Talk at the Brink: Övervägande och beslut under den kubanska missilkrisen. |

Under hela David Gibsons arbete, Talk at the Brink: Deliberation and Decision Under the Cuban Missile Crisis, författaren ger en detaljerad analys av överläggningar och beslut som underströk den kubanska missilkrisen. Gibson hävdar att beslutsprocessen (från amerikansk sida) ofta har plågas av obeslutsamhet, irrationalitet och osäkerhet. Följaktligen erbjuder Gibsons arbete en direkt utmaning till traditionella historiografiska tolkningar som betonar Kennedy och den amerikanska militärens oöverträffade beslut under krisen, och visar att amerikanska ledare ofta ignorerade (eller bortsett från) de bästa diplomatiska alternativen som finns tillgängliga sedan dess deras beslut och val formades ofta av yttre faktorer.

Gibsons huvudpunkter

Genom en aldrig tidigare skådad sociologisk analys av Kennedy s hemliga möten hävdar Gibson att presidenten för ofta blev distraherad och påverkad av hans rådgivare som använde rädsla-taktik och överdrivna påståenden i ett försök att svänga Kennedy s handlingar mot sovjet Union. Även om Kennedy i slutändan vann ut i debatterna med sin högre personal hävdar Gibson att den kubanska missilkrisen kunde ha avslutats långt tidigare om amerikanska ledare hade ingått mer direkta förhandlingar med Khrusjtsjov; arbetar med sovjeterna snarare än att överväga potentiella militära lösningar på problem som krävde ett politiskt och diplomatiskt svar.

Prata vid bränningen: överläggning och beslut under den kubanska missilkrisen Talk at the Brink: Övervägelse och beslut under den kubanska missilkrisen Köp nu

Slutsats

Gibson s verk innehåller många primära källmaterial som inkluderar: ljudinspelningar från ExComm-möten (källor som tidigare inte var tillgängliga för forskare), politiska memoarer från Robert McNamara, diplomatiska rapporter och utskrifter, liksom protokoll från presidentmöten mellan Kennedy och hans rådgivare. Slutresultatet är ett arbete som är både välforskat och vetenskapligt med dess övergripande innehåll. En tydlig styrka i detta arbete ligger i de sociologiska extrapolationer som författaren gör när det gäller ExComm-mötena och hur Gibson kan visa den tydliga påverkan som politiska personer hade på presidentens beslut (särskilt under denna tid av Amerikansk historia). Gibson s fokus förblir dock ofta alltför snävt under hela detta arbete, eftersom han ger en ojämn analys av överläggningarna och beslutsprocessen för Kennedy och hans personal (fokuserar bara på särskilda beslut som fattades, samtidigt som man ignorerar andra frågor som konfronterade presidenten och hans rådgivare). Detta begränsar i sin tur övertygelsen av hans övergripande argument till en viss grad.

Sammantaget ger jag detta arbete 5/5 stjärnor och rekommenderar det starkt till alla som är intresserade av ett sociologiskt perspektiv av den kubanska missilkrisen. Det här kontot är viktigt för både amatör- och professionella historiker att ta hänsyn till, eftersom det illustrerar den höga nivån av spänning och rädsla som genomsyrat det kalla kriget i början av 1960-talet, liksom de politiska ambitionerna för både civila och militära ledare som nästan resulterade i världen Krig tre. Definitivt kolla in det om du får en chans! Du har inte blivit besviken.

Frågor för att underlätta gruppdiskussion:

1.) Vad var Gibsons avhandling? Vilka är några av de huvudargument som författaren framför i det här arbetet? Är hans argument övertygande? Varför eller varför inte?

2.) Vilken typ av primärt källmaterial litar Gibson på i den här boken? Hjälper eller hindrar det hans övergripande argument?