Revolutionära Ryssland, 1801-1991: A History. |

Genom historikern Orlando Figes bok, Revolutionary Ryssland, 1891-1991: A History, ger författaren en tolkning av den ryska revolutionen som belyser händelsens livslängd. Medan de flesta historiker erkänner revolutionen som en händelse som varade i några år, räknar Figes denna bedömning och förkunnar att revolutionen inträffade under ett helt sekel snarare än några enkla år. Som Figes hävdar började revolutionen inte 1917 och slutade inte heller 1924 med Vladimir Lenins död, som de flesta historiker föreslår. Snarare hävdar han att radikala förändringar började ske redan 1891 under den stora ryska hungern. Långt svepande, revolutionära förändringar på det sociala, ekonomiska och politiska området fortsatte att inträffa i hela Ryssland från och med denna tidpunkt, hävdar han, och varade nästan hundra år innan de slutligen avled med Sovjetunionens kollaps 1991.

Figes tolkning strider direkt mot de flesta berättelser om revolutionen som främst fokuserar på tidiga 1920-talet och Lenins ledarskap som slutpunkt för den revolutionära perioden. Dessutom utvidgar hans bok både storleken och omfattningen av de revolutionära åren till att omfatta händelser och individer (som Stalin, Khrusjtsjov och Gorbatsjov) som en gång betraktades som överträdare till den revolutionära eran. I den meningen fungerar Figes -kontot till stor del som en utvidgning av forskningen som först inleddes av historikerna Sheila Fitzpatrick, Adam Ulam och Richard Pipes, som var och en försökte spåra ursprung och utvidgning av revolutionen utanför räckvidden 1917-1924 .

Modern Ryssland

{ "Lat": 59.989155, "lng": 75.409851, "zoom": 2, "mapType": "HYBRID", "markörer": [], "moduleId": "46043595"}

Figes konto ger en förstklassig tolkning av den ryska revolutionen. Hans stadiga hängivenhet till primära dokument och arkivmaterial, i kombination med hans imponerande fokus på sekundärlitteratur, ger en redogörelse för revolutionen som är oöverträffad i det akademiska samfundet.

Denna bok passar också fint med Figes andra verk, A People's Tragedy, eftersom båda diskuterar revolutionens övergripande orsaker och effekter på ett dramatiskt och djupgående sätt. Ett tydligt fall av denna bok ligger dock i dess brist på tillräcklig detalj. Figes försök att beskriva nästan 100 års revolution på mindre än 300 sidor gör att delar av detta arbete känns oavslutat eller för kort. Detta är inte nödvändigtvis en dålig sak, men mer uppmärksamhet på detaljer skulle säkert ha gynnat den här boken.

Sammantaget ger jag Figes 'bok 5/5 stjärnor och rekommenderar den starkt till alla som är intresserade av den tidiga sovjetiska och imperialistiska ryska historien. Som doktorand som specialiserade sig på rysk och ukrainsk historia, tyckte jag att det här arbetet var mycket informativt och lättläst. Som sådan är det en bok som kan uppskattas lika av både forskare och icke-akademiker. Definitivt kolla in det om du får möjligheten. Du kommer inte bli besviken.

Frågor för att underlätta gruppdiskussion:

1.) Tyckte du att författarens avhandling och huvudargument är övertygande och väl argumenterade? Varför eller varför inte?

2.) Vad var några av styrkorna och svagheterna i detta arbete? Finns det några områden i boken som kunde ha förbättrats av författaren? Varför eller varför inte?

3.) Var figurernas arbete organiserat på ett logiskt och övertygande sätt?

4.) Vilken typ av primära och sekundära källmaterial litar författaren på? Hjälper eller hindrar det hans övergripande argument? Varför eller varför inte?

5.) Var du förvånad över något av de fakta och siffror som presenterades av Figes?

6.) Vem var Figes avsedda publik för det här stycket? Kan både forskare och icke-akademiker uppskatta innehållet i detta arbete? Varför eller varför inte?

7.) Håller du med om att den ryska revolutionen bör förstås som en händelse som sträckte sig över nästan hundra år?

8.) På vilka sätt utmanade Figes moderna stipendier med detta arbete? Erbjuder hans bok ett unikt perspektiv på aktuella historiografiska verk? Erbjuder denna bok några nya tillägg till nuvarande stipendium som är djupa?

9.) Skulle du vara villig att rekommendera den här boken till en vän eller familjemedlem? Varför eller varför inte?

Håller du med om att den ryska revolutionen var en händelse som varade i nästan 100 år, som Figes förklarar?

Förslag för vidare läsning:

Figes, Orlando. A People s tragedy: A History of the Russian Revolution (New York: Penguin, 1996).

Fitzpatrick, Sheila. Den ryska revolutionen. New York: Oxford University Press, 2008.

Lieven, Dominic. Slutet på det tsaristiska Ryssland: mars till första världskriget och revolutionerna. New York: Viking, 2015.

Rör, Richard. Ryssland under bolsjevikregimen. New York: AA Knopf, 1993.

Rör, Richard. Den ryska revolutionen. New York: Vintage Books, 1991.

Radzinsky, Edvard. The Last Tsar: The Life and Death of Nicholas II. New York: Anchor Books, 1993.

Smith, Douglas. Tidigare människor: de sista dagarna av den ryska aristokratin. New York: Farrar, Straus och Giroux, 2012.

Ulam, Adam B. Bolsjevikerna: Den intellektuella, personliga och politiska historien om kommunismens triumf i Ryssland. New York: Collier Books, 1965.

Om författaren

Orlando Figes är en brittisk historiker som anses vara en expert inom rysk historia. Han är för närvarande professor i historia vid Birkbeck College (University of London) och fick sin doktorsexamen från Trinity College i Cambridge 1984. Under de senaste två decennierna har Figes publicerat åtta prisbelönta böcker. Hans arbete, A People's Tragedy, fick siffror med flera utmärkelser, inklusive: "Wolfson History Prize", "WH Smith Literary Award", "NCR Book Award", "Longman / History Today Book Prize", samt "Los Angeles Times bokpris." Times Literary Supplement har också listat A People's Tragedy som "en av de hundra mest inflytelserika böckerna sedan kriget."

Figes, Orlando. Revolutionära Ryssland, 1891-1991: A History. New York: Metropolitan Books, 2014.