Främst till chefen för Kinas drömbyrå, ser Ma Daode, en skakad kommunistisk tjänsteman, denna möjlighet att berika sig medan han främjar president Xi JinPing s n s nebulous, auktoritära plan för att eliminera enskilda drömmar med en nationell. Efter att ha fördubblat sin själviskhet vill Ma Daode att planen ska lyckas eftersom den kommer att befria honom från hans egna besvärliga mardrömmar och oönskade erinra om hans våldsamma och skamliga upplevelser under kulturrevolutionen. Hans planer spåras dock av hans eget beteende när hans drömmar och flashbacks intrång i hans vakna liv, vilket gör att han verkar oberäknelig, och hans normala försök till tröst, hans samling av älskarinna, bara pressar honom närmare karriärens och psykologiska kanten bryta ner. När hans plan möter motstånd blir Ma Daode desperat och söker en mytisk Old Lady Dream Br Br s buljong. Denna buljong är det ämne som sväljs av själar före reinkarnation så att de glömmer sina tidigare liv. Ma Daode hoppas att detta ämne kommer att orsaka massa amnesi, förbereda sig själv och hela landet att bli tomma skiffer, redo att acceptera den framtid som regeringen kommer att lägga ut för dem.

Utlämnande: Jag fick en kopia av China Dream från nr-strängar från Counterpoint Press.

Ai Weiwei's Cover art av Ma Jian's China Dream. |

Ring larmet

Romanen är Ma Jians satire från Kina från 2000-talet och den obsessiva kontrollen som dess regering önskar över folket. Boken är tillägnad George Orwell och drar på honom för inspiration som en källa till kritik av maktmakta. China Dream har inslag av science-fiction, de övernaturliga och groteske elementen i traditionen Franz Kafka, Flannery O'Connor, Ray Bradbury, Aldous Huxley och Philip K. Dick. På detta sätt anpassar romanen sig till en skarp kritik som riktas mot den autoritära regeringen. Precis som de andra författarnas verk, låter Ma Jians komplott absurd: nationellt tvingad sinnekontroll (3). Målet är målet för alla tyranner: eliminera oberoende tankar. Det bör ses som helt löjligt när Ma Daode förklarar, ”varje individ, oavsett rang, måste överlämna sina drömmar och mardrömmar till mig för undersökning och godkännande. Om de inte följer, kommer varje dröm de någonsin har haft, och varje dröm de någonsin kommer att ha, att betraktas som en olaglig dröm ”(32). Problemet är att ingen skrattar; det ologiska diktatet behandlas med största allvar. I ljuset av aktuella händelser måste också läsarna strida mot den galna begäran i hans kontrollnivå över medborgarskapet.

Toppens höjdpunkt kommer på ett avstånd där Ma Daode försöker övertyga människor att lämna sina hem så att byn kan bulldoseras för förbättringar som görs för större nytta. De motståndande invånarna, knappast anarkistiska brandbränder, tilltalar deras långa historia och framgång och ifrågasätter hur de kan berikas när deras försörjning och historia kommer att rivas (59). De avvisar den erbjudna ersättningen eftersom det inte finns någon fördel att bryta upp deras verkliga tillväxt och framgång för ett disigt löfte om en dröm om framgång. De ser att endast korrupta mobbare som Ma Daode kommer att tjäna på denna förstörelse. Situationen tänker på For the Good of The Cause och andra kritiska romaner från Sovjettiden.

Scenen spelar också in i romanens tema om hur våldsam utrotning av förflutna bara leder till ihåliga, ouppfyllande framtider. Ma Daode är ett exempel på detta med sin person eftersom han har finer av framgång men är ett psykologiskt vrak som ägnar sig alltför svårigheter att känna sig levande. Han vill inte förstå att han också är ett offer för det förtryckande system som han representerar och möjliggör. Hans traumatiska minnen visar tydligt hur kommunistrevolutionen och Stora språng framåt förstörde själva folket och kulturen som de bekände sig rädda. När hans minnen och mardrömmar inträder mer i hans liv, antar Ma Daode mantraet om "du är inte jag. Gå bort. Du är inte jag. Gå bort ”(109). Han försöker kanske oavsiktligt radera sitt förflutna, men att göra det skulle inte lämna något annat än en olycklig mans skal.

Ma Jiang i Hong Kong, 2018. |

Vilka drömmar kan komma

Ma Daode är också en svaghet i romanen. Det är svårt att sympatisera med honom när han är så villigt ett verktyg för autoritärism. Till skillnad från Guy Montag respektive Bob Arctor från Fahrenheit 451 och A Scanner Darkly, har han ingen förändring i sin karaktär som får honom att utmana de rådande omständigheterna, även när det börjar krossa honom och kasta honom som det gör med alla engångsdelar i förtryckets maskiner. Till skillnad från Josef K. i Kafkas The Trial and Clarence i Camara Laye's The Radiance of the King, är han inte bara offer för en enorm, okunnig byråkrati med motstridiga lagar som dömer honom från början. Ma Daode är en patetisk och grotesk figur men inte en tragisk för han lär sig ingenting och gör inga försök att förändras. Hans karaktär görs mer omöjlig med hans själviska överskott och hyckleri. Som en karaktär pekar på honom, "Du tänker ingenting på att ta bort andra människors drömmar och minnen [...] Men när det gäller att radera dina egna, tvekar du" (127). I många avseenden ger Ma Jian inte läsarna en karaktär de kan jubla för.

På metanivå blir boken själv ett protesterande protokoll mot den ansträngande kommunistiska regeringen. I sitt efterord, säger Ma Jian, "Kinas tyranner har aldrig begränsat sig till att kontrollera människors liv: de har alltid försökt att gå in i människors hjärnor och omforma dem från insidan" (177). Han berättar också att i trettio år, hans böcker och hans namn censureras av den kinesiska staten, och han kan för närvarande inte återvända till sitt hem (178). I stället för att bli en pessimist fortsätter han dock att skriva och arbeta för att vara en del av de krafter som kommer att överleva den nuvarande despotismen. omslagskonst är ett verk av den kinesiska konstnären Ai Weiwei, som på liknande sätt har fått sitt verk och hans person censureras och misshandlades av kinesiska myndigheter.

Vakna upp

Inte utan betydande brister som fiktion, Kina Dream bor i ett litterärt utrymme som är en del satire, en del protest och en del varning. Läsare av dystopier och alla som letar efter ett annat verk i George Orwells anda kommer att vilja prova denna korta roman.

Ma, Jian. Kina dröm . Översatt av Flora Drew. Counterpoint Press, 2018.

• Kinesiska sociala kreditpoäng: Utopisk Big Data Bliss eller svart spegel på steroider?
    År 2020 kommer det kinesiska poängsystemet att fungera fullt ut och ha sökbara poster och en social kreditpoäng för att betygsätta tillförlitligheten för var och en av dess 1, 4 miljarder medborgare. Vi granskar vad det kinesiska systemet för sociala kreditpoäng är, ho
  • Kafka, Camus och Colonial Justice
    Fråga kolonimakterna eftersom Seth Tomko undersöker hur Kafka och Camus behandlar rättssystem i sina berättelser.

© 2019 Seth Tomko