"Röd hungersnöd: Stalins krig mot Ukraina" |

Genom hela Anne Applebaum s verk, Red hungersnöd: Stalin s krig mot Ukraina, författaren, en Pulitzer-prisbelönad journalist och professor i ekonomi, stärker den vetenskapliga debatten över hunger 1932 i Ukraina genom en regional analys av Sovjetunionen är tidigare brödkorg. Med hjälp av historikerna Lynne Viola och Sheila Fitzpatrick s tidigare argument som grund för sin forskning, hävdar Applebaum att bönderesistensen mot kollektivisering var särskilt bitter och stark i Ukraina jämfört med andra orter i Sovjetunionen, och illustrerar den starka kopplingen som fanns mellan bonderesistens och nationalism under de tidiga åren av bolsjevikrevolutionen. Denna anknytning, hävdar hon, fortsatte att utvecklas utan dröjsmål under 1920-talet och därefter, eftersom bönder i hela landet vidtog extrema åtgärder för att undergrava Stalin och hans kadrer genom att använda hotet om våld (mord, mordbrand, mord etc.) för att bevara sin kultur i kocken efter kollektivisering.

Anne Applebaums bok

Röd hungersnöd: Stalins krig mot Ukraina Röd hungersnöd: Stalins krig mot Ukraina Köp nu

Applebaums huvudpunkter

I likhet med Viola och Sheila Fitzpatricks tidigare återgivningar av Ukrainas hungersnöd betonar Applebaums arbete den ”universella” upprorens natur i Ukraina och gör liten åtskillnad mellan motståndsstrategierna för oräkneliga byar, städer och fördrivna områden när hon hävdar att motstånd tjänat som en "organiserad reaktion på en mycket hatad politik." Som ett resultat av detta starka motstånd hävdar Applebaum att sovjetregimen försökte befria sig från detta sociala och politiska problem en gång för alla genom att använda ett katastrofalt hungersnöd för att döda mer än tre miljoner ukrainare. Såsom Applebaums arbete hävdar var således den höga dödsfallsnivån i Ukraina inte resultatet av dålig politik eller en dålig skörd, som historikern Mark Tauger har hävdat tidigare år, utan resultatet av en avsiktlig statlig politik som inleddes för att förstöra otaliga lever.

"Steg för steg, med hjälp av byråkratiska språk och tråkig juridisk terminologi, lanserade det sovjetiska ledarskapet, med hjälp av deras cowed ukrainska motsvarigheter, en hungersnöd inom hungersnödet, en katastrof specifikt riktad mot Ukraina och ukrainare."

- Anne Applebaum (Red hungersnöd, s. 190)

Recension

Applebaums arbete är både välskrivet och övertygande med dess övergripande innehåll och baseras på en handfull vetenskapliga artiklar, monografier och arkivdokument från sovjettiden som ger en väsentlig trovärdighet för hennes huvudargument. Dessutom lägger Applebaums naturliga förmåga att skriva ur journalistens perspektiv ett unikt element till flödet av detta verk, i och med att det ibland läser mer som en roman, än ett långt och ordentligt stycke vetenskapligt arbete. Detta gör att hennes arbete är både trevligt och absorberande, eftersom hennes unika skrivstil tar tag i läsarnas uppmärksamhet från början till slut. Dessutom gör Applebaum ett bra jobb med att införliva en hel del bakgrundsinformation i sin bok, vilket ger läsare som inte är bekanta med denna speciella historia en god förståelse av materialet innan de dyker in i hennes huvudargument.

En tydlig fråga med Applebaums arbete ligger dock med dess tydliga förspänning under hela textens varaktighet. Även om frågor som folkmord ofta är tydliga, förväntas vetenskapliga böcker fortfarande behålla en nivå av objektivitet i sina konton och låta fakta tala för sig själva. Det är också viktigt att notera att Applebaums arbete inte är banbrytande i den meningen att mycket har skrivits om hungersnödet som ett folkmord. På 1980-talet analyserade Robert Conquests, Harvest of Sorrow, först hungersnödet ur denna typ av perspektiv; en tolkning som senare inspirerade till otaliga utredningar om den mänskliga hungersnöd. Inga av dessa frågor är emellertid viktiga, eftersom Applebaums arbete fortfarande är mycket relevant och läsbart med tanke på att folkmord aldrig bör glömmas av hela världen.

Sammantaget ger jag Applebaums arbete 5/5 stjärnor och rekommenderar det starkt till alla som är intresserade av den tidiga sovjetiska historien, liksom de brott som begåtts av Stalin och hans regim. Innehållet i detta arbete är inte för svagt i hjärtat, eftersom de beskriver några av de mest brutala brott mot mänskligheten som världen någonsin har bevittnat. Ändå fungerar insikten som ges genom muntliga vittnesmål och ögonvittensrapporter som avgörande påminnelser om vad som kan hända när samhället väljer att glömma det förflutna och låta historien upprepa sig.

Definitivt kolla in det om du får möjligheten, eftersom du inte blir besviken!

Anne Applebaum |

Om författaren

Anne Applebaum är för närvarande en spaltist för The Washington Post och arbetar som "professor i praktik" vid London School of Economics. Applebaum bidrar också till New York Review of Books.

Applebaums tidigare böcker inkluderar Iron Curtain och Gulag som vann Cundill Prize respektive Pulitzer Prize for Nonfiction. Hennes böcker var också finalister i National Book Award, liksom tre andra stora priser för icke-fiktion. För närvarande är Applebaum bosatt i Polen med sin make, Radek Sikorski, en polsk politiker i fd Sovjetrepubliken och deras två barn.

Opinionsundersökning

Planerar du att läsa den här boken inom en snar framtid?

Applebaum, Anne. Röd hungersnöd: Stalins krig mot Ukraina. New York, New York: Doubleday, 2017.