Viskarna: Privatliv i Stalins Ryssland. |

Under hela denna återgivning av de stalinistiska åren undersöker historikern Orlando Figes 'bok, The Whisperer's: Private Life in Stalins Ryssland, både effekterna och återverkningarna av Stalins stora renheter på 1930-talet på det sovjetiska samhället. I stället för att fokusera sin uppmärksamhet på elitfigurer (som politiker, de rika och mäktiga) som drabbades under de repressiva atmosfärerna av reningarna, analyserar Figes bok de första åren av Stalin från ett "bottom-up" -perspektiv som belyser skräcken som upplevdes av vanliga, vanliga människor som bor i Sovjetunionen under denna tid. Medan Figes berättelse sträcker sig från 1917 till Stalins död 1953, ligger författarens främsta oro över trettiotalet och det mordiska klimatet som uppslukade Sovjetunionen under Stalins ständigt vakande ögon.

Viskarna: Privatliv i Stalins Ryssland Viskarna: Privatliv i Stalins Ryssland Köp nu

Figes huvudpunkter

Som Fig demonstrerar i hela sin bok, kretsade sovjetiska medborgares förmåga att överleva rensningarna en enda egenskap: förmågan att motstå. Men vad utgör motstånd? Mer specifikt, hur motståndade individer de långtgående förändringarna som inträffade runt omkring dem under denna tid? Enligt figurerna innebar motstånd inte öppet uppror mot sovjetregimen. Snarare involverade det individer som tyckte om en apatisk tänkesätt; en sinnesram där individer uttryckte ingen sympati eller känsla för de omgivande. För att överleva rensningarna förklarar Figes att sovjetiska medborgare måste lära sig att bli informanter för den hemliga polisen och regeringen - agera snabbt för att fördöma sina medgrannar för förräderi innan detsamma kunde göras mot dem. Såsom figurerna visar var ett av de direkta resultaten av rensningarna en fullständig förändring i den sovjetiska befolkningen. Som sådant visar figurer att resultaten av rensningarna inte bara var fysiskt förstörande, utan också psykologiskt skadliga.

Slutgiltiga tankar

Figes arbete är både informativt och vetenskapligt i sin övergripande presentation. Författaren innehåller ett brett utbud av primära dokument för att stödja sin övergripande teori och fokuserar nästan helt på muntliga historiska dokument som samlats in från tusentals intervjuer med tidigare medborgare i Sovjetunionen. I detta avseende passar Figes arbete fint i befintlig historiografi, eftersom det erbjuder ett perspektiv på de reningar som ofta ignoreras av moderna historiker - erfarenheter och svårigheter för vanliga människor som lever i en tid med extraordinär förändring.

Sammantaget ger jag Figes arbete 5/5 stjärnor och rekommenderar det starkt till alla som är intresserade av en historia om det tidiga Sovjetunionen.

Frågor för att underlätta gruppdiskussion

1.) Vad var Figes 'avhandling? Vilka är några av de huvudargument som författaren framför i det här arbetet? Är hans argument övertygande? Varför eller varför inte?

2.) Vilken typ av primärt källmaterial bygger Figes på i den här boken? Hjälper eller hindrar det hans övergripande argument?

3.) Organiserar figurerna hans verk på ett logiskt och övertygande sätt? Varför eller varför inte?

4.) Vad är några av styrkorna och svagheterna i denna bok? Hur kunde författaren ha förbättrat innehållet i detta verk?

5.) Vem var den avsedda publiken för det här stycket? Kan både forskare och allmänheten njuta av innehållet i den här boken?

6.) Vad tyckte du mest om den här boken? Skulle du rekommendera den här boken till en vän?

7.) Vilket slags stipendium bygger författaren på (eller utmanar) med detta arbete? Lägger den här boken väsentligt till befintlig forskning och trender inom det historiska samfundet? Varför eller varför inte?

8.) Lärde du dig något efter att ha läst den här boken? Var du förvånad över något av fakta och figurer som presenterats av författaren?

Är det viktigt för historiker att fokusera sin uppmärksamhet på erfarenheterna från vanliga och vanliga individer i sina analyser?

Om författaren

Orlando Figes är en brittisk historiker som anses vara en expert inom rysk historia. Han är för närvarande professor i historia vid Birkbeck College (University of London) och fick sin doktorsexamen från Trinity College i Cambridge 1984. Under de senaste två decennierna har Figes publicerat åtta prisbelönta böcker. Hans arbete, A People's Tragedy, fick siffror med flera utmärkelser, inklusive: "Wolfson History Prize", "WH Smith Literary Award", "NCR Book Award", "Longman / History Today Book Prize", samt "Los Angeles Times bokpris." Times Literary Supplement har också listat A People's Tragedy som "en av de hundra mest inflytelserika böckerna sedan kriget."

Figes, Orlando. Revolutionära Ryssland, 1891-1991: A History. New York: Metropolitan Books, 2014.

Fitzpatrick, Sheila. Den ryska revolutionen. New York: Oxford University Press, 2008.

Lieven, Dominic. Slutet på det tsaristiska Ryssland: mars till första världskriget och revolutionerna. New York: Viking, 2015.