Den mexikanska revolutionen, volym I: Porfigurer, liberaler och bönder. |

I historikern Alan Knight s bok, den mexikanska revolutionen, utforskar författaren de tumultiga åren och decennierna kring den mexikanska revolutionen 1910. Genom en detaljerad analys av politiska figurer, rebellledare och händelser illustrerar Knight s verk den komplexa karaktären av revolutionen som han hävdar var ett direkt resultat av Mexikos etniska, kulturella och geografiska mångfald (Knight, 10). Som ett resultat av de starka uppdelningarna som fanns över den mexikanska staten föreslår Knight att revolutionen inte kan förstås som en enhetlig och sammanhängande rörelse mot Diaz-regimen. Snarare hävdar han att händelsen d visade kalejdoskopiska variationer på grund av dess lokala och provinsiella rötter (Knight, 2). Även om det mexikanska folket lyckades ta bort Diaz och hans styre från makten, påpekade Knight att den mexikanska revolutionen "inte lyckades producera antingen ett fördeelsparti eller en sammanhängande ideologi" när den utspelades på grund av lokala och regionala allianser (Knight, 2). Dessa allianser, hävdar han, tjänade alla till att undergräva de liberala ansträngningarna för reformer (ledd av Francisco Madero); därmed kasta landet in i ett tillstånd av konflikt och strid under åren efter 1910.

Den mexikanska revolutionen, bind 1: porfirians, liberaler och bönder Den mexikanska revolutionen, bind 1: Porfirians, liberaler och bönder köper nu

Knights arbete är både informativt och övertygande med dess resultat och ger en utmärkt översikt av de historiografiska trenderna kring den mexikanska revolutionen. Dessutom stöds hans argument och huvudpunkter väl och förlitar sig på en imponerande mängd primära källor som inkluderar: tidningar, brev, regeringsdokument, dagböcker, memoarer och förstahandsredovisningar. En viktig höjdpunkt i detta arbete ligger i Knights förmåga att beskriva revolutionens komplexa natur i ett berättelsedrivet format som är lättläst, samtidigt som det bibehåller ett starkt, vetenskapligt tilltal. Detta förstärks ytterligare av Ridders starka uppmärksamhet på detaljer; vilket gör denna bok tilltalande för både forskare och allmänna publikmedlemmar utan förkunskaper om mexikansk historia eller själva revolutionen. En tydlig brist i boken är emellertid Knights relativt korta diskussion och fokus på revolutionens första ögonblick. Detta är inte nödvändigtvis en dålig sak, men fler detaljer om hur revolutionen utvecklades skulle ha varit ett trevligt komplement till detta arbete.

Sammantaget ger jag detta verk 5/5 stjärnor och rekommenderar det starkt till alla som är intresserade av den mexikanska historien från det tjugonde århundradet. Knights bok är det slutgiltiga arbetet med den mexikanska revolutionen och bör inte förbises. Definitivt kolla in om du får möjligheten, eftersom det är en bra läsning.

Frågor för att underlätta gruppdiskussion:

1.) Hur framgångsrik var den mexikanska revolutionen med avseende på dess övergripande omvandling av samhället?

2.) Är det rimligt att dra slutsatsen att Mexiko upplevde större fred och stabilitet under Diaz än vad politiska ledare kunde etablera under åren efter revolutionen? Med andra ord, producerade revolutionen bättre eller sämre förhållanden (socialt, politiskt och ekonomiskt) för den mexikanska befolkningen jämfört med åren under Diaz?

3.) Vilken roll spelade USA under de revolutionära åren?

4.) Kan USA ha haft en positiv inverkan på det mexikanska samhället genom en mer direkt och interventionistisk roll under åren efter 1910?

5.) Höll du med Knights huvudargument (er)? Varför eller varför inte?