Savage Kontinent: Europa i efterdyningarna av andra världskriget. |

Savage Kontinent: Europa i efterdyningarna av andra världskriget

Under hela Keith Lowes bok Savage Continent: Europe in the Aftermath of World War II undersöker författaren effekterna av andra världskriget och dess enorma inverkan på det europeiska samhället under åren efter att fientligheterna upphörde. Medan många historiker i detta ämne ofta framställer efterkrigstiden "som en tid då Europa stod upp som en Phoenix från förstörelsens aska", argumenterar Lowe mot denna "bestämt rosiga syn på efterkrigstidens historia" (Lowe, xiv). Varför är detta fallet? Som han hävdar avslutade inte upphörandet av fientligheterna mellan de allierade och axelmakterna konflikten i Europa i maj 1945. Lowe påpekar snarare att Tysklands kapitulation "bara slutade en aspekt av striderna" medan " relaterade konflikter om ras, nationalitet och politik fortsatte i veckor, månader och ibland år därefter ”på hela den europeiska kontinenten (Lowe, 367).

Savage Kontinent: Europa i efterdyningarna av andra världskriget Savage Kontinent: Europa i efterdyningarna av andra världskriget Köp nu

Lowes huvudpunkter

Med den nazistiska regimens kollaps (och den stora förstörelsen som detta nederlag medförde när det gäller politisk, civil och ekonomisk stabilitet) påpekar Lowe att kriget skapade en kollaps i moral, lag och social ordning över hela Europa. Detta skapade i sin tur en miljö som främjar våld och kaos inom Europa under efterkrigstiden. I likhet med de "mörka tidsåldrarna" efter det romerska imperiets kollaps hävdar argumenterar Lowe att efterkrigstiden var en tid av brott, inbördeskrig, etnisk rening, folkmord, mord och civil oro. Dessutom påpekade han att efterkrigstidens år också gav upphov till en enastående känsla av politisk och ekonomisk instabilitet, eftersom länder och samhällen försökte bygga om sin kultur och levnadssätt efter den stora förstörelsen och döden som följde av krigsåren. Med alla dessa problem påpekar Lowe att alla dagens europeiska ”hopp, ambitioner, fördomar och förargelser” bildades under dessa turbulenta år efter andra världskriget (Lowe, 376). Som han avslutar, "den som verkligen vill förstå Europa som det är idag måste först ha en förståelse för vad som hände här under denna avgörande formativa period" (Lowe, 376).

Lowes bok är mycket informativ, och hans argument är ganska övertygande. Lowes kapitel för kapitelanalys av efterkrigsåren är snyggt utformade, och hans uppdelning av boken i fyra separata avsnitt är till stor hjälp för att hålla de olika teman tydliga. Detta är mycket viktigt eftersom hans bok täcker en hel del information på relativt korta sidor. Utöver dessa positiva punkter ger Lowes stora förlust av primära källmaterial också hans argument en större känsla av giltighet och legitimitet. Bilderna som ingår i hans bok är också mycket intressanta, eftersom de hjälper till att illustrera våldet och kaoset som följde under efterkrigstiden. Ytterligare foton skulle emellertid ha varit ett välkommet tillskott till den här boken, eftersom det bara finns två avsnitt för denna aspekt.

Sammantaget ger jag denna bok 5/5 stjärnor och rekommenderar den starkt till både forskare och allmänna läsare. Den som är intresserad av Europas efterkrigshistoria kommer att finna att det är en utmärkt och väl undersökt bok som är engagerande från början till slut.