"Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin" |

Under hela Timothy Snyder s s bok, Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin, ger författaren en detaljerad analys av livet i Östeuropa under Joseph Stalins och Adolf Hitlers regeringstid. Medan tusentals böcker har skrivits om skräck och grymheter som begåtts mot civilbefolkningen av båda regimerna, är Snyder s bok unik genom att den enbart fokuserar på östra européernas upplevelse och de mordiska handlingar som begås mot inte bara judar som bor i denna region, men individer med alla etniska bakgrunder och socioekonomiska ställningar. Genom att undersöka och fokusera på årtiondena kring andra världskriget på detta sätt kan Snyder på ett övertygande sätt argumentera för att Östeuropa (som han besläktar Bloodlands ) drabbades av våld och död i en skala som aldrig tidigare sett på hela kontinenten .

Tyska trupper in i Warszawa under andra världskriget |

Snyder huvudpunkter

Bloodlands är en berättelse om överlevnad och anpassning genom att den visar de stora längder som östeuropeierna gick för att hantera de politiska och sociala omständigheterna kring dem i början till mitten av 1900-talet. Från hungersnöd och folkmord som förvarats av den stalinistiska regimen på 1920- och 1930-talet genomgick Östeuropa ytterligare svårigheter medan andra världskriget banade en väg för det nazistiska ledarskapet för att genomföra ett stort antal dödsläger och mördningstävlingar över dess enorma landskap - praktiskt taget orubbligt. Medan tyskarna först uppfattades som ”befriare” för östeuropeierna - som i hög grad var missnöjda med decennier av sovjetiskt styre och grymhet - påpekade Snyder att detta känsla snart förändrades när Hitler och Einsatzgruppen började begå grymheter mot civila i ett liknande omfattning till skräcken som Stalin upplevde. Hitler, som Snyder visar, fortsatte bara den politik som inrättades av Stalin och den kommunistiska regimen när han dömde miljoner civila för att skjutas, gasas eller (i fall av individer som kallas ”friska” och behöriga) för att fängslade i arbetsläger .

Eftersom miljoner ytterligare civila omkom i Östeuropa under Hitler påpekade Snyder emellertid att lidandet inte slutade med kollapsen av det tredje riket och retterna från tyskarna tillbaka till deras hemmaplan. När Sovjetunionen påbörjade sin blodtörstiga jakt efter hämnd mot Nazi-Tyskland påpekar Snyder att ”blodlandet” återigen föll under den sovjetiska inflytandesfären när ryska trupper, fordon och stridsvagnar började sin långsamma marsch mot väster. Uppfattad som förrädare för moderlandet för att inte "effektivt" motstå det tyska angreppet, beskriver Snyder hur miljontals östeuropeier återigen befann sig i korsstolarna i Stalin och NKVD som började systematiskt utföra och gripa hela befolkningar som misstänks vara kollaboratörer till Nazisterna. Dessa mord och arresteringar fortsatte utan förmåga fram till 1953, med Stalins själv död.

Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin Köp nu

Sammantaget är Snyder's bok ett välkommet tillskott till de tusentals böcker som redan finns om sovjetiska och nazistiska regimer. Hans avhandling stöds och forskas väl och visar tydligt det enorma lidande som östeuropeerna tvingades bevittna under årtiondena kring andra världskriget. Detta är viktigt att tänka på, eftersom deras dödsfall och lidande för ofta förbises eller glömmas av vanliga konton. Följaktligen är denna bok inte bara ett vittnesbörd om deras enorma lidande, utan också en källa till rättvisa genom att den belyser Stalins och Hitlers brott i ännu större skala. Båda ledarna var galna, helvetet böjda på förintelsen och förstörelsen av oskyldiga liv - allt i syfte att stärka deras politiska maktpositioner och framtiden för deras ideologiska trosuppfattningar.

Jag ger denna bok en 5/5-stjärnig recension och rekommenderar den starkt till historiker (amatör och professionell), eller alla som är intresserade av en social och politisk historia i Östeuropa under mitten av 1900-talet. Denna bok är en kraftfull påminnelse om hur onda och vridna ett samhälle kan bli om försiktighetsåtgärder inte vidtas för att stimulera utvecklingen av totalitarism. Definitivt kolla in det!

Frågor för ytterligare diskussion:

1.) Tyckte du att argumentet som Snyder presenterade var välorganiserat och övertygande?

2.) Organiserar Snyder sina kapitel på ett logiskt sätt?

3.) Vilken typ av källmaterial innehåller Snyder i den här monografin? Är han mer upptagen av sekundära eller primära källor? Eller litar han på båda, lika? Hjälper eller hindrar det hans övergripande argument?

4.) Stämmer det att östeuropeiska människor ofta försummas i historien om andra världskriget? Om så är fallet, varför är detta fallet?

5.) Vilka är styrkorna och svagheterna i Snyder arbete? På vilka sätt kunde den här boken förbättras av författaren?

6.) Vem var den avsedda publiken för detta arbete? Kan det uppskattas lika av både forskare och allmänheten?