Kampen för byxorna: kön och skapandet av den brittiska arbetarklassen. |

Under hela Anna Clarks bok, The Struggle for the Breeches: Gender and the Making of the British Working Class, undersöker författaren hur kön spelade en viktig roll i utvecklingen av den brittiska arbetarklassen under den industriella revolutionens era. Clark undersöker effekterna av kön genom en analys av både hantverkare och textilarbetare från slutet av 1700-talet till mitten av 1800-talet. Med så många sociala förändringar som inträffade som ett resultat av industrialiseringen i både det brittiska samhället och Europa (vissa bra och vissa ganska dåliga) hävdar Clark att könsfrågorna blev mer framträdande eftersom traditionella föreställningar om manlighet och kvinnlighet för alltid förändrades under den industriella revolutionen.

Tycker du att Clarks avhandling är övertygande?

Clarks huvudpunkter

Enligt Clark inkluderade några av de viktigaste frågorna som det brittiska samhället står inför under denna tid: vilka var kvinnors korrekta roller i hushållet? Vad borde vara deras korrekta roll i samhället i stort? Slutligen, och kanske viktigast av allt, i vilken utsträckning ska kvinnor tillåtas arbeta och tjäna som ”försörjare” i deras familjer (Clark, s. 203)?

Som ett resultat av dessa frågor hävdar Clark att dessa nyfundna sociala och jämställdhetsfrågor skapade stora spänningar på familjernas sociala struktur och det brittiska samhället. Män, som kände sig alltmer hotade av denna inskränkning av traditionell manlig auktoritet och dominans, befann sig i strid med kvinnor som blev mer självständiga, mer flitiga i arbetskraften och mer resursfulla i deras dagliga liv. Eftersom kvinnor tillhandahöll ett mycket billigare sätt att arbeta, befann sig män också ha en högre grad av konkurrens eftersom fler och fler kvinnor fortsatte att gå in i arbetskraften som ett sätt att försörja sina familjer. När konflikten växte började fackföreningar och politiska grupper i allt högre grad arbeta för lösningar för att utesluta kvinnor och skapa separata sfärer mellan män och kvinnor. I sin tur tog principerna om "inhemskhet" (snarare än jämställdhet mellan könen) centrum när arbetarklassen fick politisk inkludering i det brittiska samhället (Clark, s. 268). Medan denna ”mjukade klasskonflikt på industriell nivå, hävdar Clark att den också ökade ojämlikheten mellan könen och ökade skillnaderna mellan män och kvinnor (Clark, s. 269-270).

Kampen för byxorna (studier om historia om samhälle och kultur) Kampen för byxorna (studier om historia om samhälle och kultur) Köp nu

Sammantaget gör Clark ett bra jobb med att spåra de sociala och ekonomiska förändringarna som inträffade med ankomsten av industrialiseringen i Storbritannien. Hennes analys av kön och dess övergripande inverkan på den brittiska arbetarklassen är både informativ och övertygande. Dessutom innebär hennes införlivande av specifika exempel och hennes användning av flera primära källor en hög grad av både trovärdighet och sanningsenhet till hennes övergripande argument. Den enda nackdelen med Clarks arbete är dock att hennes bok uppenbarligen inte är avsedd för en allmän publik eller nykomlingar till ämnet kön i 1800-talet England. Detta är inte nödvändigtvis en dålig sak, men en inkludering av mer bakgrundsinformation skulle säkert ha gynnat detta arbete. Clarks övergripande avhandling är relativt svår att förstå och tolka också. Medan hon är tydlig med sin övergripande beskrivning och analys, skulle en mer uppåtriktad och direkt inställning till hennes huvudargument ha lagt till mer tydlighet. Ingen av dessa frågor tar bort den övergripande betydelsen och värdet av Clarks bok, och det är uppenbart att hennes tolkning av den brittiska arbetarklassen kommer att fortsätta att vara relevant för modern historiografi under en god tid.

Sammantaget ger jag detta arbete 4/5 stjärnor och rekommenderar det starkt till alla som är intresserade av en social och könshistoria från 1800-talets Storbritannien. Definitivt kolla in det!