Bild av fenomenet med bollnedslag. |

Chen s fjortonde födelsedag stöds av en allvarlig storm där hans föräldrar sönderdelas av en manifestation av bollnedslag. Traumatiserad och föräldralös är Chen också beslutad att lära sig allt han kan om bollnedslag i hopp om att han kan förstå, förutse och kontrollera den naturkraften som förblir mystisk och till stor del outforskad. Under sina studier och teoretiska modellering träffar han Lin Yun, en kinesisk armé major som är fascinerad av experimentella och okonventionella vapen. Hon uppmuntrar och säkerställer hjälp för Chen och hoppas att hans forskning om kulblixten leder till en ny typ av vapen. De arbetar tillsammans och gör stora framsteg inom vetenskapen, särskilt efter att ha besökt en sovjetisk anläggning med kalla krigstiden som också undersökt kulblixten och dess potential som vapen. Chen fruktar att hans liv kommer att vara meningslöst, men medan han tittar på en fyr har han en inblick som förändrar hans tänkande om naturen på bollnedslag. Han och Lin Yun rekryterar hjälp av den renegade fysikern Ding Yi, och tillsammans upptäcker de makroatomerpartiklar. Chen blir dock desillusionerad av de andras mål och attityder och lämnar projektet. När Kina går i krig, är han olycklig med att upptäcka hur hans forskning har hjälpt till att utveckla bollnedslagsvapen, vilket resulterat i förstörelse och kaos som han ville bekämpa trodde hans större kunskap och vetenskapliga upptäckt. När en katastrofisk olycka brottar Kina, får Chen veta att katastrofen föll ut av Lin Yun som försökte använda ett experimentellt ultimat vapen som delvis baserades på hans forskning. I eftertid bevittnar Chen den internationella förändringen i prioriteringar och värderingar eftersom han också övergår till ett liv mer om att vara i nuet snarare än att ha sitt liv dominerat av tidigare trauma eller framtida förväntningar.

Diagram över Schrödingers katttankeexperiment. |

Vitval

Tematiskt är detta en roman av besatthet. Den här idén är närvarande även före uppkomsten av bollnedslaget, eftersom Chen s pappa håller ett födelsedagstal om att ägna en själv helhjärtat till ett enda problem (10-11). Många av karaktärerna motiveras också av fixering om ett visst ämne: Chen och Zhang Bin med kulblixten, Lin Yun med vapen och Ding Yi med teoretisk fysik. Läsarna borde läggas in till bokens tragiska underström eftersom alla dessa karaktärer har upplevt betydande förluster, och särskilt när de besöker Ryssland, hörde från Alexander Gemow om sovjetisk forskning om kulblixten och den personliga och professionella vägtull som den tog på alla inblandade (116-26). Dessa karaktärer kan läggas till pantheonet av litterära karaktärer som ångras med sina egna besattheter. Kapten Ahab förstör sig själv, sitt skepp och hans besättning i hans monomaniska önskan om hämnd mot en val som inte kan förstå eller uppskatta Akabs besatthet. Victor Frankenstein är obeveklig i sitt försök att vända döden, bara för att förstöras av den reanimerade skapelsen som han övergav. Chen är medveten om faran i sin situation. Han protesterar mot de militära tillämpningarna av sin forskning, men när han ser de resurser de kan erbjuda honom, kommenterar han: "Jag hade upptäckt hur svaga moraliska begränsningar verkade när du längtar efter något" (103). Hans besatthet kan manipuleras i andras tjänst för ändamål som han kanske inte vill ha. Chens oro växer bara med tiden, förstärks när Ding Yi förklarar för honom att när det gäller fysiska lagar är människoliv obetydligt (222). Ding Yis perspektiv är amorellt, fixerat för att främja kunskap och förståelse utan att ta hänsyn till de personliga, etiska eller sociala effekterna av dessa upptäckter. När Chen försöker använda sin forskning och sitt vetenskapliga sinne för projekt som inte kan vapenas, berättar en annan forskare att han är naiv och "skalpellen kan också döda" (258). Chen måste förena att allt hans arbete kan vara antingen nyttigt eller förstörande för människors liv, beroende på hur hans forskning genomförs. Han påminns om detta av en amerikansk forskare, Dr. Ross, som säger till honom, ”Svärd kan göras till plogdelar [...] Men vissa plogdelar kan kastas tillbaka till svärd. Vapenforskare som oss måste ibland acceptera skylden och förlusten för detta under genomförandet av våra uppgifter ”(273). Att acceptera denna situation blir en punkt för Chen. Han kunde förbereda sig för möjligheten att skada sitt eget liv och välbefinnande med sin besatthet, men att vara ansvarig för att skada andra stör honom djupt.

Geek Bar Tor författarevenemang - Cixin Liu |

Du har blivit Thunderstruck

Romanen är ett arbete med hård science-fiction, på något sätt som påminner om Golden Age science-fiction-författare som Arthur C. Clarke. Huvudpersonerna är forskare och ingenjörer som försöker lösa problem och främja mänsklig förståelse av den naturliga världen. Fokus på vetenskapliga principer och teorier kan visa sig problematiskt för läsare som inte känner till meteorologi, avancerad matematik, elektroteknik, Schrödingers katt eller kvantefysik. Detta för att säga ingenting om förklaringarna till de vetenskapliga upptäckterna som gjorts under romanens gång, till exempel makroatomer. Vetenskapen till detaljer och noggrannhet med vetenskap gäller inte alltid för att utveckla karaktär. Det finns många tillfällen där karaktärer inte pratar på samma sätt som någon skulle förvänta sig att en människa skulle prata, eller de kan vara monolog långt. Detta verkar inte vara en funktion av personlighet, eftersom inte alla karaktärer är intensiva introverta eller saknar sociala färdigheter. För betydande sträckor verkar skriften torr, och handlingen kan komma överens som berättande platt eftersom Chen berättas om dem efter faktum snarare än att vara närvarande för dem.

Kvant sannolikhet

Cixin Liu's Ball Lightning är en solid bit hård science-fiction, och det borde vara intressant för fans av formen. I efterordet skriver författaren kort om hur han tänker om romanen i samband med kinesiska och västerländska science-fiction-traditioner.

Liu, Cixin. Ball Lightning . Översatt av Joel Martinsen, Tor, 2018.

• Bollnedslagning - Wikipedia
  • Recension av Black Science: How to Fall Forever