkomiker på stephenking.com. Jag kan föreställa mig att detta var ett katartiskt stycke för King att skriva. Efter hans olycka 1999, när han drabbades av en skåpbil, föreställer jag mig att smärtan och ångesten i fysioterapi var intensiv. Att bara komma tillbaka till en viss känsla av det normala, bara hantera smärtan för att komma igenom dagen, måste ha varit otroligt. Det är vad den här historien handlar om, smärta och kval.

När vi har haft smärta har vi alla önskat att vi bara kunde dra smärtan rakt ut ur oss och gå vidare. Tyvärr för de flesta av oss kräver det mycket arbete att återhämta sig från en fruktansvärd skada och innebär mycket smärta. Ibland känns den smärtan helt oskyldig. King tog den idén och sprang med den på ett sätt som bara han kan göra. Det verkar som om han hämtade sig från sin egen erfarenhet och använde den som bränsle för den här historien. Berättelsen är klassisk kung, och jag älskade den.

Den bussen är en annan värld

That Bus Is Another World publicerades ursprungligen i augusti 2014-upplagan av tidningen Esquire . Det är en av de kortare berättelserna och är bara 8 sidor lång. Det är som när du tar en topp in i fönstren hos dina kolleger medan du väntar på ett ljus. Det är en kort glimt.

Jag älskade den här historien eftersom jag faktiskt har tänkt detta när jag tittade in på bilarna bredvid mig. Jag undrar över deras liv, vem de är, vad de gör och den typen av saker. Den här historien handlar naturligtvis om det på ett mycket Stephen King-sätt. Wilson, vår huvudperson, har åkt från Alabama till livliga New York City för affärer och givetvis fastnar i trafiken. Det låter inte som mycket av en historia, men bara King kunde göra att man fastnar i trafikljudet intressant.

obits

Obits är en annan ny berättelse som publiceras för första gången i denna samling. Framåt säger King att han var inspirerad av en gammal skräckfilm som heter I Bury The Living, som jag medger att jag inte har sett, men nu vill jag.

Mike Anderson har drömmar om att vara journalist, men efter många avslag diskuterar han om han någonsin kommer att nå sina drömmar. Han är så avskräckt att han faktiskt överväger att ansöka om ett jobb i reklam, vilket han kallar "anti-nyheter". Då ser han en berättelse om en kändis död, och som en lark skickar han in en snarkig dödsröda, och i sin tur landar ett jobb med en sleazy kändis online tidning (Tänk bara TMZ sämre). Men den här historien har en mörk, övernaturlig vridning, för det är väl Stephen King.

Drunken fyrverkerier

Titeln på denna berättelse är ganska självförklarande. Dricka och fyrverkerier blandas inte. Drunken Fireworks kom ut som en ljudbok 2015 och visas i denna samling för första gången på tryck. Inställningen är en bekant plats i King universum, Castle County, Maine, och en bekant King-karaktär, polischef Andrew Clutterbuck, gör ett uppträdande.

En tidigare fattig familj, en mamma och hennes son, har kommit in i några pengar genom flera lyckor och har börjat dricka sig själva genom så mycket av pengarna som de klarar av. Inte bra, för att vara säker. En sommar firar de fjärde juli med några tomtebloss och några brusande fyrverkerier, och av någon anledning gnister detta ett helt krig med de rika, utanför städerna över sjön. Det som följer är faktiskt lite roligt, på ett mörkt sätt. Det är en liknande känsla som berättelsen som berättelsen Gordy Lachance berättar för sina vänner i novellen, The Body, som fortsatte att göras till filmen Stand By Me . Berättelsen handlar om en tårta äta tävling som går hemskt fel. Dessa berättelser liknar stil, som om King kanaliserade Gordy för att skriva detta. Men naturligtvis är Gordy King och King är Gordy.

Sommartunder

Vilken Stephen King-samling skulle vara komplett utan en historia om världens slut? Han har djupt in i detta ämne flera gånger, inklusive inte-ens-nära-till-en-kort-berättelsen, The Stand . Den här historien skiljer sig från den. Berättelsen är bara 15 sidor, för en sak. För en annan är metoden för ruin för mänskligheten annorlunda och ännu mer kataklysmisk. Summer Thunder publicerades ursprungligen 2013, i Turn Down The Lights, som är en antologibok för att fira 25-årsjubileum för Cemetery Dance Magazine, som Stephen King har en nära relation med.

Kärnkrig har förstört allt, djur dör bort, människor har dött och vem vet hur många som är kvar eller hur länge de har. Vi hittar Peter Robinson och en hund som han heter Gandalf, i en stuga i skogen. Den enda andra personen som verkar vara någonstans runt är en äldre man som heter Timlin. Berättelsen är mycket kort och ger oss bara en inblick i denna postapokalyptiska värld av kärnfall. Det räcker för att skrämma mig mycket.

Stäng av lamporna Stäng av lamporna Köp nu